Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

LanguageTool – darmowe narzędzie, dzięki któremu wyeliminujesz błędy

Piątek, 3 Wrzesień 2021

Każdy z nas popełnia błędy podczas pisania. Niezależnie od tego, czy pracujesz ze słowem zawodowo, czy też piszesz okazjonalnie, lepiej upewnić się, czy do tekstu nie wkradły się jakieś usterki. Możesz sprawdzać wszystko ze słownikiem, zlecić korektę i redakcję profesjonaliście lub skorzystać z dostępnych online narzędzi do sprawdzania pisowni i poprawności stylistycznej tekstu. Dziś przyjrzymy się działaniu jednego z nich, o nazwie LanguageTool. Warto je poznać – to jedno z bardziej przydatnych narzędzi przy prowadzeniu biznesu e-commerce.

LanguageTool to oprogramowanie Open Source służące do sprawdzania poprawności ortograficznej, interpunkcyjnej i gramatycznej tekstu. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji analizuje również styl wypowiedzi, biorąc pod uwagę kontekst całego tekstu, i sugeruje zmiany. Podstawowa wersja LanguageTool jest darmowa. 

LanguageTool – podstawowe funkcje 

Z okrojonej funkcjonalności LanguageTool można skorzystać od razu po wejściu na witrynę LanguageTool.org. Od razu można wpisać lub wkleić tekst do sprawdzenia w okienko na stronie. Do wyboru mamy ponad 30 języków. Strona pozwala sprawdzić treść o długości maksymalnie 10 tysięcy znaków. Narzędzie to sprawdza ortografię oraz interpunkcję – „zna” ok. 1500 reguł stosowanych w języku polskim. Po kliknięciu na słowo zaznaczone jako błędne wyświetlają się sugestie poprawki. Po dwukrotnym kliknięciu natomiast LanguageTool pokazuje proponowane synonimy. Można także dodawać słowa do osobistego słowniczka oraz nakazać ignorowanie błędnie zapisanego wyrazu.

Darmowy edytor LanguageTool

Nieco więcej funkcjonalności oferuje edytor LanguageTool. Po utworzeniu konta na stronie LanguageTool zyskujemy dostęp do nieco bardziej rozbudowanego narzędzia niż na stronie głównej. W darmowej wersji edytora także obowiązuje limit 10 tysięcy znaków. Jest to proste narzędzie, pozbawione większości opcji adiustacji, możliwości zmiany fontów itd. Tekst do sprawdzenia można wkleić, wpisać lub zaimportować plik Word. Tekstom można nadać dwa statusy: „tekst tymczasowy”, który zniknie z konta po 7 dniach od ostatniej zmiany, a także „tekst trwały”, który pozostanie zapisany na koncie aż do czasu jego ręcznego usunięcia. 

Panel poprawek LanguageTool

W panelu po prawej stronie wyświetlają się wszystkie znalezione błędy. Po kliknięciu uzyskujemy dostęp do sugestii poprawek, opcji zignorowania błędu oraz dodania do słowniczka. Edytor pozwala też wyświetlić statystyki oraz ocenę ogólną tekstu. Ciekawostką jest „tryb wybredny”. Po jego włączeniu edytor wykrywa dodatkowe usterki w tekście: proponuje zmiany na podstawie ogólnego tonu wypowiedzi, wykrywa zbyt długie, złożone zdania, wskazuje niepotrzebne słowa oraz kolokwializmy, a także sugeruje synonimy słów, które pojawiają się zbyt często.

Ustawienia edytora LanguageTool

Po lewej stronie znajduje się panel zapisanych tekstów oraz przycisk ustawień, który pozwala przejść do opcji edytora. Można zmienić język interfejsu, język ojczysty, zdefiniować odmianę regionalną języka (w przypadku np. angielskiego czy portugalskiego) a także ustawić motyw edytora (do wyboru jasny lub ciemny). W zakładce ustawień znajduje się też słownik osobisty. Można do niego ręcznie dodać słowa, które mają być ignorowane przy sprawdzaniu pisowni. Jest również kosz z usuniętymi tekstami, a także dostęp do API dla developerów.

LanguageTool basic kontra LanguageTool premium

LanguageTool, oprócz wewnętrznego edytora, oferuje także darmowe wtyczki do najpopularniejszych przeglądarek internetowych (Chrome, Edge, Opera, Firefox, Safari). Istnieją też bezpłatne dodatki do Gmaila oraz programu pocztowego Thunderbird. 

W wersji premium LanguageTool można również doinstalować w formie pluginu do używanego przez siebie edytora tekstowego (Google Docs, Microsoft Word, OpenOffice, LibreOffice). Konto płatne zdecydowanie zwiększa też limit długości sprawdzanego tekstu – aż do 100 tysięcy znaków. Oferuje również bardziej zaawansowane wykrywanie błędów i ulepszanie stylistyczne tekstu (to ostatnie niestety nie dotyczy języka polskiego).

LanguageTool to narzędzie, o którym z pewnością dobrze jest pamiętać. Upraszcza i przyspiesza pracę nad tekstem, pomagając utrzymać poprawność ortograficzną, interpunkcyjną i gramatyczną. Warto dodać, że wtyczki do przeglądarki i poczty elektronicznej nie przechowują sprawdzanych tekstów, co czyni je bezpiecznymi z punktu widzenia prywatności.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...