Polski e-klient w 2025 roku: wymagający, niecierpliwy, zdecydowany
Z nowego raportu Autopay pt. „Finanse Polek i Polaków 2025” wynika, że polski e-konsument to osoba wymagająca i niecierpliwa – gotowa przerwać zakupy, jeśli napotka choćby najmniejsze utrudnienie. Okazuje się, że nasza „cyfrowa cierpliwość” szybko się kończy. Brak wygodnej formy płatności czy jakiekolwiek opóźnienia w procesie finalizacji transakcji wystarczą, by zniechęcić większość użytkowników i wywołać irytację.
Kupuję, jeśli ufam – rosnące znaczenie wiarygodności w e-handlu
Badanie wyraźnie pokazuje, że konsumenci nie godzą się na kompromisy. Aż 78% respondentów uważa, że im mniej formalności podczas płatności, tym lepiej. Dla 65% osób powodem rezygnacji z zakupu może być pojawienie się dodatkowej prowizji, a ponad 60% ankietowanych irytuje się, gdy proces finalizacji transakcji się wydłuża. Przy wyborze sklepu internetowego kluczowe znaczenie ma nie tylko dostępność produktu czy cena (ważna dla 80% badanych), ale również forma i koszt dostawy oraz wiarygodność sprzedawcy (64%). Co istotne, znaczenie zaufania do sklepu dynamicznie rośnie – w porównaniu z poprzednimi latami wskazuje na nie aż o 18 punktów procentowych więcej osób.
BLIK na prowadzeniu. Ulubione metody płatności Polaków
Wśród dostępnych metod płatności najczęściej wybieraną przez Polki i Polaków opcją jest BLIK – korzysta z niego już 64% ankietowanych, a w grupie młodych dorosłych (18–34 lata) aż 87%. Na drugim miejscu plasują się szybkie przelewy realizowane za pośrednictwem operatorów płatności, takich jak Autopay, a trzecie miejsce zajmują płatności kartą (37% wskazań). Kobiety częściej wybierają BLIKa i szybkie przelewy, a mężczyźni chętniej sięgają po kartę płatniczą.
Zbyt trudno? Klient odejdzie
O preferencjach decyduje przede wszystkim wygoda (70%) i szybkość (68%). Dla 60% użytkowników kluczowa jest też łatwość obsługi. Bezpieczeństwo ma znaczenie dla niemal połowy badanych, przy czym jest szczególnie ważne dla mężczyzn i osób powyżej 55. roku życia. Z kolei mieszkańcy dużych miast oraz młodsi użytkownicy częściej stawiają na prostotę i intuicyjność rozwiązań. Aż 61% ankietowanych przyznało, że zrezygnowało z zakupów online, ponieważ sklep nie oferował wygodnej formy płatności. Co druga osoba przerwała transakcję z powodu braku szybkiej i prostej możliwości zwrotu. Gdy proces staje się zbyt skomplikowany, klienci nie mają oporów, by skierować się do konkurencji.