Sprzedaż detaliczna w maju 2023. Wzrosty w e-commerce
Z danych GUS wynika, że w maju 2023 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych była niższa o 6,8% niż przed rokiem (wobec wzrostu o 8,2% w maju 2022 roku). W porównaniu z kwietniem br. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 1,0%. Z kolei w okresie styczeń – maj 2023 sprzedaż zmniejszyła się o 5,9% rdr. (w 2022 roku mogliśmy mówić o wzroście w wysokości 10,6%).
Maj 2023 a maj 2022
W maju 2023 roku największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym raportowały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 15,2% wobec spadku o 2,8% przed rokiem). Duże zmniejszenie sprzedaży zarejestrowały również następujące grupy: „meble, rtv, agd” (o 14,8%), „pozostałe” (o 12,3%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 11,8%) oraz jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 5,3%).
Porównanie z kwietniem 2023
W porównaniu z kwietniem br. w maju 2023 roku odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej online w cenach bieżących – o 4,1%. Udział sprzedaży internetowej w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,1% w kwietniu br. do 8,5% w maju br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek tego udziału zarejestrowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: tekstylia, odzież, obuwie” (z 20,0% przed miesiącem do 22,6%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 21,5% do 22,2%). Spadek udziału odnotowano natomiast w jednostkach z grupy „meble, rtv, agd” (z 15,7% do 15,1%).