Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Nowa forma reklamy. Czym są tokeny NFT?

Środa, 12 Styczeń 2022

Skrót NFT pochodzi od angielskiego wyrażenia „non-fungible token”, czyli niewymienialny token. Jest to rodzaj cyfrowego certyfikatu, który wyróżnia się niepowtarzalnością, unikatowością i niezmiennością techniczną. Co istotne, nie da się go sfałszować. Może przyjmować rozmaite formy: zdjęcia, gifu, filmu, pliku tekstowego. NFT daje gwarancję, że dany plik istnieje tylko w jednej kopii. Ponadto, mogą one pomóc w budowaniu pozycji marki, ugruntowaniu jej pozycji na rynku e-commerce i generowaniu większych przychodów. Krótko mówiąc, stają się coraz ważniejszym elementem reklamy.

Skąd wziął się NFT?

Niewymienialne tokeny to wciąż nowość, jednak jest o nich coraz głośniej. Zyskały na popularności w 2017 roku, dzięki grze CryptoKitties. Ta forma rozrywki pozwala swoim użytkownikom na hodowanie wirtualnych kotów, łączenie ich w pary, rozmnażanie oraz handlowanie nimi. Najdroższe z nich zyskiwały wartość nawet 100 tys. dolarów. Na początku 2021 roku coraz więcej artystów, influencerów, celebrytów oraz sportowców zaczęło inwestować w wirtualne odpowiedniki swoich prac. Na razie mówi się przede wszystkim o wartości kolekcjonerskiej, która z czasem będzie wzrastać.

Zastosowanie niewymienialnych tokenów

NFT można wykorzystywać w sztuce, grach czy muzyce. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, stanowią ważny element dla kolekcjonerów. Coraz częściej stają się także przedmiotem reklamy dla różnych marek. Tokeny działają dzięki technologii blockchain, która gwarantuje ich niezmienność i unikalność. Jako przykład działalności influencerów związanej z NFT warto przytoczyć udział Krzysztofa Gonciarza w międzynarodowej kampanii Binance „100 Creators”. Twórca internetowy wystawił na aukcji pracę pod tytułem „Fantazmaty”, czyli zapętloną animację. Ostatecznie została wylicytowana za 1,05 ETH, czyli 9,3 tys. zł (w dniu sprzedaży).

NFT w reklamie – jaki jest jego potencjał?

Pierwszym gadżetem reklamowym w Polsce wykorzystującym tę technologię jest Odznaka Świątecznego Elfa, która ukazała się w grudniu 2021 roku. Stworzone zostało 30 sztuk, a wszystko to w związku z akcją charytatywną. Oprócz tego, w świecie mody i kultury, a także w kampaniach znanych marek zaczynają się pojawiać kreskówkowe postaci. Doskonałym przykładem są rysunkowe małpy, element elitarnego klubu Bored Ape Yacht Club NFT. Nazywają się Bored Ape i niedawno zawitały w animowanym serialu oraz reklamie adidasa.

Znudzone małpy wchodzą do mainstreamu

Do niedawna Bored Ape funkcjonowały jedynie jako niewymienialne tokeny (karty kolekcjonerskie), których cena wynosiła od 700 tys. do kilkunastu milionów zł. Jednak branża mody coraz częściej stawia na świat metaverse. Adidas zdecydował odziać słynne małpy w swoje ubrania – na Instagramie pojawiła się informacja o współpracy. Postać ma na sobie dresową kurtkę z logo marki i rozpoznawalnymi trzema paskami. Tym samym marka zwiększy internetową sprzedaż. Znudzone małpy wystąpią też w serialu „The Red Ape Family", którego producentem wykonawczym jest raper 2 Chainz.

Doda i skany ciała

Na naszym rodzimym podwórku w nowatorski projekt włączyła się Doda. Piosenkarka postanowiła zeskanować swoje ciało i sprzedawać wirtualnie 400 jego części. Jak sama mówi, robi to jako pierwsza na świecie. Skan został podzielony przez Fanadise, platformę związaną z NFT, która zajmie się handlem. Każdy z oferowanych zestawów (dropów) jest jedyny w swoim rodzaju. Sam skan pleców zawiera 80 tokenów. Wraz z nimi kupujący otrzymają dodatkowe korzyści, takie jak bilety na koncerty czy status bliskiego znajomego na Instagramie. Artystka twierdzi, że tokeny będą zyskiwać na wartości z czasem, proporcjonalnie do jej popularności.

Kampania marki Budweiser

Jakiś czas temu pisaliśmy również o tokenach Budweisera, czyli 1936 kolorowych puszkach. Chodzi o projekt Budverse Cans Heritage Edition, zawierający NFT wygenerowane na podstawie zdjęć, reklam i projektów zebranych przez całe lata istnienia marki. Każda z puszek jest jedyna w swoim rodzaju, natomiast tylko 36 z nich nosi miano złotych. Ich cena wynosi 999 dolarów. Pozostałe kosztują 499 dolarów. Tokeny pełnią funkcję kluczy dostępu do metaversum Budweisera – Budverse, gdzie znajdują się różnego rodzaju nagrody i niespodzianki. Puszki zostały sprzedane bardzo szybko. Okazało się, że cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród internautów.


Zobacz też: Budweiser z 1936 niewymienialnymi tokenami


Krótkie podsumowanie

NFT przyciągają uwagę potencjalnych klientów ze względu na swoją unikatowość, dlatego pozytywnie wpływają na kampanie reklamowe. Istnieją tylko i wyłącznie w sieci, tkwi więc w nich ogromny potencjał dla rynku e-commerce. Coraz więcej firm decyduje się na tego typu działania, ponieważ niewymienialne tokeny mogą pozwolić odbiorcom poczuć się wyjątkowo – w końcu znajdą się w gronie wybrańców.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...