Dzisiaj mamy: Sobota, 1 Październik 2022

Najważniejsze tendencje na rynku e-commerce w pierwszym półroczu 2022 roku. Dane BLIK-a

2022.08.09

Według danych udostępnionych przez BLIK (którego operatorem jest Polski Standard Płatności) przez pierwsze sześć miesięcy 2022 roku największy wpływ na decyzje zakupowe e-konsumentów miało kilka czynników: wybuch wojny w Ukrainie, rosnąca inflacja oraz zwiększające się stopy procentowe.

Kłopoty w branży rozrywkowej

Zgodnie z analizą transakcyjną BLIK-a w ciągu ostatniego półrocza można było zaobserwować dużą zmienność w poszczególnych kategoriach związanych z zakupami online. Z największymi problemami mierzyła się branża rozrywkowa, odnotowując 16-procentowy spadek w marcu br. (w porównaniu z lutym br.). Konsumenci ograniczyli wydatki na bilety do kina, do lunaparków czy wesołych miasteczek bądź na koncerty. Coraz mniej pieniędzy wydawali również na gry czy subskrypcje popularnych serwisów – branża odnotowała 7-procentowy spadek w marcu. Jednak w kwietniu sytuacja uległa poprawie. Liczba transakcji związanych z zakupem biletów na festiwale, wydarzenia muzyczne oraz mecze na platformach i terminalach wzrosła o 20%.

Sukces branży fashion

Z kolei e-sklepy oferujące odzież i akcesoria modowe nie odczuły skutków kryzysu zbyt dotkliwie – w marcu zrealizowano o prawie 27% więcej transakcji niż w lutym. W kwietniu i maju odnotowano kolejne wzrosty – o 7% i o 10%. Duży wpływ na ten stan rzeczy miała zmiana pory roku. Klienci chętnie korzystali też z czerwcowych wyprzedaży. Liczba transakcji BLIK-iem zwiększyła się o 7% w porównaniu z majem. Średnia wartość koszyka zakupowego w czerwcu 2022 wynosiła 248 zł. Warto również wspomnieć, że w lutym o 10% spadła liczba wpłat na akcje charytatywne – w porównaniu z pierwszym miesiącem tego roku. Natomiast w marcu znowu się zwiększyła – o 9%. Średnia wpłata na tego typu cele w czerwcu 2022 wynosiła 96 zł.


Zobacz też: E-commerce w obliczu inflacji. Czy jest się czego bać? Wywiad z Mateuszem Osieckim, Country Manager Poland w PrestaShop


Kupowanie leków i kosmetyków oraz q-commerce

Na początku roku zmniejszyła się także liczba transakcji zrealizowanych BLIK-iem za kosmetyki oraz leki – odnotowano 10-procentowy spadek. Z kolei w maju zwiększyła się o 11% (w zestawieniu z poprzednim miesiącem). Można wskazać dwie przyczyny: brak obostrzeń związanych z pandemią oraz napływ ukraińskich obywateli do Polski. Oprócz tego, branża e-commerce cały czas się rozwija i oferuje e-konsumentom rozmaite promocje. Średnia czerwcowa wartość koszyka zakupowego w drogeriach i aptekach wynosiła 146 zł. Polscy klienci coraz bardziej cenią sobie q-commerce, czyli zakupy z ekspresową dostawą (najczęściej w ciągu 15 minut). Firmy związane z rynkiem e-grocery najlepiej radzą sobie w miesiącach jesiennych i zimowych. Natomiast w kwietniu liczba transakcji spadła o 13% (w stosunku do marca). Platformy dostarczające jedzenie na wynos również odnotowały 8-procentowy spadek w tym okresie.

Pandemia cały czas ma wpływ na e-konsumentów

Wraz z początkiem marca 2022 roku zniesiono większość obostrzeń – w związku z mniejszą liczbą zachorowań na COVID-19. Mnóstwo osób wróciło do podróżowania i komunikacji publicznej. BLIK zarejestrował w marcu 40% więcej płatności za bilety miejskie, kolejowe i lotnicze niż w lutym. Coraz więcej konsumentów decyduje się również na opłacanie swoich rachunków online. W marcu takich transakcji było o 13% więcej niż w lutym. Najważniejszym powodem tego trendu jest wygoda. Klienci mogą liczyć na szybką finalizację transakcji oraz bezpieczeństwo.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...