Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Nawigacja fasetowa w sklepie internetowym – dlaczego warto?

2022.11.08

Prowadzisz własny sklep internetowy i chcesz ułatwić swoim klientom poruszanie się po Twojej stronie? Pomocna może okazać się nawigacja fasetowa, czyli możliwość wyszukiwania produktów w oparciu o konkretne wytyczne. Nazwa ta pochodzi od wyrażenia „faseta”, w języku informatycznym oznaczającego jeden z aspektów danych, według których da się je filtrować. Zobacz, jakie korzyści przyniesie wprowadzenie tego rozwiązania.

Czym jest nawigacja fasetowa?

Na pewno zdążyłeś zauważyć, że właściwie w każdym e-sklepie istnieje opcja wyszukiwania produktów oraz ich filtrowania ze względu na rozmaite czynniki, w zależności od specyfiki danego towaru. Nawigacja fasetowa to inaczej rozszerzony typ wyszukiwarki pozwalający na zawężanie wyników. W ten sposób każdy klient zdoła odnaleźć to, czego potrzebuje. Konsument precyzuje konkretne cechy, na których mu zależy i unika długotrwałego, żmudnego przeglądania całego asortymentu – szczególnie jeśli jest on rozbudowany. Poprzez określenie, jakie właściwości produktów go interesują, szybko natrafia na dostosowaną do jego wymagań listę. Dla przykładu: w przypadku ubrań będzie to podział ze względu na rozmiar, kolor, długość czy fason.

Nawigacja fasetowa – czego unikać?

Nawigacja fasetowa bywa nazywana też dynamicznym filtrowaniem. Wdrażając ją do swojego sklepu internetowego, należy pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze, nie warto tworzyć zbyt wielu kategorii. Co prawda klienci lubią mieć wybór, ale nie chcą przecież zgubić się w gąszczu zanadto szczegółowych filtrów, ponieważ wtedy zetkną się z tzw. klęską urodzaju i koniecznością podejmowania mnóstwa decyzji. Zastanów się, jakie elementy rzeczywiście mają znaczenie jeszcze przed ich wprowadzeniem. Po drugie, skup się przede wszystkim na wygodzie swoich konsumentów, a nie na zwiększeniu sprzedaży za wszelką cenę. Odpowiedz sobie na najważniejsze pytania: czy nawigacja w Twoim e-sklepie działa sprawnie, jest funkcjonalna, a przy tym niczego nie narzuca? Uważaj też, by żaden filtr nie przenosił użytkowników na puste podstrony – nie lubią tego ani klienci, ani roboty Google.


Zobacz też: #EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic


Dobre praktyki związane z wyszukiwaniem

Aby odbiorcy chcieli wracać do Twojego sklepu, muszą zapamiętać swoje doświadczenie zakupowe jak najbardziej pozytywnie. Wyszukiwanie ułatwi im opcja łączenia różnych cech jednego produktu. Niektórzy przecież mają sprecyzowane wymagania – pozostając w branży fashion, mogą odwiedzić daną witrynę z nadzieją znalezienia np. krótkiej, rozkloszowanej sukienki w kolorze czerwonym. Oprócz tego, dobrym pomysłem okaże się wprowadzenie odmiennych form filtrowania – suwaka, rozwijanej listy, wyskakujących okienek czy pół wyboru. Przy tworzeniu poszczególnych kategorii nie zapomnij o umieszczeniu w nich najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę słów kluczowych. W ten sposób Twoja strona internetowa stanie się lepiej zoptymalizowana.

Główne zalety dynamicznego filtrowania

Większość rozwiązań, które ułatwiają klientom poruszanie się po sklepie internetowym i pozwalają zaoszczędzić czas, korzystnie wpływa na poziom sprzedaży. Szybkość i możliwość spersonalizowania oferty sprawiają, że konwersja ulega zwiększeniu. Odpowiednio działająca nawigacja fasetowa zwiększy zaufanie konsumentów do Twojej marki i dołoży cegiełkę do budowania z nimi pozytywnej relacji. Odbiorcy łatwo zdobędą też wiedzę na temat interesujących ich towarów oraz – być może – zwrócą uwagę również na inne produkty z tej samej kategorii.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...