Dzisiaj mamy: Czwartek, 2 Maj 2024

EcomersyBasic #81: Ile powinna kosztować przesyłka w sklepie internetowym?

2023.06.16

Pakowanie zamówień, wysyłanie ich, współpraca z firmami kurierskimi… To wszystko generuje koszty, dlatego niewiele firm (szczególnie mniejszych) decyduje się na darmową dostawę. Wiemy oczywiście, że klienci tego właśnie oczekują, jednak czasami trzeba pójść na kompromis. Zastanawiasz się, ile powinna kosztować wysyłka produktów w Twoim sklepie internetowym? Dowiedz się, jak ustalić najkorzystniejszą cenę – dla siebie i dla konsumentów.

Ma być szybko, tanio i bezproblemowo – tego oczekują klienci

Ze względu na zmieniające się potrzeby klientów i rosnącą inflację sklepy internetowe nieustannie lawirują między ceną, szybkością i jakością usług logistycznych, starając się znaleźć złoty środek. Konsument oczekuje, że zamówione w sieci produkty dotrą do niego praktycznie od razu i to bez żadnego problemu, a najlepiej również za darmo. Trzeba przyznać, że e-sklepy, które oferują darmową dostawę, są tutaj na wygranej pozycji, jednak większość firm nie może sobie na to pozwolić. Bardzo często decydują się więc na bezpłatną wysyłkę od określonej kwoty (np. 299 zł). Warto poświęcić chwilę, aby zastanowić się, ile powinny kosztować dostawy poniżej tej liczby.

Koszty wysyłki – jak duże powinny być?

Okazuje się, że różnica w wysokości zaledwie kilku złotych w porównaniu do konkurencji może popchnąć klienta do zakupów w Twoim sklepie internetowym. Na samym początku warto przetestować kilka wariantów cenowych – najpierw ustawić cenę wyższą, a po jakimś czasie niższą (o co najmniej 30%). Taki eksperyment pozwoli sprawdzić, jak koszty wysyłki wpływają na wartość koszyka, liczbę transakcji czy powodzenie konkretnych form dostaw. Przelicz też próg łącznej wartości zamówienia, w przypadku której darmowa wysyłka stanie się opłacalna, aby ustalić własną liczbę. Spróbuj podjąć się negocjacji z operatorem logistycznym, wykazując, że niższa cena za dostawę przełoży się na wzrost liczby zamówień. Aby nie wypaść z obiegu, regularnie monitoruj cenniki konkurencji i kontroluj wyniki finansowe we własnym e-sklepie.


Zobacz też: Ecomersy Basic #72: Jak zapakować zamówienie? Poradnik e-commerce


Jak obliczyć koszty przesyłki w sklepie internetowym?

Na co jeszcze powinniśmy zwracać uwagę podczas obliczania kosztów przesyłki? Po pierwsze, musimy zapoznać się ze stawkami oferowanymi przez firmy logistyczne, z którymi podejmujemy współpracę. Przewoźnicy ustalają ceny na podstawie m.in. wielkości kosztów stałych, kosztów zmiennych, odległości, wagi produktu oraz jego cech. Po drugie, należy uwzględnić cechy charakterystyczne sprzedawanych towarów – jeżeli są delikatne czy niebezpieczne, będą wymagały specjalnego traktowania przez dostawców, a to wiąże się z większymi kosztami. Po trzecie, ekspresowa dostawa to zawsze wyższa cena, więc jeśli chcesz zasłynąć właśnie z niej – nie zapomnij uwzględnić tego w budżecie. Pamiętaj również o kosztach opakowania, kosztach celnych (w przypadku wysyłki poza Unię Europejską), kosztach kapitału ludzkiego oraz kosztach technologii.

Krótkie podsumowanie

Cena wysyłki produktów w sklepie internetowym to kwestia, nad którą należy się poważnie zastanowić – musimy bowiem wziąć pod uwagę mnóstwo różnych czynników. Warto więc zebrać wszystkie potrzebne informacje i przygotować plan, a następnie ustalić cenę optymalną, czyli taką, która nie wywoła strat i nie odrzuci klientów. W końcu prowadzenie biznesu e-commerce to sztuka poszukiwania najlepszych rozwiązań przy nie zawsze sprzyjających warunkach.

Polecamy