Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

Ecomersy Basic #18: Obsługa klienta biznesowego w e-commerce

2022.03.04

Wiele pisaliśmy o tym, jak dotrzeć do indywidualnego klienta lub jak poszerzyć swoje grono odbiorców. Dzisiaj chcielibyśmy przedstawić Ci kilka sposobów na zdobycie kontaktów biznesowych. Dowiesz się, na czym polega marketing B2B i jak sprawić, aby był skuteczny. Poznasz też różnice w pozyskiwaniu pojedynczych konsumentów i firm bądź organizacji.

Czym jest marketing B2B?

Skrót B2B pochodzi od wyrażenia business-to-business. Coraz częściej pojawia się w różnego rodzaju zleceniach, ponieważ tego typu współpraca staje się niezwykle popularna. Z kolei B2B marketing polega na sprzedaży produktów czy usług klientom biznesowym. Warto zdawać sobie sprawę, że oferta kierowana do innej firmy powinna być bardziej bezpośrednia i zindywidualizowana niż do prywatnego odbiorcy. Nie wystarczy samo zdobycie jego zainteresowania, często mówimy tutaj o dużych kontraktach oraz rozmowach handlowych. Marketing B2B nie sprowadza się tylko do współpracy między dwoma firmami-gigantami. Nierzadko dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczych. Jego zakres obejmuje dwa rynki: horyzontalny i wertykalny. Pierwszy z nich sprowadza się do kooperacji pomiędzy biznesami z różnych branż czy sektorów, a drugi – pomiędzy przedsiębiorstwami z tej samej branży. Zazwyczaj (szczególnie w ostatnim czasie) sprowadza się do działalności e-commerce.

Różnice między B2B a B2C

B2B marketing różni się od marketingu B2C (business to customer). Często możemy usłyszeć, że B2B bazuje przede wszystkim na logice, a B2C – na emocjach. Jest to dość trafne podsumowanie, głównie dlatego, że indywidualni konsumenci mają zupełnie inne podejście do procesów zakupowych. Swoich wyborów nieraz dokonują szybko, pod wpływem impulsu, bazując na wyznawanych wartościach. Z kolei klienci biznesowi zajmują się większymi umowami, wymagającymi od nich chłodnej kalkulacji zysków i strat. B2C jest dużo szybszy i prostszy. Dobre relacje z innymi firmami buduje się wolno, fundament po fundamencie, nierzadko prowadząc negocjacje z więcej niż jedną osobą. Wszystko musi zostać uwzględnione w budżecie i dokładnie obliczone oraz przemyślane. Wiadomo jednak, że współpraca na zasadzie B2B może przynieść dużo większe zyski, a co za tym idzie – stabilność i płynność finansową. Reklama schodzi tutaj na dalszy plan: zastępują ją osobiste stosunki.

Jak zbudować udaną relację biznesową?

Skoro współpraca B2B opiera się na wzajemnych stosunkach, warto zastanowić się, w jaki sposób można tworzyć udane relacje biznesowe. Po pierwsze, należy poświęcić sporo czasu na rozpoznanie potrzeb klienta i zastanowienie się, jak im sprostać. Po drugie, nie powinno się czekać, aż dana firma sama się do nas zgłosi. Najpierw trzeba sporządzić plan, przeanalizować daną branżę i konkretne przedsiębiorstwo, a następnie działać: pisać, dzwonić, proponować. Zwróć też uwagę na sposób komunikacji: nie posługuj się utartymi formułkami. W końcu masz do czynienia z człowiekiem biznesu. Nastaw się na dialog i uzbrój w cierpliwość – rozmowy i negocjacje mogą trochę potrwać. Zastanów się też, jakimi kanałami chcesz dotrzeć do wybranego klienta.

Jakimi kanałami warto docierać do klientów biznesowych?

Wśród naszych propozycji znajdują się: e-mail marketing, e-booki, media społecznościowe, treści video czy reklamy w Internecie bądź artykuły blogowe. E-mail marketing bywa niedoceniany, a jednak często pozwala odnieść sukces. Opiera się na tzw. marketingu automatycznym (marketing automation). Sformułuj odpowiednią treść i tytuł e-maila, która może rzeczywiście zainteresować potencjalnego konsumenta. O social mediach nie trzeba zbyt dużo pisać, ponieważ wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak istotną rolę odgrywają w życiu większości z nas. Bardzo często służą jako narzędzie promocji, nie tylko w marketingu B2C. Z kolei blog firmowy pozwoli Ci udowodnić, że rzeczywiście znasz się na tym, co robisz. Sytuacja z e-bookami przedstawia się podobnie. Natomiast treści video, czyli różnego rodzaju filmy i filmiki, pozytywnie wpływają na identyfikację wizualną.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...