Dzisiaj mamy: Piątek, 26 Kwiecień 2024

Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

2023.03.24

Sposób, w jaki komunikujemy się z naszymi odbiorcami, ma ogromny wpływ na wizerunek marki. Dlatego właśnie strategia komunikacyjna jest równie istotna, co biznesplan. To naprawdę rozległe określenie, które kryje w sobie mnóstwo elementów. W dzisiejszym artykule postaramy się nakreślić najważniejsze kwestie związane z tworzeniem takiej strategii i wykorzystywaniem jej do podnoszenia sprzedaży. Zostań z nami, aby dowiedzieć się więcej!

Jak stworzyć strategię komunikacyjną marki?

Strategia komunikacyjna marki to nie to samo co strategia marki. Strategia marki jest bowiem ogólniejsza – możemy określić ją mianem całościowego programu działania przedsiębiorstwa prowadzącego do osiągnięcia zamierzonych celów. Z kolei strategia komunikacyjna obejmuje sposoby realizacji tego programu w codziennej komunikacji marki. Wprowadzenie w życie jakiejkolwiek koncepcji wymaga dokładnej pracy analitycznej – nie inaczej jest w tym przypadku. Aby stworzyć strategię komunikacyjną brandu, należy nakreślić osobowość swojej marki (przykładowe pytania: jakie wartości jej przyświecają? Jakie są jej mocne, a jakie słabe strony? Czym wyróżnia się na tle innych marek?), sprawdzić, w jaki sposób komunikuje się konkurencja, szczegółowo scharakteryzować swoją grupę docelową i ustalić cele komunikacji – co chcesz osiągnąć, mówiąc do klienta?

Z czego składa się strategia komunikacyjna marki?

Na strategię komunikacyjną marki składają się następujące elementy: motyw przewodni, język komunikacji oraz kanały komunikacji. Pierwszy z nich to nic innego jak najważniejszy przekaz, idea stojąca za Twoją marką, obudowana w oryginalną, interesującą narrację. Dzięki niemu odbiorcy wiedzą, czego mogą się spodziewać i czy odnajdują się w prezentowanym leitmotivie. Drugi element, czyli język komunikacji, to styl, w jakim przekazujesz użytkownikom komunikaty – czy zwracasz się do nich po imieniu, a może per Pan/Pani? Używasz formalnych czy bardziej potocznych zwrotów? Stawiasz głównie na przekazywanie wiedzy czy przyciąganie klientów za pomocą języka korzyści? Z kolei kanały komunikacji to oczywiście miejsca, w których umieszczasz swoje komunikaty. W przypadku branży e-commerce są to najczęściej strony internetowe, serwisy społecznościowe czy wiadomości e-mail.


Zobacz też: #EcomersyBasic #60: Marketing relacji, czyli jak stworzyć więź z klientem?


Dlaczego warto opracować strategię komunikacyjną marki?

Jak wspomnieliśmy na początku, opracowanie skutecznej strategii komunikacyjnej marki ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania firmy. Zaplanowane, dobrze przemyślane działania są dużo bardziej skuteczne niż przypadkowe, chaotyczne, doraźne rozwiązania. Opierają się bowiem na szczegółowej analizie i umożliwiają sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem – bez marnowania czasu na przypadkowe, nieskuteczne metody. Dzięki odpowiedniej strategii komunikacji marka szybciej się rozwija, a jej renoma staje się coraz większa. Odbiorcy nabierają zaufania do brandu i pozytywnie postrzegają spójny, autentyczny przekaz. Zadowoleni klienci mogą polecić Twoją firmę kolejnym osobom, co pomaga w pozyskiwaniu nowych konsumentów.

Jak mierzyć skuteczność obranej strategii?

Twoja strategia jest już gotowa i właśnie została wprowadzona w życie. Chcesz wiedzieć, jak sprawdzić, czy przynosi oczekiwane rezultaty? Przydatne okażą się kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Warto jednak wiedzieć, że musimy wybrać takie, które nam odpowiadają – nie wszystkie sprawdzą się dobrze dla każdej marki. Do podstawowych KPI należą: ruch na stronie, współczynnik konwersji, liczba opinii oraz komentarzy, średni czas spędzony na stronie czy liczba wysłanych newsletterów w miesiącu. Aby na bieżąco kontrolować, co dzieje się w przedsiębiorstwie, należy regularnie kontrolować skuteczność podejmowanych środków.

Polecamy