Dzisiaj mamy: Wtorek, 21 Maj 2024

#EcomersyBasic #58: Jak zorganizować skuteczną wyprzedaż?

2022.12.23

Powoli zbliża się styczeń, a to oznacza, że klienci będą oczekiwać noworocznych promocji. Czy wiesz, jak się do tego przygotować? Organizacja skutecznej wyprzedaży wymaga wcześniejszego zaplanowania swoich działań – chodzi przecież o to, by przyniosła jak najlepsze rezultaty. Podpowiemy Ci, jakie rozwiązania warto wdrożyć i jak zachęcić klientów do skorzystania z Twoich okazji. Zostań z nami, aby wszystkiego się dowiedzieć!

Po co przeprowadzasz wyprzedaż?

Przeceny i wyprzedaże to bardzo ważny mechanizm marketingowy stosowany przez każdego sprzedawcę – niezależnie od branży czy kanału dystrybucji. Nie zawsze jednak jest ona tak efektywna, jak byśmy chcieli. Warto pamiętać o kilku istotnych zasadach i w oparciu o nie obmyślić strategie, które zamierzamy wdrożyć. Doświadczenia właścicieli sklepów internetowych pokazują, że tego typu akcje mocno wpływają na wzrost zainteresowania ofertą oraz znacznie poprawiają wyniki sprzedażowe. Promocje mają na celu przede wszystkim zwiększenie zysków oraz przyciągnięcie nowych konsumentów, jednak nie tylko. Na samym początku należy zadać sobie pytanie, co właściwie chcemy osiągnąć. Czy priorytetowe są wcześniej wymienione aspekty, czy może zależy nam na wyczyszczeniu magazynu ze starszych produktów albo zachęcić do powrotu klientów, którzy z jakiegoś powodu porzucili swoje koszyki? Pamiętaj o jasnym określeniu celu.

Podstawowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę

Następnym krokiem powinno być określenie, jakie dokładnie towary ma obejmować wyprzedaż. Jeżeli planujesz opróżnienie magazynu, sprawa jest jasna. Jeśli jednak zależy Ci na zdobyciu nowych konsumentów, dobrym pomysłem okaże się obniżenie ceny najlepiej sprzedających się towarów. Możesz również sprawdzić, czy w Twoim sklepie internetowym znajdują się jakieś towary, które często trafiają do koszyków, ale ostatecznie nie zostają sprzedane, i objąć je promocją. Zastanów się także, ile czasu ma trwać wyprzedaż. Często mówi się, że im krócej, tym lepiej, ponieważ konieczność pośpiechu podgrzewa atmosferę, wzbudza podekscytowanie i sprawia, że klienci krócej zastanawiają się nad zakupem. Obniżki trwają więc z reguły 2, 3 dni, chyba że mówimy o wyprzedażach błyskawicznych, które kończą się po kilku godzinach. Promocje nie powinny również odbywać się zbyt często.


Zobacz też: Czym jest unikalna propozycja sprzedaży i dlaczego musisz ją mieć?


Warunki promocji i kwestie techniczne

Jeżeli najbardziej podstawowe kwestie zostały już ustalone, warto przejść do kolejnego punktu – sprecyzowania warunków promocji. Konsumenci muszą otrzymać jasną, czytelną informację, które produkty zostały objęte wyprzedażą. W tym celu najlepiej uruchomić osobną podstronę w witrynie i umieścić w niej wszystkie przecenione towary. Możemy zastosować rabaty procentowe lub kwotowe, jednak te ostatnie sprawdzają się lepiej przy droższych produktach, wymagających większego zastanowienia. Większość sklepów internetowych decyduje się na procenty. Znakomitym pomysłem okaże się też stworzenie regulaminu promocji, który będzie zawierał wszystkie zasady i potrzebne informacje. Kolejnym punktem jest odpowiednie przygotowanie do wyprzedaży, czyli sprawdzenie stanów magazynowych, zwiększenie możliwości logistycznych i kwestie techniczne związane ze stroną. Należy upewnić się, że witryna „udźwignie” zwiększony ruch. Przeprowadź specjalne testy obciążeniowe.

Jak wypromować wyprzedaż?

Bardzo ważnym – jeśli nie najważniejszym – działaniem marketingowym jest promocja wyprzedaży. Klienci muszą przecież wiedzieć, że ceny zostały obniżone! Wyraźnej reklamy nie może zabraknąć na samej stronie internetowej sklepu, i to w widocznym miejscu, najlepiej na stronie głównej – w formie banneru czy slidera. Jeżeli prowadzisz bloga, zamieść na nim wpis zachęcający do skorzystania z promocji. Posługuj się odpowiednimi słowami kluczowymi („rabat”, wyprzedaż”, „konkurs” itd. wraz z nazwą marki) i językiem perswazyjnym, zawierającym dużo zwrotów Call to Action. Kolejnym sposobem na zwiększenie zainteresowania wyprzedażą są treści w mediach społecznościowych – w postach na Facebooku (również sponsorowanych), na Instagramie, w filmikach na TikToku czy YouTube. Wielu sprzedawców wykorzystuje także e-mail marketing, czyli wiadomości w formie newslettera. Opcję rozszerzenia promocji oferuje Google Ads. Dzięki temu narzędziu kampania reklamowa dotrze do większej liczby odbiorców.

Dodatkowe informacje

O czym jeszcze trzeba pamiętać, organizując obniżki? Po pierwsze, bardzo istotny jest sprawny kontakt z klientami. Niektórzy mogą mieć pytania dotyczące wyprzedaży, inni będą pisać/dzwonić w sprawie zwrotów. Szybkie odpowiedzi pozytywnie wpłyną na odbiór Twojej marki. Po drugie, warto umieścić na stronie internetowej licznik odmierzający czas do końca promocji. W ten sposób użytkownicy dowiedzą się, ile godzin/dni im zostało i szybciej podejmą decyzję. Po trzecie, unikaj odległych terminów dostawy – konsumenci bardzo tego nie lubią. Jeżeli będą musieli czekać na swoje zamówienie zbyt długo, zniechęci ich to do kolejnych zakupów.

Polecamy