Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

EcomersyBasic #81: Ile powinna kosztować przesyłka w sklepie internetowym?

2023.06.16

Pakowanie zamówień, wysyłanie ich, współpraca z firmami kurierskimi… To wszystko generuje koszty, dlatego niewiele firm (szczególnie mniejszych) decyduje się na darmową dostawę. Wiemy oczywiście, że klienci tego właśnie oczekują, jednak czasami trzeba pójść na kompromis. Zastanawiasz się, ile powinna kosztować wysyłka produktów w Twoim sklepie internetowym? Dowiedz się, jak ustalić najkorzystniejszą cenę – dla siebie i dla konsumentów.

Ma być szybko, tanio i bezproblemowo – tego oczekują klienci

Ze względu na zmieniające się potrzeby klientów i rosnącą inflację sklepy internetowe nieustannie lawirują między ceną, szybkością i jakością usług logistycznych, starając się znaleźć złoty środek. Konsument oczekuje, że zamówione w sieci produkty dotrą do niego praktycznie od razu i to bez żadnego problemu, a najlepiej również za darmo. Trzeba przyznać, że e-sklepy, które oferują darmową dostawę, są tutaj na wygranej pozycji, jednak większość firm nie może sobie na to pozwolić. Bardzo często decydują się więc na bezpłatną wysyłkę od określonej kwoty (np. 299 zł). Warto poświęcić chwilę, aby zastanowić się, ile powinny kosztować dostawy poniżej tej liczby.

Koszty wysyłki – jak duże powinny być?

Okazuje się, że różnica w wysokości zaledwie kilku złotych w porównaniu do konkurencji może popchnąć klienta do zakupów w Twoim sklepie internetowym. Na samym początku warto przetestować kilka wariantów cenowych – najpierw ustawić cenę wyższą, a po jakimś czasie niższą (o co najmniej 30%). Taki eksperyment pozwoli sprawdzić, jak koszty wysyłki wpływają na wartość koszyka, liczbę transakcji czy powodzenie konkretnych form dostaw. Przelicz też próg łącznej wartości zamówienia, w przypadku której darmowa wysyłka stanie się opłacalna, aby ustalić własną liczbę. Spróbuj podjąć się negocjacji z operatorem logistycznym, wykazując, że niższa cena za dostawę przełoży się na wzrost liczby zamówień. Aby nie wypaść z obiegu, regularnie monitoruj cenniki konkurencji i kontroluj wyniki finansowe we własnym e-sklepie.


Zobacz też: Ecomersy Basic #72: Jak zapakować zamówienie? Poradnik e-commerce


Jak obliczyć koszty przesyłki w sklepie internetowym?

Na co jeszcze powinniśmy zwracać uwagę podczas obliczania kosztów przesyłki? Po pierwsze, musimy zapoznać się ze stawkami oferowanymi przez firmy logistyczne, z którymi podejmujemy współpracę. Przewoźnicy ustalają ceny na podstawie m.in. wielkości kosztów stałych, kosztów zmiennych, odległości, wagi produktu oraz jego cech. Po drugie, należy uwzględnić cechy charakterystyczne sprzedawanych towarów – jeżeli są delikatne czy niebezpieczne, będą wymagały specjalnego traktowania przez dostawców, a to wiąże się z większymi kosztami. Po trzecie, ekspresowa dostawa to zawsze wyższa cena, więc jeśli chcesz zasłynąć właśnie z niej – nie zapomnij uwzględnić tego w budżecie. Pamiętaj również o kosztach opakowania, kosztach celnych (w przypadku wysyłki poza Unię Europejską), kosztach kapitału ludzkiego oraz kosztach technologii.

Krótkie podsumowanie

Cena wysyłki produktów w sklepie internetowym to kwestia, nad którą należy się poważnie zastanowić – musimy bowiem wziąć pod uwagę mnóstwo różnych czynników. Warto więc zebrać wszystkie potrzebne informacje i przygotować plan, a następnie ustalić cenę optymalną, czyli taką, która nie wywoła strat i nie odrzuci klientów. W końcu prowadzenie biznesu e-commerce to sztuka poszukiwania najlepszych rozwiązań przy nie zawsze sprzyjających warunkach.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...