Vinted z bardziej transparentną platformą – co się zmieniło?
Już kilka lat temu do Komisji Europejskiej wpłynęły skargi na platformę Vinted – dotyczyły one nieprzejrzystej prezentacji cen i automatycznego pobierania od klientów dodatkowej opłaty za ochronę kupujących. W związku z tym w grudniu 2021 roku KE i krajowe organy ochrony konsumentów rozpoczęły rozmowy ze spółką. Vinted wprowadziło zmiany, jednak organizacje konsumenckie wymagają więcej.
Zakupy na Vinted bardziej przejrzyste
Zdaniem Komisji Europejskiej praktyka stosowana przez Vinted (niepowiadamianie klientów z wyprzedzeniem o pobieraniu opłaty za ochronę kupujących) wprowadza w błąd i jest sprzeczna z europejskim prawodawstwem dotyczącym ochrony konsumentów. Platforma zgodziła się informować wcześniej o całkowitej cenie, łącznie z automatycznie dodaną ochroną kupującego. Zniknęły też reklamy, które sugerowały, że zakupy na Vinted są bezpłatne, a konsumenci mają otrzymać bardziej klarowne informacje o tym, jak ubiegać się o zwrot pieniędzy, jeżeli zakup nie dotrze lub okaże się podróbką. Większa będzie również przejrzystość weryfikacji tożsamości i ocen.
Problem rozwiązany? Nie do końca
Mimo wprowadzonych na Vinted zmian, Komisja Europejska nie jest w pełni usatysfakcjonowana. Okazuje się bowiem, że platforma nie odpowiedziała prośbę o potwierdzenie, że wyświetlane ceny nie obejmują kosztów wysyłki lub podanie, w miarę możliwości, minimalnych kosztów wysyłki już na początku procedury zakupu. W związku z tym stowarzyszenia konsumentów wzywają Vinted do kolejnych modyfikacji.