Sprzedaż omnichannel sposobem na sukces firmy?
Gwałtowny wzrost na rynku e-commerce ma ogromny wpływ na funkcjonowanie sklepów stacjonarnych. Wiele sprzedawców decyduje się na otwarcie kanału online. Czy model omnichannel (połączenie online’u z offlinem) może być kluczem do sukcesu? Okazuje się, że tak. Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że tradycyjny handel okazuje się już niewystarczający, jednak wcale nie zanika.
Sklepy stacjonarne znowu zyskują na popularności
Pandemia na stałe zmieniła nawyki konsumenckie na całym świecie. Od jakiegoś czasu jednak coraz mniej mówi się o nowych zarażeniach, lockdownach czy spędzaniu czasu w domu. Dzięki temu stacjonarne placówki handlowe znowu zyskują na popularności, a branża e-commerce może odnotować pewne spadki. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem staje się połączenie dwóch kanałów sprzedaży: online i offline, zwłaszcza że oba te światy coraz bardziej się przenikają. Wyraźnie pokazują to dane zebrane przez GUS, według których udział internetowej sprzedaży detalicznej wyniósł w kwietniu br. 8,9%, czyli o pół punktu procentowego mniej niż w marcu.
Nowe wymagania klientów
Oprócz tego, większość Polaków woli robić codziennie zakupy stacjonarnie, a tylko 14% z nich stawia w tym względzie na sklepy online (w oparciu o badanie UCE Research). Inaczej jest w przypadku droższych, rzadziej kupowanych towarów. Coraz więcej konsumentów oczekuje też od tradycyjnych placówek handlowych udogodnień i innowacyjnych rozwiązań znanych ze świata e-commerce. Jak twierdzi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, klienci chcą korzystać z promocji dostępnych online również offline, a także z ekspresowych, bezpiecznych płatności, takich jak BLIK czy szybkie przelewy. Gotówka powoli zaczyna odchodzić w niepamięć.
Zalety i wady modelu omnichannel
Patrząc na obecną sytuację, korzystną opcją okazuje się model omnicommerce, czyli sprzedaż wielokanałowa. Umożliwia ona dotarcie do większej bazy potencjalnych klientów, pozwala też na wykorzystywanie nowoczesnych metod logistycznych (bazujących na własnej infrastrukturze). Ten sposób od lat praktykują firmy związane z elektroniką. Zamówione towary można odbierać w sklepach stacjonarnych czy zwracać w placówkach handlowych produkty zamówione przez Internet bądź składać reklamacje. Warto jednak nadmienić, że nie jest to rozwiązanie korzystne dla każdego, głównie ze względu na koszty. Wiadomo, że funkcjonowanie w branży e-commerce jest tańsze niż sprzedaż w dwóch kanałach jednocześnie.