Jak połączyć sprzedaż stacjonarną ze sklepem internetowym?
Mimo że pandemia bardzo pozytywnie wpłynęła na rozwój branży e-commerce, handel tradycyjny wcale nie zanika. Jednocześnie technologia nieustannie ewoluuje, a sprzedaż w Internecie daje mnóstwo możliwości rozwoju i próbowania nowych rozwiązań. Właśnie dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na połączenie dwóch kanałów sprzedaży – online i offline. Jeżeli prowadzisz stacjonarny sklep, powinieneś zastanowić się również nad jego internetową wersją! Jak to zrobić? Zaraz wszystko Ci wyjaśnimy.
Idea omnichannel
Być może pojęcie omnichannel, czyli wielokanałowości, obiło Ci się o uszy. Polega na zintegrowaniu sprzedaży tradycyjnej ze sprzedażą w sieci. Ta strategia marketingowa opiera się na założeniu, że doświadczenia klientów mają być spójne, niezależnie od tego, jaki kanał wybierze. Taką integrację da się osiągnąć poprzez wdrażanie rozmaitych rozwiązań, zarówno biznesowych, jak i technologicznych, które zapewniają profesjonalną obsługę klienta, odpowiednie procedury logistyczne oraz właściwą politykę cenową. Chodzi o to, by osiągnąć kompatybilność online’u z offlinem – w ten sposób można dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a przy tym zbudować trwałą, opartą na zaufaniu relację z konsumentem.
Dlaczego warto inwestować w e-commerce?
Pandemia COVID-19 zmieniła nawyki zakupowe wielu osób, a przy tym przyzwyczaiła nas do robienia zakupów przez Internet. Mnóstwo konsumentów uważa, że kupowanie w sieci jest dużo wygodniejsze, szybsze i przyjemniejsze niż kupowanie w placówkach handlowych. Jeżeli zdecydujesz się na połączenie obu tych kanałów sprzedaży, spełnisz oczekiwania ogromnej liczby odbiorców. Branża online pozwoli Ci rozwinąć swoją markę w Internecie, czyli również w mediach społecznościowych, bez których większość z nas nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. Oczywiście, takie rozszerzenie biznesu wymaga odpowiedniego przygotowania. Co dokładnie mamy na myśli?
Zobacz też: Z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć handlowcy internetowi?
Systemy ERP i click and collect
Aby zintegrować ze sobą oba kanały – online i offline – niezbędne jest wdrożenie wspólnej polityki magazynowej. W tym miejscu warto zainteresować się systemami ERP (z ang. Enterprise Resources Planning), czyli oprogramowaniem do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, który umożliwi pełną kontrolę nad sprzedażą i ułatwi lokalizację produktów w magazynie czy udostępnianie stanów magazynowych. Klienci będą mogli łatwo dowiedzieć się, czy w sklepie znajdują się pożądane towary, a także dokonać rezerwacji danego artykułu. Sprzedaż omnichannel pozwala również na wprowadzenie metody click and collect, polegającej na dokonaniu zakupu przez Internet i odebraniu przesyłki w placówce stacjonarnej – staje się ona coraz bardziej popularna wśród kupujących. Niezwykle istotna jest też spójna identyfikacja wizualna, która pozwoli klientom lepiej zapamiętać Twoją markę.
Podsumowanie w pigułce
Konsumenci lubią mieć wybór, a wielokanałowość dostarcza im wielu różnych opcji. Dodatkowo, należy mieć na względzie, że coraz więcej z nich oczekuje od sklepów stacjonarnych wprowadzania nowoczesnych rozwiązań znanych im ze świata e-commerce, takich jak szybkie płatności czy rozmaite promocje. Wejście do sieci bez wątpienia sprawi, że będziesz na bieżąco ze wszystkimi trendami z branży.