Dzisiaj mamy: Niedziela, 4 Grudzień 2022

Nawigacja fasetowa w sklepie internetowym – dlaczego warto?

2022.11.08

Prowadzisz własny sklep internetowy i chcesz ułatwić swoim klientom poruszanie się po Twojej stronie? Pomocna może okazać się nawigacja fasetowa, czyli możliwość wyszukiwania produktów w oparciu o konkretne wytyczne. Nazwa ta pochodzi od wyrażenia „faseta”, w języku informatycznym oznaczającego jeden z aspektów danych, według których da się je filtrować. Zobacz, jakie korzyści przyniesie wprowadzenie tego rozwiązania.

Czym jest nawigacja fasetowa?

Na pewno zdążyłeś zauważyć, że właściwie w każdym e-sklepie istnieje opcja wyszukiwania produktów oraz ich filtrowania ze względu na rozmaite czynniki, w zależności od specyfiki danego towaru. Nawigacja fasetowa to inaczej rozszerzony typ wyszukiwarki pozwalający na zawężanie wyników. W ten sposób każdy klient zdoła odnaleźć to, czego potrzebuje. Konsument precyzuje konkretne cechy, na których mu zależy i unika długotrwałego, żmudnego przeglądania całego asortymentu – szczególnie jeśli jest on rozbudowany. Poprzez określenie, jakie właściwości produktów go interesują, szybko natrafia na dostosowaną do jego wymagań listę. Dla przykładu: w przypadku ubrań będzie to podział ze względu na rozmiar, kolor, długość czy fason.

Nawigacja fasetowa – czego unikać?

Nawigacja fasetowa bywa nazywana też dynamicznym filtrowaniem. Wdrażając ją do swojego sklepu internetowego, należy pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze, nie warto tworzyć zbyt wielu kategorii. Co prawda klienci lubią mieć wybór, ale nie chcą przecież zgubić się w gąszczu zanadto szczegółowych filtrów, ponieważ wtedy zetkną się z tzw. klęską urodzaju i koniecznością podejmowania mnóstwa decyzji. Zastanów się, jakie elementy rzeczywiście mają znaczenie jeszcze przed ich wprowadzeniem. Po drugie, skup się przede wszystkim na wygodzie swoich konsumentów, a nie na zwiększeniu sprzedaży za wszelką cenę. Odpowiedz sobie na najważniejsze pytania: czy nawigacja w Twoim e-sklepie działa sprawnie, jest funkcjonalna, a przy tym niczego nie narzuca? Uważaj też, by żaden filtr nie przenosił użytkowników na puste podstrony – nie lubią tego ani klienci, ani roboty Google.


Zobacz też: #EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic


Dobre praktyki związane z wyszukiwaniem

Aby odbiorcy chcieli wracać do Twojego sklepu, muszą zapamiętać swoje doświadczenie zakupowe jak najbardziej pozytywnie. Wyszukiwanie ułatwi im opcja łączenia różnych cech jednego produktu. Niektórzy przecież mają sprecyzowane wymagania – pozostając w branży fashion, mogą odwiedzić daną witrynę z nadzieją znalezienia np. krótkiej, rozkloszowanej sukienki w kolorze czerwonym. Oprócz tego, dobrym pomysłem okaże się wprowadzenie odmiennych form filtrowania – suwaka, rozwijanej listy, wyskakujących okienek czy pół wyboru. Przy tworzeniu poszczególnych kategorii nie zapomnij o umieszczeniu w nich najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę słów kluczowych. W ten sposób Twoja strona internetowa stanie się lepiej zoptymalizowana.

Główne zalety dynamicznego filtrowania

Większość rozwiązań, które ułatwiają klientom poruszanie się po sklepie internetowym i pozwalają zaoszczędzić czas, korzystnie wpływa na poziom sprzedaży. Szybkość i możliwość spersonalizowania oferty sprawiają, że konwersja ulega zwiększeniu. Odpowiednio działająca nawigacja fasetowa zwiększy zaufanie konsumentów do Twojej marki i dołoży cegiełkę do budowania z nimi pozytywnej relacji. Odbiorcy łatwo zdobędą też wiedzę na temat interesujących ich towarów oraz – być może – zwrócą uwagę również na inne produkty z tej samej kategorii.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...