Dzisiaj mamy: Wtorek, 5 Grudzień 2023

SSL a SEO. Czy certyfikat SSL ma wpływ na pozycjonowanie?

2021.12.14

Dziś certyfikat SSL jest niekwestionowanym standardem zabezpieczeń stosowanych na stronach internetowych. Szczególne znaczenie ma wszędzie tam, gdzie przepływają wszelkie dane użytkowników, z bankami i ze sklepami internetowymi na czele. Dlaczego jest tak ważny? Zastanawiasz się, czy warto zainstalować certyfikat SSL na swojej witrynie i jaki wpływ będzie miał na pozycjonowanie strony? Przeczytaj nasz artykuł!

Jeśli działasz w branży e-commerce i prowadzisz własny sklep internetowy, z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, że bezpieczeństwo danych użytkowników to absolutna podstawa. Przez Twoją witrynę przepływają rozmaite informacje – loginy i hasła klientów, wiadomości, dane służące do zawierania umowy (np. nr dowodu osobistego, adresy, telefony), dane kart płatniczych, wiadomości itp. Wszystkie te informacje należy zaszyfrować, by podczas przesyłania nie trafiły w niepowołane ręce. Do tego właśnie służy SSL.

Czym jest certyfikat SSL?

SSL (ang. Secure Socket Layer) to protokół służący do szyfrowania danych przepływających przez sieć między przeglądarką użytkownika a serwerem strony. Dzięki niemu dane są chronione, a serwer uwierzytelniony. Jego brak sprawia, że przesyłane informacje są łatwe do przechwycenia i odczytania przez osoby trzecie. Certyfikat SSL potwierdza wiarygodność domeny oraz właściciela witryny. Jak poznać, że dla danej strony został wydany taki certyfikat? W pasku przeglądarki obok adresu www pojawia się symbol zamkniętej kłódki, a w adresie zmienia się protokół – z HTTP na HTTPS. To gwarancja bezpieczeństwa danych – nie należy podawać żadnych informacji (zwłaszcza tak wrażliwych, jak dane kart płatniczych) na stronach, które tego certyfikatu nie posiadają. Warto wspomnieć, że dziś korzysta się z rozwinięcia SSL – TLS (ang. Transport Layer Security), jednak nazwa SSL wciąż jest powszechnie używana.


Zobacz też: Jak działają algorytmy Google?


Wpływ SSL na pozycjonowanie strony

Czas przejść do sedna – czy certyfikat SSL ma znaczenie dla pozycjonowania witryny? Wdrożenie certyfikatu SSL i protokołu HTTPS nie gwarantuje z automatu lepszego SEO. Google co prawda otwarcie przyznaje, że protokół HTTPS jest jednym z czynników rankingowych (jednym z ok. 200), jednak trudno jednoznacznie ocenić wpływ SSL na pozycję strony. Warto jednak wziąć pod uwagę chociażby efekt, jaki wywiera obecność certyfikatu na zachowania użytkowników. Większość klientów Twojego sklepu internetowego najpewniej używa przeglądarki Chrome, która dosadnie informuje o braku SSL i potencjalnym niebezpieczeństwie – jeśli strona certyfikatu nie posiada, odwiedzający najpewniej od razu ją opuści, co będzie widać od razu po współczynniku odrzuceń. Jeśli jest on wysoki, witryna traci pozycję w wynikach wyszukiwania. SSL zwiększa Twoją wiarygodność w oczach klientów, dzięki czemu być może chętniej dokonają zakupu w Twoim sklepie.

Skąd wziąć certyfikat SSL?

Istnieją różne certyfikaty SSL, oferujące różne poziomy bezpieczeństwa. Te darmowe weryfikują jedynie domenę – nie nadają się dla witryn zbierających dane użytkowników. Na certyfikacie lepiej nie oszczędzać! W końcu gwarantuje on Twoim klientom, że ich dane są bezpieczne, co ma ogromny wpływ na zaufanie do Twojego sklepu. Certyfikat SSL można zamówić u dostawcy hostingu lub bezpośrednio w wybranym Urzędzie Certyfikacji.

Wdrożenie certyfikatu SSL a SEO

Jeśli dopiero uruchamiasz swój sklep internetowy, wdrożenie SSL nie będzie kłopotliwe. Gorzej, jeśli Twoja witryna działa już od pewnego czasu i ma już wypracowaną pozycję w Google. Certyfikacja zmienia bowiem adresy strony głównej i wszystkich podstron (z HTTP na HTTPS), co może wywołać spadek w wynikach wyszukiwania. Dlatego trzeba zawczasu podjąć odpowiednie działania – uruchomić przekierowania 301 na nowe adresy, upewnić się, że wszystkie linki wewnętrzne zostały prawidłowo zmienione, zadbać o indeksację podstron z protokołem HTTPS, a także przesłać do Google nową mapę witryny. Konieczne jest też zweryfikowanie, czy zmiany zostały przeprowadzone prawidłowo.


Może Cię też zainteresować: Słowa kluczowe i optymalizacja – tych błędów nie chcesz popełnić


Podsumowanie

Certyfikat SSL to konieczność w sklepie internetowym – bez niego nie warto nawet myśleć o rozpoczęciu sprzedaży w Internecie. Mimo że nie ma on bezpośredniego wpływu na SEO, buduje w oczach klientów zaufanie do witryny. Pewne, sprawdzone strony internetowe łatwiej zdobywają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dzięki SSL użytkownicy wiedzą, że mogą bezpiecznie złożyć zamówienie bez obawy o wyciek swoich danych i chętniej dokonują interakcji z witryną, a to w pewien sposób przekłada się na lepsze pozycjonowanie.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...