Dzisiaj mamy: Wtorek, 3 Grudzień 2024

Nowa forma reklamy. Czym są tokeny NFT?

2022.01.12

Skrót NFT pochodzi od angielskiego wyrażenia „non-fungible token”, czyli niewymienialny token. Jest to rodzaj cyfrowego certyfikatu, który wyróżnia się niepowtarzalnością, unikatowością i niezmiennością techniczną. Co istotne, nie da się go sfałszować. Może przyjmować rozmaite formy: zdjęcia, gifu, filmu, pliku tekstowego. NFT daje gwarancję, że dany plik istnieje tylko w jednej kopii. Ponadto, mogą one pomóc w budowaniu pozycji marki, ugruntowaniu jej pozycji na rynku e-commerce i generowaniu większych przychodów. Krótko mówiąc, stają się coraz ważniejszym elementem reklamy.

Skąd wziął się NFT?

Niewymienialne tokeny to wciąż nowość, jednak jest o nich coraz głośniej. Zyskały na popularności w 2017 roku, dzięki grze CryptoKitties. Ta forma rozrywki pozwala swoim użytkownikom na hodowanie wirtualnych kotów, łączenie ich w pary, rozmnażanie oraz handlowanie nimi. Najdroższe z nich zyskiwały wartość nawet 100 tys. dolarów. Na początku 2021 roku coraz więcej artystów, influencerów, celebrytów oraz sportowców zaczęło inwestować w wirtualne odpowiedniki swoich prac. Na razie mówi się przede wszystkim o wartości kolekcjonerskiej, która z czasem będzie wzrastać.

Zastosowanie niewymienialnych tokenów

NFT można wykorzystywać w sztuce, grach czy muzyce. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, stanowią ważny element dla kolekcjonerów. Coraz częściej stają się także przedmiotem reklamy dla różnych marek. Tokeny działają dzięki technologii blockchain, która gwarantuje ich niezmienność i unikalność. Jako przykład działalności influencerów związanej z NFT warto przytoczyć udział Krzysztofa Gonciarza w międzynarodowej kampanii Binance „100 Creators”. Twórca internetowy wystawił na aukcji pracę pod tytułem „Fantazmaty”, czyli zapętloną animację. Ostatecznie została wylicytowana za 1,05 ETH, czyli 9,3 tys. zł (w dniu sprzedaży).

NFT w reklamie – jaki jest jego potencjał?

Pierwszym gadżetem reklamowym w Polsce wykorzystującym tę technologię jest Odznaka Świątecznego Elfa, która ukazała się w grudniu 2021 roku. Stworzone zostało 30 sztuk, a wszystko to w związku z akcją charytatywną. Oprócz tego, w świecie mody i kultury, a także w kampaniach znanych marek zaczynają się pojawiać kreskówkowe postaci. Doskonałym przykładem są rysunkowe małpy, element elitarnego klubu Bored Ape Yacht Club NFT. Nazywają się Bored Ape i niedawno zawitały w animowanym serialu oraz reklamie adidasa.

Znudzone małpy wchodzą do mainstreamu

Do niedawna Bored Ape funkcjonowały jedynie jako niewymienialne tokeny (karty kolekcjonerskie), których cena wynosiła od 700 tys. do kilkunastu milionów zł. Jednak branża mody coraz częściej stawia na świat metaverse. Adidas zdecydował odziać słynne małpy w swoje ubrania – na Instagramie pojawiła się informacja o współpracy. Postać ma na sobie dresową kurtkę z logo marki i rozpoznawalnymi trzema paskami. Tym samym marka zwiększy internetową sprzedaż. Znudzone małpy wystąpią też w serialu „The Red Ape Family", którego producentem wykonawczym jest raper 2 Chainz.

Doda i skany ciała

Na naszym rodzimym podwórku w nowatorski projekt włączyła się Doda. Piosenkarka postanowiła zeskanować swoje ciało i sprzedawać wirtualnie 400 jego części. Jak sama mówi, robi to jako pierwsza na świecie. Skan został podzielony przez Fanadise, platformę związaną z NFT, która zajmie się handlem. Każdy z oferowanych zestawów (dropów) jest jedyny w swoim rodzaju. Sam skan pleców zawiera 80 tokenów. Wraz z nimi kupujący otrzymają dodatkowe korzyści, takie jak bilety na koncerty czy status bliskiego znajomego na Instagramie. Artystka twierdzi, że tokeny będą zyskiwać na wartości z czasem, proporcjonalnie do jej popularności.

Kampania marki Budweiser

Jakiś czas temu pisaliśmy również o tokenach Budweisera, czyli 1936 kolorowych puszkach. Chodzi o projekt Budverse Cans Heritage Edition, zawierający NFT wygenerowane na podstawie zdjęć, reklam i projektów zebranych przez całe lata istnienia marki. Każda z puszek jest jedyna w swoim rodzaju, natomiast tylko 36 z nich nosi miano złotych. Ich cena wynosi 999 dolarów. Pozostałe kosztują 499 dolarów. Tokeny pełnią funkcję kluczy dostępu do metaversum Budweisera – Budverse, gdzie znajdują się różnego rodzaju nagrody i niespodzianki. Puszki zostały sprzedane bardzo szybko. Okazało się, że cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród internautów.


Zobacz też: Budweiser z 1936 niewymienialnymi tokenami


Krótkie podsumowanie

NFT przyciągają uwagę potencjalnych klientów ze względu na swoją unikatowość, dlatego pozytywnie wpływają na kampanie reklamowe. Istnieją tylko i wyłącznie w sieci, tkwi więc w nich ogromny potencjał dla rynku e-commerce. Coraz więcej firm decyduje się na tego typu działania, ponieważ niewymienialne tokeny mogą pozwolić odbiorcom poczuć się wyjątkowo – w końcu znajdą się w gronie wybrańców.

Polecamy