#EcomersyBasic #99: Zatowarowanie sklepu internetowego. O tym musisz pamiętać
Zatowarowanie sklepu internetowego to jeden z elementów determinujących sukces w e-commerce. Bez względu na to, czy jesteś właścicielem małego start-upu, czy prowadzisz rozbudowany biznes online, zarządzanie produktami odgrywa istotną rolę w efektywnym funkcjonowaniu firmy. W dzisiejszym artykule chcielibyśmy zastanowić się, dlaczego zatowarowanie e-sklepu jest tak ważne, jakie korzyści niesie za sobą właściwe podejście do tej kwestii i jakie kroki można podjąć, by ulepszyć działanie marki.
Czym jest zatowarowanie sklepu internetowego?
Zatowarowanie sklepu internetowego, nazywane także zarządzaniem zapasami w e-commerce, to proces planowania, organizowania, monitorowania i kontrolowania dostępności produktów lub usług w e-sklepie. Jest to podstawowy element funkcjonowania biznesu online, ponieważ wpływa na dostępność towarów, terminowość dostaw, zadowolenie klientów i rentowność przedsiębiorstwa. Zatowarowanie obejmuje zarówno aspekty logistyczne, jak i strategiczne, które pozwalają na efektywne gospodarowanie asortymentem sklepu internetowego.
Co sprzedawać w sklepie internetowym?
Decyzja, co chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym, może wydawać się skomplikowana. Warto przeprowadzić dokładną analizę rynku, by sprawdzić, jakie produkty cieszą się zainteresowaniem klientów, zrozumieć trendy panujące w e-commerce i potrzeby konsumentów, a także prześledzić działania konkurencji. Następnie powinieneś określić swoją grupę docelową i stworzyć obraz tzw. buyer persony, czyli modelowe wyobrażenie docelowego klienta. Zastanów się, jak możesz wyróżnić się na tle innych firm, i weź pod uwagę marże, koszty i prognozowany popyt.
Zobacz też: #EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?
Najważniejsze kwestie związane z zatowarowaniem
Wiesz już, co zamierzasz sprzedawać, i planujesz zatowarowanie? Świetnie! Pamiętaj o tym, by od razu po wystartowaniu zapewnić klientom dostęp do większej liczby produktów – z co najmniej kilku kategorii. Chodzi o to, żeby konsumenci od razu mieli z czego wybierać. Twój asortyment powinien zostać dostosowany do sezonu: ma to ogromne znaczenie w przypadku np. butików odzieżowych, w których oferta zmienia się wraz z porami roku. Co ważne, nowości najlepiej wprowadzać kilka tygodni przed rozpoczęciem kolejnego sezonu – w innym wypadku mogą nie zdążyć się wyprzedać. Wraz z jego zakończeniem warto wycofać zalegające towary, aby nie blokować magazynu. Nie zapomnij o pilnowaniu realnych stanów magazynowych – dzięki temu unikniesz jakichkolwiek problemów z inwentaryzacją – oraz o ich synchronizacji w sklepie stacjonarnym i sklepie internetowym. Niektóre produkty sprzedają się lepiej niż inne? Zamów je ponownie!
Krótkie podsumowanie
Wybór asortymentu, czyli zatowarowanie sklepu internetowego, to początkowy etap prowadzenia działalności w sieci – od niego wszystko się zaczyna. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi uda Ci się uniknąć błędów popełnianych przez nowicjuszy! Aby zbudować trwały biznes, pamiętaj również o zaplanowaniu strategii marketingowej, optymalizacji witryny, promocji produktów i skupieniu się na jak najlepszej obsłudze klienta.