Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

SSL a SEO. Czy certyfikat SSL ma wpływ na pozycjonowanie?

Wtorek, 14 Grudzień 2021

Dziś certyfikat SSL jest niekwestionowanym standardem zabezpieczeń stosowanych na stronach internetowych. Szczególne znaczenie ma wszędzie tam, gdzie przepływają wszelkie dane użytkowników, z bankami i ze sklepami internetowymi na czele. Dlaczego jest tak ważny? Zastanawiasz się, czy warto zainstalować certyfikat SSL na swojej witrynie i jaki wpływ będzie miał na pozycjonowanie strony? Przeczytaj nasz artykuł!

Jeśli działasz w branży e-commerce i prowadzisz własny sklep internetowy, z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, że bezpieczeństwo danych użytkowników to absolutna podstawa. Przez Twoją witrynę przepływają rozmaite informacje – loginy i hasła klientów, wiadomości, dane służące do zawierania umowy (np. nr dowodu osobistego, adresy, telefony), dane kart płatniczych, wiadomości itp. Wszystkie te informacje należy zaszyfrować, by podczas przesyłania nie trafiły w niepowołane ręce. Do tego właśnie służy SSL.

Czym jest certyfikat SSL?

SSL (ang. Secure Socket Layer) to protokół służący do szyfrowania danych przepływających przez sieć między przeglądarką użytkownika a serwerem strony. Dzięki niemu dane są chronione, a serwer uwierzytelniony. Jego brak sprawia, że przesyłane informacje są łatwe do przechwycenia i odczytania przez osoby trzecie. Certyfikat SSL potwierdza wiarygodność domeny oraz właściciela witryny. Jak poznać, że dla danej strony został wydany taki certyfikat? W pasku przeglądarki obok adresu www pojawia się symbol zamkniętej kłódki, a w adresie zmienia się protokół – z HTTP na HTTPS. To gwarancja bezpieczeństwa danych – nie należy podawać żadnych informacji (zwłaszcza tak wrażliwych, jak dane kart płatniczych) na stronach, które tego certyfikatu nie posiadają. Warto wspomnieć, że dziś korzysta się z rozwinięcia SSL – TLS (ang. Transport Layer Security), jednak nazwa SSL wciąż jest powszechnie używana.


Zobacz też: Jak działają algorytmy Google?


Wpływ SSL na pozycjonowanie strony

Czas przejść do sedna – czy certyfikat SSL ma znaczenie dla pozycjonowania witryny? Wdrożenie certyfikatu SSL i protokołu HTTPS nie gwarantuje z automatu lepszego SEO. Google co prawda otwarcie przyznaje, że protokół HTTPS jest jednym z czynników rankingowych (jednym z ok. 200), jednak trudno jednoznacznie ocenić wpływ SSL na pozycję strony. Warto jednak wziąć pod uwagę chociażby efekt, jaki wywiera obecność certyfikatu na zachowania użytkowników. Większość klientów Twojego sklepu internetowego najpewniej używa przeglądarki Chrome, która dosadnie informuje o braku SSL i potencjalnym niebezpieczeństwie – jeśli strona certyfikatu nie posiada, odwiedzający najpewniej od razu ją opuści, co będzie widać od razu po współczynniku odrzuceń. Jeśli jest on wysoki, witryna traci pozycję w wynikach wyszukiwania. SSL zwiększa Twoją wiarygodność w oczach klientów, dzięki czemu być może chętniej dokonają zakupu w Twoim sklepie.

Skąd wziąć certyfikat SSL?

Istnieją różne certyfikaty SSL, oferujące różne poziomy bezpieczeństwa. Te darmowe weryfikują jedynie domenę – nie nadają się dla witryn zbierających dane użytkowników. Na certyfikacie lepiej nie oszczędzać! W końcu gwarantuje on Twoim klientom, że ich dane są bezpieczne, co ma ogromny wpływ na zaufanie do Twojego sklepu. Certyfikat SSL można zamówić u dostawcy hostingu lub bezpośrednio w wybranym Urzędzie Certyfikacji.

Wdrożenie certyfikatu SSL a SEO

Jeśli dopiero uruchamiasz swój sklep internetowy, wdrożenie SSL nie będzie kłopotliwe. Gorzej, jeśli Twoja witryna działa już od pewnego czasu i ma już wypracowaną pozycję w Google. Certyfikacja zmienia bowiem adresy strony głównej i wszystkich podstron (z HTTP na HTTPS), co może wywołać spadek w wynikach wyszukiwania. Dlatego trzeba zawczasu podjąć odpowiednie działania – uruchomić przekierowania 301 na nowe adresy, upewnić się, że wszystkie linki wewnętrzne zostały prawidłowo zmienione, zadbać o indeksację podstron z protokołem HTTPS, a także przesłać do Google nową mapę witryny. Konieczne jest też zweryfikowanie, czy zmiany zostały przeprowadzone prawidłowo.


Może Cię też zainteresować: Słowa kluczowe i optymalizacja – tych błędów nie chcesz popełnić


Podsumowanie

Certyfikat SSL to konieczność w sklepie internetowym – bez niego nie warto nawet myśleć o rozpoczęciu sprzedaży w Internecie. Mimo że nie ma on bezpośredniego wpływu na SEO, buduje w oczach klientów zaufanie do witryny. Pewne, sprawdzone strony internetowe łatwiej zdobywają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dzięki SSL użytkownicy wiedzą, że mogą bezpiecznie złożyć zamówienie bez obawy o wyciek swoich danych i chętniej dokonują interakcji z witryną, a to w pewien sposób przekłada się na lepsze pozycjonowanie.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...