Dzisiaj mamy: Piątek, 19 Kwiecień 2024

Jak zastrzec logo i nazwę sklepu internetowego?

2023.05.30

Prowadzisz firmę już od jakiegoś czasu, a Twoja marka staje się coraz bardziej rozpoznawalna? Być może powinieneś zastanowić się nad jej prawną ochroną. Mamy tutaj na myśli zastrzeżenie logo i nazwy, dzięki czemu staniesz się wyłącznym właścicielem praw do swojego brandu. Okazuje się jednak, że cały ten proces nie jest tak prosty, jak mogłoby się wydawać. Dowiedz się więcej na temat rejestracji w Urzędzie Patentowym!

Na czym polega zastrzeżenie logo i nazwy firmy?

Aby zastrzec nazwę i logo firmy w Urzędzie Patentowym, musisz ubiegać się o rejestrację znaku towarowego, czyli oznaczenia służącego do identyfikacji produktów bądź usług konkretnej firmy. Przedsiębiorcy najczęściej zgłaszają do ochrony wcześniej wspomniane nazwę i logo oraz symbol/rysunek. Następnie trzeba przejść przez całą procedurę, po zakończeniu której otrzymasz świadectwo ochronne.  Aby poinformować innych o tym, że posiadasz znak towarowy, możesz używać charakterystycznego symbolu, czyli znaczka ®. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że zastrzeżenie samego logo nie oznacza automatycznego zastrzeżenia również nazwy. W większości przypadków potrzebne będą dwa zgłoszenia.

Jak zarejestrować znak towarowy?

Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP) nadaje prawo ochronne, które obejmuje zasięgiem teren Polski, z kolei Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wydaje certyfikat ochronny obowiązujący na terenie 28 krajów członkowskich UE. Aby zarejestrować znak towarowy w UPRP, na samym początku musimy wypełnić specjalne podanie (ręcznie bądź online, formularze są dostępne na stronie https://uprp.gov.pl/pl), dostarczyć fotografię bądź odbitkę znaku towarowego (wyrażonego w postaci rysunku czy kompozycji) i pełnomocnictwo (jeżeli zgłaszający działa za pośrednictwem pełnomocnika). Opłata za przyjęcie podania wynosi 500 PLN. Urząd Patentowy przeprowadza następnie badanie poprawności wniosku, a jeżeli nie znajdzie żadnych błędów – umieszcza znak towarowy i informacje o nim w Biuletynie Urzędu Patentowego. Wysyła także informację do zgłaszającego na temat wcześniej zarejestrowanych znaków, które są podobne albo identyczne. Jeżeli w ciągu trzech miesięcy osoby trzecie nie zgłoszą sprzeciwu, Urząd wydaje decyzję o udzieleniu prawa ochronnego.


Zobacz też: Z czym wiąże się kopiowanie treści ze stron internetowych?


Czy warto zdecydować się na ten krok?

Zastanawiasz się, czy cała ta procedura ma sens? Zastrzeżenie nazwy i logo swojej firmy wiąże się z licznymi korzyściami. Po pierwsze, Twój znak towarowy jest świadectwem własności i legalnego wykorzystania wizerunku marki w działaniach biznesowych. Znaczek ® zdecydowanie podnosi renomę i zwiększa zaufanie odbiorców do brandu – może także budować obraz autorytetu w oczach klientów i kontrahentów. Rejestracja znaku towarowego zabezpiecza także przed wszelkimi nieuczciwymi działaniami związanymi z kopiowaniem nazwy czy logo marki – dzięki ich zastrzeżeniu bez większych problemów wygrasz rozprawę sądową. Brak prawnego zabezpieczenia nierzadko wiąże się z powstawaniem podróbek czy nieetycznymi działaniami konkurencji, których nie będziesz w stanie udowodnić.

Polecamy