Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Ecomersy Basic #18: Obsługa klienta biznesowego w e-commerce

2022.03.04

Wiele pisaliśmy o tym, jak dotrzeć do indywidualnego klienta lub jak poszerzyć swoje grono odbiorców. Dzisiaj chcielibyśmy przedstawić Ci kilka sposobów na zdobycie kontaktów biznesowych. Dowiesz się, na czym polega marketing B2B i jak sprawić, aby był skuteczny. Poznasz też różnice w pozyskiwaniu pojedynczych konsumentów i firm bądź organizacji.

Czym jest marketing B2B?

Skrót B2B pochodzi od wyrażenia business-to-business. Coraz częściej pojawia się w różnego rodzaju zleceniach, ponieważ tego typu współpraca staje się niezwykle popularna. Z kolei B2B marketing polega na sprzedaży produktów czy usług klientom biznesowym. Warto zdawać sobie sprawę, że oferta kierowana do innej firmy powinna być bardziej bezpośrednia i zindywidualizowana niż do prywatnego odbiorcy. Nie wystarczy samo zdobycie jego zainteresowania, często mówimy tutaj o dużych kontraktach oraz rozmowach handlowych. Marketing B2B nie sprowadza się tylko do współpracy między dwoma firmami-gigantami. Nierzadko dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczych. Jego zakres obejmuje dwa rynki: horyzontalny i wertykalny. Pierwszy z nich sprowadza się do kooperacji pomiędzy biznesami z różnych branż czy sektorów, a drugi – pomiędzy przedsiębiorstwami z tej samej branży. Zazwyczaj (szczególnie w ostatnim czasie) sprowadza się do działalności e-commerce.

Różnice między B2B a B2C

B2B marketing różni się od marketingu B2C (business to customer). Często możemy usłyszeć, że B2B bazuje przede wszystkim na logice, a B2C – na emocjach. Jest to dość trafne podsumowanie, głównie dlatego, że indywidualni konsumenci mają zupełnie inne podejście do procesów zakupowych. Swoich wyborów nieraz dokonują szybko, pod wpływem impulsu, bazując na wyznawanych wartościach. Z kolei klienci biznesowi zajmują się większymi umowami, wymagającymi od nich chłodnej kalkulacji zysków i strat. B2C jest dużo szybszy i prostszy. Dobre relacje z innymi firmami buduje się wolno, fundament po fundamencie, nierzadko prowadząc negocjacje z więcej niż jedną osobą. Wszystko musi zostać uwzględnione w budżecie i dokładnie obliczone oraz przemyślane. Wiadomo jednak, że współpraca na zasadzie B2B może przynieść dużo większe zyski, a co za tym idzie – stabilność i płynność finansową. Reklama schodzi tutaj na dalszy plan: zastępują ją osobiste stosunki.

Jak zbudować udaną relację biznesową?

Skoro współpraca B2B opiera się na wzajemnych stosunkach, warto zastanowić się, w jaki sposób można tworzyć udane relacje biznesowe. Po pierwsze, należy poświęcić sporo czasu na rozpoznanie potrzeb klienta i zastanowienie się, jak im sprostać. Po drugie, nie powinno się czekać, aż dana firma sama się do nas zgłosi. Najpierw trzeba sporządzić plan, przeanalizować daną branżę i konkretne przedsiębiorstwo, a następnie działać: pisać, dzwonić, proponować. Zwróć też uwagę na sposób komunikacji: nie posługuj się utartymi formułkami. W końcu masz do czynienia z człowiekiem biznesu. Nastaw się na dialog i uzbrój w cierpliwość – rozmowy i negocjacje mogą trochę potrwać. Zastanów się też, jakimi kanałami chcesz dotrzeć do wybranego klienta.

Jakimi kanałami warto docierać do klientów biznesowych?

Wśród naszych propozycji znajdują się: e-mail marketing, e-booki, media społecznościowe, treści video czy reklamy w Internecie bądź artykuły blogowe. E-mail marketing bywa niedoceniany, a jednak często pozwala odnieść sukces. Opiera się na tzw. marketingu automatycznym (marketing automation). Sformułuj odpowiednią treść i tytuł e-maila, która może rzeczywiście zainteresować potencjalnego konsumenta. O social mediach nie trzeba zbyt dużo pisać, ponieważ wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak istotną rolę odgrywają w życiu większości z nas. Bardzo często służą jako narzędzie promocji, nie tylko w marketingu B2C. Z kolei blog firmowy pozwoli Ci udowodnić, że rzeczywiście znasz się na tym, co robisz. Sytuacja z e-bookami przedstawia się podobnie. Natomiast treści video, czyli różnego rodzaju filmy i filmiki, pozytywnie wpływają na identyfikację wizualną.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...