Dzisiaj mamy: Sobota, 1 Październik 2022

Jakie metody płatności warto wdrożyć w sklepie internetowym? - wywiad z Arkadiuszem Bulc, Specjalistą ds. Programu Partnerskiego Tpay

2022.09.14

W e-commerce skłonienie klienta do dodania produktu do koszyka to dopiero połowa sukcesu. Drugą jest finalizacja transakcji. O tym, jakie metody płatności warto wdrożyć w sklepie internetowym, rozmawiamy z Arkadiuszem Bulc, Specjalistą ds. Programu Partnerskiego Tpay. Polecamy wywiad, dzięki któremu dobrze zoptymalizujesz system płatności w swoim sklepie!

Joanna Pawłowska-Tomczak, ecomersy.pl: Czy ma znacznie, jakie metody płatności są dostępne w sklepie internetowym?

Arkadiusz Bulc, Tpay: Zdecydowanie tak, internauci bardzo zwracają uwagę na to, jak mogą zapłacić za zakupy. Nasze najnowsze badanie, jakie przeprowadziliśmy z agencją badawczą SW Research, pokazało, że ponad połowa e-klientów zwraca uwagę na dostępne metody. Ponad połowa! Zatem to, czy klienci zdecydują się na zakup w danym sklepie internetowym w dużej mierze zależy od tego, czy udostępnia on ich ulubioną metodę płatności. Istotne jest również odpowiednie eksponowanie dostępnych metod. Dobrze, by płatnik od początku wiedział, jak może zapłacić, tj. nie musiał czekać na tę informację do ostatniego kroku finalizacji zamówienia. Zakupy powinny być przyjazne, wygodne i bezpieczne od początku do końca. Zachęcam do zapoznania się z całym naszym raportem „Jak Polacy lubią płacić online? Konsument 2.0”*.

Od czego zależy liczba form płatności, które sklep oferuje klientom?

To zawsze decyzja sprzedawcy – on najpierw wybiera operatora płatności, czyli  korzysta z konkretnej oferty, a następnie konkretny wachlarz metod udostępnia swoim klientom. Sugeruję aby postawiać na szeroki wybór form płatności, aby zapewnić klientom różnorodność. Jednocześnie warto przyglądać się preferencjom swojej grupy, w tym zwracać uwagę na zawartości koszyków i powiązane z nimi metody. Im więcej wiemy na temat potrzeb klienta, tym łatwiej dobrać i odpowiednio „poukładać” metody płatności. Na przykład, jeśli średnia wartość naszego koszyka zakupowego nie przekracza wartości ok. 1000 zł i klienci lubią BLIKA, to warto wyeksponować opcję płatności BLIK level 0, gdzie 6-cyfrowy kod można podać będąc jeszcze na stronie sklepu. Tacy klienci z pewnością będą zadowoleni z tak znacznego skrócenia ścieżki zakupowej. W zależności od rodzaju integracji, można także ustalić kolejność metod płatności od najbardziej popularnych wśród naszych klientów do tych rzadziej wybieranych. To wszystko oczywiście ma sens, gdy bramka jest intuicyjna, czytelna na każdym urządzeniu – i tu wracamy do dobrego wyboru operatora płatności.

Z jakimi kosztami muszą liczyć się sprzedawcy, oferujący różnorodne formy płatności? Czy każda z form obwarowana jest innymi warunkami?

Koszt sprzedawcy to głównie prowizja od transakcji, pobierana przez operatora. Jej wysokość jest zależna od wielu czynników, zazwyczaj operatorzy w drodze indywidualnych rozmów i negocjacji ustalają stawkę ze sprzedawcą. Może się zdarzyć tak, że prowizja i opłaty będą uzależnione od danej formy płatności a związane jest to z tym, że operatorzy ponoszą zróżnicowane koszty i opłaty dodatkowe dla danej metody, które muszą uwzględnić w ofercie końcowej. Jednak poza wysokością prowizji czy stawkami, które oczywiście są ważne, zachęcam do zwracania uwagi także na rozwiązania czy funkcjonalności, jakie oferują operatorzy płatności. Czyli co oprócz ceny zyskujemy u danego operatora. Cóż z tego, że stawka jest bardzo atrakcyjna, skoro oferta operatora hamuje dalszy rozwój e-commerce’u.

Must have metod płatności w e-commerce. Co byś do nich zaliczył?

