Dzisiaj mamy: Wtorek, 19 Marzec 2024

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09

Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę do domu. Stąd właśnie wzięła się ta nazwa. Pokazuje bowiem, jaką ścieżkę przebył użytkownik, zanim trafił na daną strefę w sklepie internetowym.

Menu okruszkowe – podstawowe informacje

Menu okruszkowe zdecydowanie upraszcza poruszanie się po stronie. Najczęściej wygląda w następujący sposób: strona główna à kategoria à podkategoria, dzięki czemu umożliwia błyskawiczny powrót do poprzedniej podstrony. Zachęca również do odkrywania nowych obszarów. Zazwyczaj znajduje się w łatwo dostępnym miejscu, które jest widoczne dla każdego użytkownika. Jego kolejne części oddzielone są klikalnymi separatorami i najlepiej sprawdzają się w przypadku odpowiednio zhierarchizowanych witryn, takich jak platformy marketplace, e-sklepy czy inne serwisy. Warto wspomnieć, że nawigacja okruszkowa pomaga nie tylko potencjalnym klientom, ale także robotom wyszukiwarki.

Rodzaje nawigacji okruszkowej

Breadcrumbs można podzielić na trzy kategorie: okruszki oparte na lokalizacji, okruszki oparte na atrybutach oraz okruszki oparte na ścieżce. Pierwsza z nich jest najczęściej stosowana. W tym przypadku kolejne podstrony ułożone są zgodnie z hierarchią ważności, dzięki czemu przedstawiona zostaje struktura strony. Druga wykorzystuje klasyfikację kategorii od najogólniejszej do najbardziej precyzyjnej. Osoba poruszająca się po witrynie zawęża wyniki wyszukiwania, aby trafić na pożądany produkt. Ten rodzaj jest nierzadko stosowany w e-commerce. Jeżeli chodzi o trzecią i ostatnią kategorię, menu przyjmuje formę odnośników ułożonych zgodnie z drogą, jaką przebył użytkownik (odzwierciedla każdy jego krok). Uważa się ją za najmniej praktyczną, ponieważ działa podobnie jak przycisk „wstecz”.


Zobacz też: Dlaczego link building ma znaczenie?


Dlaczego warto wprowadzić to rozwiązanie?

Do głównych zalet menu okruszkowego należy zwiększenie komfortu odbiorców, którzy nie gubią się na naszej stronie internetowej. Nikt nie lubi błądzić ani tracić czasu – niefunkcjonalna nawigacja może doprowadzić do opuszczenia witryny przez użytkownika. Oprócz tego, breadcrumbs pozytywnie wpływają na optymalizację. Nazwy kategorii to najczęściej konkretne słowa kluczowe, a przy tym roboty Google bardzo lubią strony zaprojektowane zgodnie z zasadami UX (user experience) – lepiej je rozumieją i pozycjonują je wyżej. Menu okruszkowe poprawia również linkowanie wewnętrzne i zmniejsza współczynnik odrzuceń.

Tych błędów unikaj!

Nawigacja okruszkowa nie jest trudna do wdrożenia, a jej projektowanie nie zajmuje zbyt wiele czasu. Dobrze sprawdza się nie tylko w wersji przeglądarkowej, ale też w wersji mobilnej. Warto pamiętać, by unikać wielokrotnie popełnianych błędów. Jeżeli Twoja witryna jest bardzo mała i niezbyt rozbudowana, a do tego nie posiada zbyt dużej liczby zakładek, breadcrumbs okażą się niepotrzebne. Wystarczy odpowiednio zaprojektowane menu główne. Okruszki nie powinny też zastępować menu głównego, a jedynie stanowić do niego dodatek. Przed ich uruchomieniem zadbaj o poukładanie treści na stronie internetowej – podkategorie muszą być powiązane tematycznie. Unikaj literówek czy innych błędów, ponieważ algorytmy na pewno je zauważą.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #113: Jak działają TikTok Ads? Poznaj alternatywę dla Meta Ads

Ecomersy Basic #113: Jak działają TikTok Ads? Poznaj alternatywę dla Meta Ads

2024.03.08
Większość sklepów internetowych promuje się na Facebooku i Instagramie, posługując się Meta Ads – jednym z najbardziej znanych systemów reklamowych w sieci. Coraz więcej przedsiębiorców działa aktywnie również na TikToku, czyli najpopularniejszym na świecie serwisie do nagrywania i oglądania krótkich filmów. Z aplikacji tej korzystają miliony użytkowników, co z jednej...
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...