Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Najważniejsze tendencje na rynku e-commerce w pierwszym półroczu 2022 roku. Dane BLIK-a

2022.08.09

Według danych udostępnionych przez BLIK (którego operatorem jest Polski Standard Płatności) przez pierwsze sześć miesięcy 2022 roku największy wpływ na decyzje zakupowe e-konsumentów miało kilka czynników: wybuch wojny w Ukrainie, rosnąca inflacja oraz zwiększające się stopy procentowe.

Kłopoty w branży rozrywkowej

Zgodnie z analizą transakcyjną BLIK-a w ciągu ostatniego półrocza można było zaobserwować dużą zmienność w poszczególnych kategoriach związanych z zakupami online. Z największymi problemami mierzyła się branża rozrywkowa, odnotowując 16-procentowy spadek w marcu br. (w porównaniu z lutym br.). Konsumenci ograniczyli wydatki na bilety do kina, do lunaparków czy wesołych miasteczek bądź na koncerty. Coraz mniej pieniędzy wydawali również na gry czy subskrypcje popularnych serwisów – branża odnotowała 7-procentowy spadek w marcu. Jednak w kwietniu sytuacja uległa poprawie. Liczba transakcji związanych z zakupem biletów na festiwale, wydarzenia muzyczne oraz mecze na platformach i terminalach wzrosła o 20%.

Sukces branży fashion

Z kolei e-sklepy oferujące odzież i akcesoria modowe nie odczuły skutków kryzysu zbyt dotkliwie – w marcu zrealizowano o prawie 27% więcej transakcji niż w lutym. W kwietniu i maju odnotowano kolejne wzrosty – o 7% i o 10%. Duży wpływ na ten stan rzeczy miała zmiana pory roku. Klienci chętnie korzystali też z czerwcowych wyprzedaży. Liczba transakcji BLIK-iem zwiększyła się o 7% w porównaniu z majem. Średnia wartość koszyka zakupowego w czerwcu 2022 wynosiła 248 zł. Warto również wspomnieć, że w lutym o 10% spadła liczba wpłat na akcje charytatywne – w porównaniu z pierwszym miesiącem tego roku. Natomiast w marcu znowu się zwiększyła – o 9%. Średnia wpłata na tego typu cele w czerwcu 2022 wynosiła 96 zł.


Zobacz też: E-commerce w obliczu inflacji. Czy jest się czego bać? Wywiad z Mateuszem Osieckim, Country Manager Poland w PrestaShop


Kupowanie leków i kosmetyków oraz q-commerce

Na początku roku zmniejszyła się także liczba transakcji zrealizowanych BLIK-iem za kosmetyki oraz leki – odnotowano 10-procentowy spadek. Z kolei w maju zwiększyła się o 11% (w zestawieniu z poprzednim miesiącem). Można wskazać dwie przyczyny: brak obostrzeń związanych z pandemią oraz napływ ukraińskich obywateli do Polski. Oprócz tego, branża e-commerce cały czas się rozwija i oferuje e-konsumentom rozmaite promocje. Średnia czerwcowa wartość koszyka zakupowego w drogeriach i aptekach wynosiła 146 zł. Polscy klienci coraz bardziej cenią sobie q-commerce, czyli zakupy z ekspresową dostawą (najczęściej w ciągu 15 minut). Firmy związane z rynkiem e-grocery najlepiej radzą sobie w miesiącach jesiennych i zimowych. Natomiast w kwietniu liczba transakcji spadła o 13% (w stosunku do marca). Platformy dostarczające jedzenie na wynos również odnotowały 8-procentowy spadek w tym okresie.

Pandemia cały czas ma wpływ na e-konsumentów

Wraz z początkiem marca 2022 roku zniesiono większość obostrzeń – w związku z mniejszą liczbą zachorowań na COVID-19. Mnóstwo osób wróciło do podróżowania i komunikacji publicznej. BLIK zarejestrował w marcu 40% więcej płatności za bilety miejskie, kolejowe i lotnicze niż w lutym. Coraz więcej konsumentów decyduje się również na opłacanie swoich rachunków online. W marcu takich transakcji było o 13% więcej niż w lutym. Najważniejszym powodem tego trendu jest wygoda. Klienci mogą liczyć na szybką finalizację transakcji oraz bezpieczeństwo.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...