#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia na swoją korzyść? Podpowiadamy!
Jakich elementów nie może zabraknąć w e-mailu potwierdzającym zamówienie?
E-maile potwierdzające złożenie zamówienia w sklepie internetowym cieszą się wysokim wskaźnikiem otwieralności, podobnie jak inne wiadomości transakcyjne. Najważniejsze jest to, by spełniały funkcję informacyjną: powinny zawierać przede wszystkim numer zamówienia (wytłuszczony), wskazywać jego status (zamówienie złożone) i zapowiadać dalsze kroki (przyjęcie do realizacji, przygotowanie do wysyłki, potwierdzenie wysyłki), uwzględniać szacowany czas dostawy, zdjęcie i krótki opis zamówionych produktów wraz z ceną i kosztami wysyłki, link do regulaminu Twojego sklepu internetowego oraz dane kontaktowe. Większość firm decyduje się na automatyzację e-maili transakcyjnych, co znacznie przyspiesza i usprawnia ich funkcjonowanie. Co jeszcze możesz umieścić w wiadomości z potwierdzeniem zamówienia?
Indywidualizm i personalizacja
Tego typu maile powinny wskazywać na Twój profesjonalizm, dlatego ich najważniejszą cechą jest klarowność. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by spróbować wyróżnić się wśród konkurencji. Jak to osiągnąć? Już tytuł czy początek wiadomości może nieco odbiegać od standardowych, szablonowych formułek. Wpleć do niego indywidualny element, który pozwoli klientom lepiej zapamiętać Twoją markę, a także zwiększy szansę na otwarcie e-maila. Dobrym przykładem jest Twisto – za każdym razem wykorzystuje hasło „ahoj”. Podobnie postępuje InPost (w przypadku wiadomości przypominających o odbiorze przesyłki), posługując się sformułowaniem „Jak kocha, to poczeka… ale nie za długo”. Bardzo ważna okazuje się również personalizacja. Konsumenci bardzo nie lubią tzw. masówki i poczucia, że nie są traktowani jednostkowo. Nie da się rzecz jasna pisać osobnego maila transakcyjnego do każdego klienta z osobna, można jednak podzielić odbiorców na kilka grup. Niech wiadomość wysyłana do nowych konsumentów nie brzmi tak samo, jak wiadomość wysyłana do stałych klientów. Tych pierwszych warto przywitać i spróbować zachęcić do kolejnych zakupów, natomiast drugim podziękować za zaufanie i powtórny wybór Twojego sklepu.
Zobacz też: Jak tworzyć teksty, które mają wpływ na sprzedaż?
Spójność i funkcjonalność
W e-mailu z potwierdzeniem zamówienia umieść także dodatkowe informacje (najlepiej na końcu). Zachęć użytkowników do odwiedzenia Twoich mediów społecznościowych poprzez dodanie odnośników. Dobrze sprawdzą się również specjalne ikony z krótkimi podpisami, informujące o oferowanych przez Ciebie benefitach (szybka dostawa, nowoczesne płatności, darmowa wysyłka od określonej kwoty). Zadbaj o estetyczną, przejrzystą oprawę graficzną wiadomości transakcyjnych, która będzie spójna z całą identyfikacją wizualną marki. Powinny wyglądać podobnie do strony internetowej (głównie pod względem kolorystyki, fontów i banerów reklamowych) i zostać dostosowane do wersji mobilnej, ponieważ klienci często otwierają maile na smartfonach. Z dodatkowych wskazówek: postaraj się, by e-mail z potwierdzeniem zamówienia pojawiał się w skrzynkach odbiorczych konsumentów jak najszybciej. Uważaj też, aby przypadkiem nie trafiał do spamu.
Krótkie podsumowanie
Jak widzisz, wiadomości transakcyjne kryją w sobie duży potencjał, są bowiem częścią e-mail marketingu. Pozwalają na ulepszenie relacji z klientami, zbudowanie wizerunku profesjonalnego sprzedawcy oraz skrócenie dystansu na linii nadawca-odbiorca. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, na pewno zdajesz sobie sprawę, jak ważne jest wypracowanie indywidualnego image’u marki. Skorzystaj z tego sposobu, aby cieszyć się jeszcze lepiej funkcjonującym biznesem!