Jeśli spojrzymy na różne badania i raporty rynku e-commerce z ostatnich lat, to pierwsza odpowiedź, jaka się nasuwa, to: „jeśli chcesz skutecznie sprzedawać w online, to musisz mieć BLIKA”. I rzeczywiście BLIK jest tą metodą, która opanowała nasz rynek i z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, notując obecnie największy udział w rynku płatności online. W związku z tym trudno dziś wyobrazić sobie sklepie internetowy bez tej metody.

Warto jednak mieć z tyłu głowy wspomnianą już przeze mnie różnorodność metod. Jeśli prowadzisz sprzedaż powtarzalną, subskrypcyjną, to Twoim „must have” powinny być karty płatnicze, dzięki którym można wdrożyć płatności cykliczne z możliwością zapisania danych karty. Jeśli sprzedajesz produkty w wysokiej cenie, lepszym rozwiązaniem są tzw. Pay-By-Linki, czyli przelew online, ponieważ klienci nie zawsze pamiętają o tym, aby na BLIKU samodzielnie zmienić limit transakcji, który narzuca im standardowo wydawca, czyli ich bank. Jeśli działasz w branży fashion warto mieć na uwadze metodę „Buy Now, Pay Later” czyli tzw. płatności odroczone, np. Twisto. Warto postawić na szeroki wybór metod płatności, nie sugerować się wyłącznie trendami i nowościami. Najważniejszy głos należy do danej grupy klientów.

A z jakich metod płatności najchętniej korzystają klienci?

Jeśli spojrzymy całościowo na rynek płatności online, to zdecydowanym liderem jest BLIK. W naszym raporcie „Jak Polacy lubią płacić online? Konsument 2.0”, tę metodę jako preferowaną wskazało 70% badanych. Przelewy online wskazało 38%, a karty płatnicze 34% badanych. Pozostałe miejsca to: przelew tradycyjny 21%, płatność odroczona 19% i płatność cykliczna 11%. To kolejna edycja naszego badania, więc możemy obserwować zachodzące zmiany. BLIKA preferuje o 1% mniej internautów niż 2020 r. W przypadku przelewu online liczba osób, które je lubią, jest o 1% większa. Karty płatnicze preferuje o 2% mniej płatników.

Czy wszystkie formy płatności są bezpieczne? Na co zwrócić uwagę, by zadbać o ten aspekt?

Każda jest bezpieczna, jeśli umiejętnie z niej korzystamy i świadomie wybieramy operatora do współpracy. Polskie instytucje płatnicze pośredniczące w transakcjach online, takie jak np. Tpay, nadzorowane są przez Komisję Nadzoru Finansowego. Daje to gwarancję najwyższych standardów bezpieczeństwa. Warto więc zwrócić uwagę, czy operator, którego wybieramy, ma licencję KNF. Na przykład w przypadku kart płatniczych, zapewniamy w Tpay 3D Secure i PCI DSS, dzięki czemu płatność tą metodą jest jedną z najbezpieczniejszych opcji finalizacji zamówień. Jako płatnik generalnie zawsze warto być czujnym i jeśli cokolwiek budzi nasze wątpliwości w wyglądzie bramki płatniczej, podejrzewamy oszustwo lub próbę wyłudzenia, warto nie klikać dalej i zwrócić się po pomoc bezpośrednio do biura obsługi klienta operatora, aby potwierdzić autentyczność bramki płatniczej. Zawsze, gdy wchodzimy na stronę sklepu po raz pierwszy, trzeba zachować czujność, sprawdzić opinie o nim oraz poznać model płatności, z jakim jest zintegrowany. Każdy sklep powinien udostępniać w widocznym miejscu regulamin.

Rynek e-commerce jest bardzo dynamiczny. Jakie zmiany zachodzą na nim pod kątem płatności?

