Dzisiaj mamy: Piątek, 26 Kwiecień 2024

#EcomersyBasic #41: Płatności odroczone w e-commerce. Czy warto?

2022.08.12

Coraz więcej mówi się i słyszy o płatnościach odroczonych, czyli BNPL (z ang. Buy Now, Pay Later), głównie za sprawą popularności takich marek, jak Twisto czy PayPo. W Polsce system ten nie jest jeszcze tak rozpowszechniony, jak na Zachodzie, jednak z czasem zyskuje coraz większy rozgłos. Zastanawiasz się, czy warto wprowadzić płatności odroczone w swoim sklepie internetowym? Podpowiadamy, jak to wszystko wygląda.

Jak działają płatności odroczone?

Płatności odroczone to usługa, która pozwala na darmowe przesunięcie terminu zapłaty za zakupy, najczęściej o 30 dni. Niektóre firmy oferują również 21 lub 45 dni na pokrycie kosztów lub/i kolejne przesunięcie terminu (najczęściej za opłatą), a także podział płatności na raty. „Kup teraz, zapłać później” umożliwia klientom złożenie zamówienia w momencie, kiedy nie mają dostępu do wolnej gotówki. Jest to szczególnie przydatne, gdy w sklepie internetowym trwają promocje. Warto wspomnieć, że sprzedawca otrzymuje pieniądze od razu – na początku koszty pokrywa operator. Mimo że BNPL to wciąż nowość na polskim rynku, już 73% e-sklepów, które wzięły udział w badaniu Koszyk Roku 2022*, oferuje swoim klientom opcję płatności odroczonych.

Z jakimi systemami BNPL możesz zintegrować swój sklep internetowy?

Najbardziej znanymi systemami proponującymi płatności odroczone są: Twisto, PayPo, P24NOW, Klarna i Mokka. Każdy z nich pozwala na łatwą integrację z e-sklepem. Usługę Twisto można uruchomić w bramce PayU lub imoje (ING Bank Śląski), na platformie Comfino.pl czy poprzez fintech ZEN. Konieczne jest zainstalowanie specjalnej wtyczki, podobnie jak w przypadku P24NOW. Jeżeli chodzi o PayPo, integracji należy dokonać za pomocą API (nie trzeba robić tego samodzielnie, firma oferuje pomoc specjalistów). Integracja z Klarną odbywa się za pośrednictwem Javascript i RestAPI. Mokka natomiast przekazuje wszystkie potrzebne pliki po podjęciu współpracy. Każda z wyżej wymienionych spółek wymaga opłacania prowizji od sprzedaży.


Zobacz też: Płatności odroczone sprzyjają świątecznym zakupom. Wywiad z Adamem Miziołkiem, CM Twisto w Polsce


Jak zaprezentować usługę płatności odroczonych w swoim e-sklepie?

Wprowadzenie systemu BNPL przyniesie faktyczne korzyści, jeżeli zostanie on odpowiednio zareklamowany. Odbiorcy powinni wiedzieć od razu, czy mogą skorzystać z usługi płatności odroczonych. Zdecydowanie warto umieścić tę informację na stronie głównej. Coraz więcej klientów preferuje łatwe i ekspresowe płatności, dlatego wiedza na temat dostępnych form ma dla nich duże znaczenie. Należy mieć również na względzie fakt, że nie wszyscy odwiedzający wiedzą o istnieniu BNPL, dlatego dobrym pomysłem okaże się krótki opis tej możliwości. Użyj do tego czytelnej, minimalistycznej infografiki.

Zalety płatności odroczonych. Dlaczego to się opłaca?

Płatności odroczone są o tyle wygodne, że pozwalają konsumentom na przesunięcie nawet małych kwot. Udostępnienie tej usługi wiąże się ze wzrostem średniej wartości koszyka zakupowego i zwiększeniem konwersji. Pokazują to badania przeprowadzone przez Zip, czyli głównego inwestora Twisto. Według nich aż 96% sprzedawców, którzy wdrożyli system BNPL, zarejestrowało pozytywne efekty dla swojej działalności. Klienci chętniej dokonywali zakupów, strony internetowe odwiedzało też więcej nowych osób. Zdecydowanie warto cały czas obserwować ten trend.
______
*https://koszykroku.pl/

Polecamy