Jak tworzyć opisy produktów i kategorii?
Zajmujesz się content marketingiem i zastanawiasz się, ile znaków powinny mieć teksty? Warto zastanowić się nad optymalną długością opisów – zarówno kategorii, jak i produktów. Są to jedne z ważniejszych form, ponieważ znacząco wpływają na optymalizację, a co za tym idzie – widoczność witryny. Poznaj konkrety!
Intencje użytkowników decydują o liczbie znaków
Opisy powinny być tworzone pod SEO, a jednocześnie przyjazne dla odbiorców, zwłaszcza że algorytmy Google coraz skrupulatniej sprawdzają tego typu treści. Rozważałeś kiedyś, dlaczego znaki w konkretnych tekstach powinny mieścić się w jakimś przedziale liczbowym? Odpowiedzią na to pytanie mogą być intencje użytkowników. Co to znaczy? Najwyżej w wyszukiwaniach znajdują się strony, które są oceniane jako najbardziej dopasowane do potrzeb internautów. Wiadomo, że osoby wpisujące krótkie, konkretne hasła najczęściej potrzebują zwięzłych informacji, natomiast poszukiwanie przyczyn, skutków czy szczegółowych wyjaśnień wiąże się z większą liczbą znaków. Przed stworzeniem tekstu należy każdorazowo wziąć pod uwagę, do kogo właściwie go kierujemy.
Zobacz też: Słowa kluczowe i optymalizacja – tych błędów nie chcesz popełnić
Google Hummingbird
Kilka lat temu Google wprowadziło algorytm, który nosi nazwę kolibra. Dzięki niemu wyszukiwarka zaczęła koncentrować się na całych wyrażeniach, a nie tylko pojedynczych słowach kluczowych. W ten sposób może ocenić, jakie są intencje poszukującego. Warto w tym miejscu przeanalizować, ile znaków powinny mieć wcześniej wspomniane opisy. Są to, oczywiście, uśrednione liczby, które mogą ulec zmianie.
Opis produktu – szczegółowy podział
Jeżeli tworzymy opis produktu od podstaw, na początek trzeba sformułować jego nazwę (nagłówek). Właśnie po niej użytkownicy poznają, z jakim produktem mają do czynienia. Nie może być zbyt ogólny ani zbyt szczegółowy, nie powinien też być za długi ani za krótki. Chodzi o to, by odbiorca miał przed sobą klarowne informacje i jakąś cechę charakterystyczną. Powinien zostać oznaczony jako nagłówek h1. Później czas na wstęp, w którym znajduje się zbiór zalet i naturalnie brzmiące frazy kluczowe. W części wprowadzającej warto umieścić najważniejsze cechy produktu. Zarówno roboty, jak i ludzie lubią listy z wypunktowaniami, które pozwolą im szybko poznać kluczowe korzyści. Z kolei szczegółowy opis produktu powinien pełnić funkcję krótkiego poradnika, przypominającego rozmowę z ekspertem.
Konkretne liczby
Nie odpowiedzieliśmy jeszcze na pytanie, ile miejsca zajmie taki opis produktu. Nagłówek to mniej więcej 30 znaków ze spacjami (3-5 słów). Późniejsza ich liczba zależy w dużej mierze od produktu. Jeśli na stronie jest ich dużo, a oprócz tego często się zmieniają – lepiej postawić na krótkie, konkretne opisy (300-500 zzs). Natomiast w sklepach oferujących stałą ofertę i niewiele produktów warto zadbać o dłuższe, bardziej specjalistyczne teksty (1000-1500 zzs). W przypadku opisów kategorii sprawa przedstawia się podobnie. One również dzielą się na nagłówki, wprowadzenia oraz akapity główne. Trzeba jednak skupić się nie na konkretnym produkcie, a całej ich grupie. Opisy kategorii powinny mieć minimum 3000 zzs., a w przypadku kategorii cieszących się szczególną popularnością, warto postawić nawet na bardzo długie teksty o długości ponad 10 000 zzs.