Nasze badanie pokazuje, że jako klienci chcemy dziś przede wszystkim płacić za zakupy internetowe od razu - tak deklaruje 75% badanych. Coraz istotniejsze jest również wspomniane bezpieczeństwo. Od dwóch lat obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost udziału płatności online: przelewów online, BLIK, kart płatniczych i innych. Wcześniej ten udział rósł stopniowo z roku na rok o kilka procent, ale wydarzenia ostatnich lat, m.in. pandemia, ograniczenia w handlu stacjonarnym czy też ryzyko kontaktu z gotówką, spowodowały że zaczęliśmy przekonywać się do tych form płatności, często nie mając innej możliwości. Polacy dostrzegli i docenili korzyści, jakie niosą płatności online – wygoda, łatwość, szybkość i bezpieczeństwo. Drastycznie za to spadł udział płatności za pobraniem. Jeszcze nieco ponad trzy lata temu udział tej formy wynosił nawet ponad 50%, dziś to zaledwie 18% z tendencją wciąż spadającą. Choć należy też zaznaczyć, że w czasie pandemii w Tpay wprowadziliśmy rozwiązania, które umożliwiały odebranie paczki bez kontaktu z drugim człowiekiem . Będąc w domu np. na kwarantannie, wystarczyło przez drzwi podać kurierowi 6-cyfrowy kod BLIK. Obserwacje rynku i badania konsumentów jednoznacznie wskazują jednak, że idziemy zdecydowanie w kierunku natychmiastowych płatności online – na nie trzeba stawiać, na każdym kroku ułatwiając klientom zakupy i zapewniając im bezpieczeństwo.

Jakie metody płatności Twoim zdaniem będą zyskiwać na popularności w najbliższych miesiącach, a może i latach?

 Polacy przede wszystkim pokochali BLIKA, stąd przewiduje, że jego udział nadal będzie rósł dynamicznie i jeszcze bardziej zyskiwał na popularności. Przy czym warto zauważyć, że tę metodę płatności możemy zaimplementować na wiele sposobów i daje ona dużo możliwości. Przykładem może być wprowadzone przez nas rozwiązanie w Kubota, gdzie BLIK zastosowany jest do płatności w Messengerze z wykorzystaniem chatbota. Moim zdaniem jest jeszcze wiele obszarów i rozwiązań płatniczych do zagospodarowania, które będą się opierały na BLIKU. Chociażby w zyskującym coraz większą popularność live commerce.

Kolejną metodą, która zyskuje coraz bardziej na popularności są płatności odroczone, np. Twisto. Dzięki tej metodzie można zamówić produkty bez konieczności przekazywania środków od razu. Zamawiamy towar dziś, Twisto finansuje nasz zakup, a my mamy 30 dni na spłatę należności lub po 30 dniach możemy tą płatność rozłożyć na raty. Rozwiązanie to idealnie sprawdza się np. w branży fashion, gdzie klienci przed podjęciem ostatecznej decyzji chcą np. przymierzyć produkt lub wybrać spośród zamówionych opcji. Z perspektywy sprzedawcy ta metoda nie różni się od pozostałych – środki spływają od razu.

Według badania “Koszyk Roku 2022”, metodę „kup teraz, zapłać później” ma już 73% badanych sklepów internetowych. Biorąc pod uwagę, że w naszym badaniu płatności odroczone wybierane są rzadziej niż preferowane (13% vs 19%), dane te dają do myślenia, prawda? Preferowane metody płatności to te, które internauta najbardziej lubi, natomiast wybierane to te, w które internauta ostatecznie klika. W przypadku płatności odroczonych różnica ta wynika prawdopodobnie z powodu braku ich dostępności. Dlatego w tym przypadku nie wystarczy tylko mieć tych płatności w sklepie, ale warto jeszcze pomyśleć o ich promowaniu, czyli już na stronie głównej pokazywać że można odroczyć płatności i wyjaśniać, jak to zrobić.

Jeśli jako sprzedawca ma się jakieś wątpliwości co do płatności w sklepie albo szuka aktualnych materiałów na ten temat, to polecam naszego bloga albo kontakt z naszymi ekspertami. Działamy już ponad 12 lat i cenieni jesteśmy właśnie za elastyczne podejście i otwartą współpracę.


Arkadiusz Bulc, Specjalista ds. Programu Partnerskiego Tpay

Z branżą płatności online związany od ponad 4 lat, gdzie jego obszarem działań jest Program Partnerski i budowanie relacji z Partnerami. W pracy najbardziej ceni partnerstwo i kontakt z ludźmi. Zanim trafił do świata szybkich płatności, przez wiele lat jego konikiem była sprzedaż, a także utrzymywanie relacji a  przez 12 lat jako trener biznesu zajmował się współpracą z partnerami biznesowymi i prowadzeniem szkoleń oraz warsztatów. Prywatnie jako emocjonalny ekstrawertyk szczególnie ceni sobie bezpośrednie spotkania z ludźmi. Oprócz biznesu porozmawiacie z nim o psychologii, żużlu i dobrej whisky.


* https://tpay.com/o-tpay/blog/jak-polacy-lubia-placic-online

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...