Najważniejsze tendencje na rynku e-commerce w pierwszym półroczu 2022 roku. Dane BLIK-a
Według danych udostępnionych przez BLIK (którego operatorem jest Polski Standard Płatności) przez pierwsze sześć miesięcy 2022 roku największy wpływ na decyzje zakupowe e-konsumentów miało kilka czynników: wybuch wojny w Ukrainie, rosnąca inflacja oraz zwiększające się stopy procentowe.
Kłopoty w branży rozrywkowej
Zgodnie z analizą transakcyjną BLIK-a w ciągu ostatniego półrocza można było zaobserwować dużą zmienność w poszczególnych kategoriach związanych z zakupami online. Z największymi problemami mierzyła się branża rozrywkowa, odnotowując 16-procentowy spadek w marcu br. (w porównaniu z lutym br.). Konsumenci ograniczyli wydatki na bilety do kina, do lunaparków czy wesołych miasteczek bądź na koncerty. Coraz mniej pieniędzy wydawali również na gry czy subskrypcje popularnych serwisów – branża odnotowała 7-procentowy spadek w marcu. Jednak w kwietniu sytuacja uległa poprawie. Liczba transakcji związanych z zakupem biletów na festiwale, wydarzenia muzyczne oraz mecze na platformach i terminalach wzrosła o 20%.
Sukces branży fashion
Z kolei e-sklepy oferujące odzież i akcesoria modowe nie odczuły skutków kryzysu zbyt dotkliwie – w marcu zrealizowano o prawie 27% więcej transakcji niż w lutym. W kwietniu i maju odnotowano kolejne wzrosty – o 7% i o 10%. Duży wpływ na ten stan rzeczy miała zmiana pory roku. Klienci chętnie korzystali też z czerwcowych wyprzedaży. Liczba transakcji BLIK-iem zwiększyła się o 7% w porównaniu z majem. Średnia wartość koszyka zakupowego w czerwcu 2022 wynosiła 248 zł. Warto również wspomnieć, że w lutym o 10% spadła liczba wpłat na akcje charytatywne – w porównaniu z pierwszym miesiącem tego roku. Natomiast w marcu znowu się zwiększyła – o 9%. Średnia wpłata na tego typu cele w czerwcu 2022 wynosiła 96 zł.
Kupowanie leków i kosmetyków oraz q-commerce
Na początku roku zmniejszyła się także liczba transakcji zrealizowanych BLIK-iem za kosmetyki oraz leki – odnotowano 10-procentowy spadek. Z kolei w maju zwiększyła się o 11% (w zestawieniu z poprzednim miesiącem). Można wskazać dwie przyczyny: brak obostrzeń związanych z pandemią oraz napływ ukraińskich obywateli do Polski. Oprócz tego, branża e-commerce cały czas się rozwija i oferuje e-konsumentom rozmaite promocje. Średnia czerwcowa wartość koszyka zakupowego w drogeriach i aptekach wynosiła 146 zł. Polscy klienci coraz bardziej cenią sobie q-commerce, czyli zakupy z ekspresową dostawą (najczęściej w ciągu 15 minut). Firmy związane z rynkiem e-grocery najlepiej radzą sobie w miesiącach jesiennych i zimowych. Natomiast w kwietniu liczba transakcji spadła o 13% (w stosunku do marca). Platformy dostarczające jedzenie na wynos również odnotowały 8-procentowy spadek w tym okresie.
Pandemia cały czas ma wpływ na e-konsumentów
Wraz z początkiem marca 2022 roku zniesiono większość obostrzeń – w związku z mniejszą liczbą zachorowań na COVID-19. Mnóstwo osób wróciło do podróżowania i komunikacji publicznej. BLIK zarejestrował w marcu 40% więcej płatności za bilety miejskie, kolejowe i lotnicze niż w lutym. Coraz więcej konsumentów decyduje się również na opłacanie swoich rachunków online. W marcu takich transakcji było o 13% więcej niż w lutym. Najważniejszym powodem tego trendu jest wygoda. Klienci mogą liczyć na szybką finalizację transakcji oraz bezpieczeństwo.