Dzisiaj mamy: Czwartek, 21 Listopad 2024

Plany zakupowe na koniec 2021 roku – zbliżają się święta

2021.11.22

Zakupy świąteczne w 2021 roku okażą się dużym wyzwaniem dla sprzedających i kupujących. Wszystko przez zastoje u producentów i zakłócenia w dostawach produktów. Firma Pymnts opublikowała dane, według których 48% konsumentów dokona świątecznych zakupów przed Black Friday.

Mniejsze wydatki na zakupy świąteczne

Wiele wskazuje na to, że w tym roku zakupy świąteczne będą skromniejsze. Konsumenci obawiają się rosnącej inflacji, problemów z dostępnością towarów i z dostawami. Może to stanowić problem dla sektora handlu, który zbiera największe żniwa w ostatnim kwartale każdego roku. Według statystyk, prawie połowa badanych zdecyduje się na świąteczne zakupy jeszcze przed Czarnym Piątkiem – a 25% właśnie tego dnia.

Klienci nie lubią czekać

Liczba osób, które planują świąteczne zakupy, zmniejszyła się o 8%. Z kolei aż 70% konsumentów, którzy zetknęli się z niedostępnością jakiegoś produktu, zmieniło sprzedawców lub marki. Pokazuje to jasno, że klienci nie chcą czekać. Oprócz tego, 19% planuje przeznaczyć mniejsze środki na zakupy świąteczne – w porównaniu z zeszłym rokiem. W III kwartale tego roku sprzedawcy z całego świata odnotowali spadek zamówień online.


Zobacz też: Paczkomaty najczęściej wybieraną formą dostawy


Najczęstsze formy płatności

Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo handlu online, w 2020 roku 64% konsumentów zza oceanu musiało zmierzyć się z internetowymi oszustami podczas świątecznych zakupów. Byli to głównie seniorzy i boomerzy (75%) oraz pokolenie Z (70%). Najwięcej osób dokonywało płatności kartą kredytową oraz debetową. W Polsce z kolei preferowaną formą płatności jest BLIK (71%) oraz karta (36%).

Wpływ social mediów na zachowania konsumenckie

Zgodnie z danymi firmy McKinsey, 58% osób deklaruje, że media społecznościowe mają duży wpływ na ich decyzje zakupowe – szczególnie Facebook (67%), YouTube (57%) oraz Instagram (52%). Wśród nich najwięcej miejsca zajmują przedstawiciele pokolenia z (aż 87%). Coraz większą popularność zyskuje social e-commerce, czyli zakupy realizowane poprzez social media. W Polsce 27% już zdecydowało się na tę formę, a 44% – deklaruje chęć.

Polecamy