#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może wydawać się skomplikowany, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, który pomoże Ci odkryć wszystkie tajemnice związane z tym tematem. Zapoznaj się z nim już dzisiaj!
Czym się kierować przy wymyślaniu nazwy sklepu internetowego?
Masz pomysł na biznes, ale nie wiesz, jak go nazwać? Na początek warto zastanowić się, jakie cechy powinna mieć nazwa sklepu internetowego. Po pierwsze, postaw na unikalność – sprawdź, czy inna marka nie działa już pod nazwą, którą wymyśliłeś. Unikaj kopiowania czy zbyt dużego podobieństwa, ponieważ może prowadzić to do nieporozumień czy nawet kłopotów prawnych – dotyczy to przede wszystkim bardziej charakterystycznych nazw. Wiadomo bowiem, że niektóre marki wybierają opisowe i bezpośrednie nazwy, natychmiast wskazujące na profil działalności (np. sklepwedkarski.pl). Jeżeli i Ty zdecydujesz się na taką opcję, trudno uniknąć jakichkolwiek podobieństw. Polecamy jednak wykazać się kreatywnością i wymyślić bardziej charakterystyczną nazwę.
Łatwa pisownia i nazwa zapadająca w pamięć
Wybierając nazwę swojego sklepu internetowego, pamiętaj, że powinna ona być łatwa do wymówienia i łatwa do zapamiętania – tak, aby utrwaliła się w głowach klientów. Skomplikowana pisownia i zbyt duża liczba sylab mogą prowadzić do błędów i literówek. Nie musisz korzystać z istniejących słów, niektóre firmy decydują się na wymyślenie własnego wyrazu (wystarczy spojrzeć na Allegro, Zalando czy Empik), co wiąże się z niepowtarzalnością i jedyną w swoim rodzaju nazwą. Ciekawymi pomysłami są także przerobienie istniejącego słowa czy zastosowanie gry słownej (np. rymu). Wystrzegaj się jednak polskich znaków, ponieważ mogą one powodować problemy.
Kwestie praw autorskich
Wybierz nazwę, która nie będzie ograniczała rozwoju Twojego sklepu. Może się okazać, że z czasem rozszerzysz asortyment lub zmienisz kierunek działalności, więc nazwa nie powinna być zbyt konkretna. Przed podjęciem ostatecznej decyzji sprawdź, czy ktoś inny nie wpadł na ten sam pomysł, co Ty – na początku wyszukaj ją w Google, a później zerknij do bazy znaków towarowych oraz baz KRS i CEIDG. W Urzędzie Patentowym dowiesz się, czy dana nazwa nie została zastrzeżona jako znak towarowy. Pamiętaj, że sam również możesz to zrobić!
Zobacz też: Jak tworzyć nazwy produktów w sklepie internetowym?
Sztuczna inteligencja i kreatory nazw
Technologia idzie do przodu, a sztuczna inteligencja cały czas się rozwija – trudno tego nie zauważyć. AI odciska swoje piętno także w branży e-commerce: wystarczy wspomnieć o popularnym narzędziu ChatGPT, który często pomaga w tworzeniu treści. Niedawno powstał również kreator cyber_Folks, czyli kreator nazw domenowych, generujący propozycje nazw dla sklepów internetowych. Aby z niego skorzystać, wystarczy podzielić się krótkim opisem pomysłu, a później sprawdzić dostępność domeny. W ten sposób możemy się zainspirować lub skorzystać z propozycji sztucznej inteligencji.
Krótkie podsumowanie
Wiesz już, jaka powinna być nazwa sklepu internetowego – bardzo ważną rolę odgrywa tutaj czytelność, zrozumiałość, unikatowość i uniwersalność. Jeżeli wciąż nie jesteś pewien, jaką decyzję podjąć, daj sobie czas na zastanowienie i zasięgnij opinii innych – zapytaj bliskich i znajomych, czy potencjalna nazwa brzmi dla nich atrakcyjnie. W końcu to „zwykli” ludzie będą korzystać z Twoich usług!