Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Ecomersy Basic #18: Obsługa klienta biznesowego w e-commerce

Piątek, 4 Marzec 2022

Wiele pisaliśmy o tym, jak dotrzeć do indywidualnego klienta lub jak poszerzyć swoje grono odbiorców. Dzisiaj chcielibyśmy przedstawić Ci kilka sposobów na zdobycie kontaktów biznesowych. Dowiesz się, na czym polega marketing B2B i jak sprawić, aby był skuteczny. Poznasz też różnice w pozyskiwaniu pojedynczych konsumentów i firm bądź organizacji.

Czym jest marketing B2B?

Skrót B2B pochodzi od wyrażenia business-to-business. Coraz częściej pojawia się w różnego rodzaju zleceniach, ponieważ tego typu współpraca staje się niezwykle popularna. Z kolei B2B marketing polega na sprzedaży produktów czy usług klientom biznesowym. Warto zdawać sobie sprawę, że oferta kierowana do innej firmy powinna być bardziej bezpośrednia i zindywidualizowana niż do prywatnego odbiorcy. Nie wystarczy samo zdobycie jego zainteresowania, często mówimy tutaj o dużych kontraktach oraz rozmowach handlowych. Marketing B2B nie sprowadza się tylko do współpracy między dwoma firmami-gigantami. Nierzadko dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczych. Jego zakres obejmuje dwa rynki: horyzontalny i wertykalny. Pierwszy z nich sprowadza się do kooperacji pomiędzy biznesami z różnych branż czy sektorów, a drugi – pomiędzy przedsiębiorstwami z tej samej branży. Zazwyczaj (szczególnie w ostatnim czasie) sprowadza się do działalności e-commerce.

Różnice między B2B a B2C

B2B marketing różni się od marketingu B2C (business to customer). Często możemy usłyszeć, że B2B bazuje przede wszystkim na logice, a B2C – na emocjach. Jest to dość trafne podsumowanie, głównie dlatego, że indywidualni konsumenci mają zupełnie inne podejście do procesów zakupowych. Swoich wyborów nieraz dokonują szybko, pod wpływem impulsu, bazując na wyznawanych wartościach. Z kolei klienci biznesowi zajmują się większymi umowami, wymagającymi od nich chłodnej kalkulacji zysków i strat. B2C jest dużo szybszy i prostszy. Dobre relacje z innymi firmami buduje się wolno, fundament po fundamencie, nierzadko prowadząc negocjacje z więcej niż jedną osobą. Wszystko musi zostać uwzględnione w budżecie i dokładnie obliczone oraz przemyślane. Wiadomo jednak, że współpraca na zasadzie B2B może przynieść dużo większe zyski, a co za tym idzie – stabilność i płynność finansową. Reklama schodzi tutaj na dalszy plan: zastępują ją osobiste stosunki.

Jak zbudować udaną relację biznesową?

Skoro współpraca B2B opiera się na wzajemnych stosunkach, warto zastanowić się, w jaki sposób można tworzyć udane relacje biznesowe. Po pierwsze, należy poświęcić sporo czasu na rozpoznanie potrzeb klienta i zastanowienie się, jak im sprostać. Po drugie, nie powinno się czekać, aż dana firma sama się do nas zgłosi. Najpierw trzeba sporządzić plan, przeanalizować daną branżę i konkretne przedsiębiorstwo, a następnie działać: pisać, dzwonić, proponować. Zwróć też uwagę na sposób komunikacji: nie posługuj się utartymi formułkami. W końcu masz do czynienia z człowiekiem biznesu. Nastaw się na dialog i uzbrój w cierpliwość – rozmowy i negocjacje mogą trochę potrwać. Zastanów się też, jakimi kanałami chcesz dotrzeć do wybranego klienta.

Jakimi kanałami warto docierać do klientów biznesowych?

Wśród naszych propozycji znajdują się: e-mail marketing, e-booki, media społecznościowe, treści video czy reklamy w Internecie bądź artykuły blogowe. E-mail marketing bywa niedoceniany, a jednak często pozwala odnieść sukces. Opiera się na tzw. marketingu automatycznym (marketing automation). Sformułuj odpowiednią treść i tytuł e-maila, która może rzeczywiście zainteresować potencjalnego konsumenta. O social mediach nie trzeba zbyt dużo pisać, ponieważ wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak istotną rolę odgrywają w życiu większości z nas. Bardzo często służą jako narzędzie promocji, nie tylko w marketingu B2C. Z kolei blog firmowy pozwoli Ci udowodnić, że rzeczywiście znasz się na tym, co robisz. Sytuacja z e-bookami przedstawia się podobnie. Natomiast treści video, czyli różnego rodzaju filmy i filmiki, pozytywnie wpływają na identyfikację wizualną.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...