Jak tworzyć teksty, które mają wpływ na sprzedaż?
Jak pisać, żeby sprzedawać? To pytanie spędza sen z powiek niejednemu copywriterowi czy niejednej osobie zajmującej się content marketingiem. Jakie cechy powinien posiadać idealny tekst? Podobno ideałów nie ma, ale przecież można spróbować zbliżyć się do doskonałości. Podpowiemy Ci, w jaki sposób tworzyć treści, które są nie tylko chętnie czytane, ale również wpływają na poziom konwersji w sklepie internetowym.
Nagłówek i lead
Zacznijmy od początku. Jaki jest pierwszy element, na który zwracasz uwagę, widząc dany tekst? Oczywiście tytuł (nagłówek). W przypadku treści reklamowych tytuł powinien spełniać przede wszystkim funkcję informacyjną (unikaj clickbaitów i wprowadzania czytelników w błąd), ale może też atrakcyjnie brzmieć. Ważne, by był krótki, zwięzły i budził zainteresowanie. Dobrym pomysłem okaże się umieszczenie w tytule gry słownej czy łatwo rozpoznawalnego nawiązania kulturowego. Pamiętaj: chwytliwy nagłówek decyduje o tym, czy dany czytelnik postanowi zapoznać się z resztą artykułu. Niełatwo jest zaintrygować odbiorcę, jednak to właśnie zaciekawienie motywuje go do pozostania na stronie. Równie istotny jest lead, czyli pierwszy akapit tekstu. W tym fragmencie warto umieścić krótkie streszczenie (niezdradzające najważniejszych szczegółów) i odpowiednie Call to Action. Zaprezentuj odbiorcy korzyści, które wiążą się z przeczytaniem Twojego contentu!
Rozwiązywanie problemów
Jeżeli chcesz, by czytelnik poczuł się usatysfakcjonowany dostarczonymi przez Ciebie treściami, musisz odpowiedzieć na jego potrzeby (innymi słowy, chodzi tutaj o kreowanie potrzeb). Skuteczny tekst sprzedażowy powinien pomóc mu rozwiązać jakiś problem – dlatego właśnie poradniki cieszą się tak dużą popularnością. Możesz dostarczyć potencjalnemu klientowi niezbędnej wiedzy czy zaproponować działania mające na celu zrealizowanie jakiegoś planu. Warto pomyśleć, jaki wpływ na jego życie będą miały Twoje produkty czy usługi. Musisz też wiedzieć, do kogo właściwie swój content kierujesz – tutaj przydatna okaże się dokładna analiza grupy docelowej. Pamiętaj, by nie obiecywać nikomu zbyt wiele, ponieważ w ten sposób zszargasz zaufanie do swojej firmy. Nikt nie lubi się czuć oszukany, prawda? Nie pisz również zbyt dużo o sobie, zamiast tego skup się na odbiorcy i jego emocjach. Warto spróbować również rozwiać wszystkie wątpliwości potencjalnych konsumentów.
Język ma znaczenie
Zwróć uwagę na język, jakim się posługujesz. W tekstach reklamowych najlepiej sprawdzają się krótsze zdania tworzące wrażenie dynamiczności oraz dobitności. Unikaj zawiłych, złożonych wypowiedzi, w których można się zgubić niczym w labiryncie. Twój tekst powinien płynąć, a czytelnik razem z nim. Dlatego właśnie zalecamy pisanie w konkretnym rytmie, z licznymi aliteracjami czy paralelizmami składniowymi. W ten sposób treść staje się bardziej dźwięczna, a co za tym idzie – łatwiejsza do zapamiętania. Unikaj natomiast niepotrzebnego „lania wody” czy zbyt kwiecistych lub nienaturalnych wyrażeń. Nie próbuj też na siłę posługiwać się zbyt potocznym słownictwem, możesz bowiem sprawić wrażenie nieprofesjonalnego. Pamiętaj, by zwroty kierować bezpośrednio do odbiorcy i zwracać się do niego w drugiej osobie liczby pojedynczej. Dzięki temu stworzysz atmosferę większej poufałości i bliskości. Czytelnik będzie mógł też poczuć się bardziej wyjątkowo, jakby tekst został napisany specjalnie dla niego.
Zobacz też: EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?
Umiejętność tworzenia historii
Na pewno słyszałeś kiedyś o pojęciu storytellingu. Opiera się na tworzeniu angażujących opowieści. Wszyscy uwielbiamy ciekawe historie, dlaczego więc nie wykorzystać tego elementu w content marketingu? Wiele firm i sprzedawców wpływa na emocje swoich odbiorców właśnie za pośrednictwem storytellingu. Za przykład niech posłużą fabularyzowane reklamy Allegro. Warto w tym celu stworzyć krótki scenariusz, w którym opiszesz swojego bohatera (tak, musi być jakiś bohater, czy to zbiorowy, czy pojedynczy) i jego zmagania z przeciwnościami losu. Spraw, by czytelnicy nie przeszli koło niego obojętnie! Bez wątpienia docenią Twoją kreatywność, a jeżeli wzbudzisz w nich pozytywne odczucia, z pewnością szybko o Tobie nie zapomną.
Krótkie podsumowanie
Istnieje kilka sposobów, by pisać teksty, które rzeczywiście sprzedają. Nie wolno zapominać, że tworzymy je dla innych ludzi, nie dla wyszukiwarek czy robotów Google. Wszystko kręci się głównie wokół emocji. Dobre artykuły wciąż są chętnie czytane i nie daj sobie wmówić, że jest inaczej! Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejkolwiek firmy bez odpowiedniego content marketingu. Tyczy się to wszystkich branż.