Dzisiaj mamy: Środa, 7 Czerwiec 2023

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09

Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę do domu. Stąd właśnie wzięła się ta nazwa. Pokazuje bowiem, jaką ścieżkę przebył użytkownik, zanim trafił na daną strefę w sklepie internetowym.

Menu okruszkowe – podstawowe informacje

Menu okruszkowe zdecydowanie upraszcza poruszanie się po stronie. Najczęściej wygląda w następujący sposób: strona główna à kategoria à podkategoria, dzięki czemu umożliwia błyskawiczny powrót do poprzedniej podstrony. Zachęca również do odkrywania nowych obszarów. Zazwyczaj znajduje się w łatwo dostępnym miejscu, które jest widoczne dla każdego użytkownika. Jego kolejne części oddzielone są klikalnymi separatorami i najlepiej sprawdzają się w przypadku odpowiednio zhierarchizowanych witryn, takich jak platformy marketplace, e-sklepy czy inne serwisy. Warto wspomnieć, że nawigacja okruszkowa pomaga nie tylko potencjalnym klientom, ale także robotom wyszukiwarki.

Rodzaje nawigacji okruszkowej

Breadcrumbs można podzielić na trzy kategorie: okruszki oparte na lokalizacji, okruszki oparte na atrybutach oraz okruszki oparte na ścieżce. Pierwsza z nich jest najczęściej stosowana. W tym przypadku kolejne podstrony ułożone są zgodnie z hierarchią ważności, dzięki czemu przedstawiona zostaje struktura strony. Druga wykorzystuje klasyfikację kategorii od najogólniejszej do najbardziej precyzyjnej. Osoba poruszająca się po witrynie zawęża wyniki wyszukiwania, aby trafić na pożądany produkt. Ten rodzaj jest nierzadko stosowany w e-commerce. Jeżeli chodzi o trzecią i ostatnią kategorię, menu przyjmuje formę odnośników ułożonych zgodnie z drogą, jaką przebył użytkownik (odzwierciedla każdy jego krok). Uważa się ją za najmniej praktyczną, ponieważ działa podobnie jak przycisk „wstecz”.


Zobacz też: Dlaczego link building ma znaczenie?


Dlaczego warto wprowadzić to rozwiązanie?

Do głównych zalet menu okruszkowego należy zwiększenie komfortu odbiorców, którzy nie gubią się na naszej stronie internetowej. Nikt nie lubi błądzić ani tracić czasu – niefunkcjonalna nawigacja może doprowadzić do opuszczenia witryny przez użytkownika. Oprócz tego, breadcrumbs pozytywnie wpływają na optymalizację. Nazwy kategorii to najczęściej konkretne słowa kluczowe, a przy tym roboty Google bardzo lubią strony zaprojektowane zgodnie z zasadami UX (user experience) – lepiej je rozumieją i pozycjonują je wyżej. Menu okruszkowe poprawia również linkowanie wewnętrzne i zmniejsza współczynnik odrzuceń.

Tych błędów unikaj!

Nawigacja okruszkowa nie jest trudna do wdrożenia, a jej projektowanie nie zajmuje zbyt wiele czasu. Dobrze sprawdza się nie tylko w wersji przeglądarkowej, ale też w wersji mobilnej. Warto pamiętać, by unikać wielokrotnie popełnianych błędów. Jeżeli Twoja witryna jest bardzo mała i niezbyt rozbudowana, a do tego nie posiada zbyt dużej liczby zakładek, breadcrumbs okażą się niepotrzebne. Wystarczy odpowiednio zaprojektowane menu główne. Okruszki nie powinny też zastępować menu głównego, a jedynie stanowić do niego dodatek. Przed ich uruchomieniem zadbaj o poukładanie treści na stronie internetowej – podkategorie muszą być powiązane tematycznie. Unikaj literówek czy innych błędów, ponieważ algorytmy na pewno je zauważą.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

2023.06.02
Wiele osób odwiedzających Twój sklep internetowy nie finalizuje swojego zakupu, przerywającym tym samym cały proces. Dzieje się tak z różnych powodów – złożenie zamówienia często wymaga głębszego zastanowienia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją sposoby, by skłonić potencjalnego klienta do powrotu na Twoją stronę. Niektóre z tych działań nazywamy retargetingiem. Zaintrygowany?...
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...