Dzisiaj mamy: Czwartek, 21 Listopad 2024

Ecomersy Basic #17: Znaczenie brand marketingu dla sklepu internetowego

2022.02.25

W naszych poprzednich tekstach dużo pisaliśmy o content marketingu, jednak nie wspominaliśmy jeszcze o tzw. brand marketingu. Czym jest i na czym właściwie polega? To wszystko wyjaśnimy Ci w kolejnym artykule z serii Ecomersy Basic. Warto na początku zastanowić się, co kryje się pod pojęciem „brand”. Słowo to oznacza markę, czyli… No właśnie.

Podstawowe pojęcia związane z brand marketingiem

Marka dawniej kojarzyła się przede wszystkim ze znakiem firmowym. Obecnie jednak zakres tego wyrazu znacznie się rozszerzył i sprowadza się do zbioru cech charakteryzujących daną firmę oraz jej reputacji. Marka to zarówno nazwa i logo, jak i indywidualna osobowość określonego biznesu. Dzięki niej może on funkcjonować w przestrzeni publicznej i w świadomości odbiorców. Równie istotnym pojęciem jest branding – budowanie wizerunku danej marki za pomocą skutecznych, wypróbowanych narzędzi, takich jak identyfikacja wizualna (wcześniej wspomniane logo, slogan, hasło reklamowe). Najprościej mówiąc, brand marketing to dziedzina marketingu, która zajmuje się promowaniem marek oraz ich ofert. Obejmuje wszystkie działania mające na celu rozpowszechnianie produktów czy usług.

Podstawy brand marketingu

Brand marketing umożliwia stworzenie przejrzystej komunikacji z wybraną grupą odbiorczą, czyli potencjalnymi konsumentami. Podejmowane starania mają odzwierciedlać wartości, którymi kieruje się dana firma, a także ukazywać jej indywidualną tożsamość. Chodzi głównie o to, by zwiększyć widoczność marki, pozytywnie wpłynąć na jej rozpoznawalność oraz zdobyć zaufanie klientów. W ten sposób można budować swój autorytet i silną pozycję na rynku. Rzetelność i wiarygodność to jedne z najważniejszych cech, dzięki nim odbiorcy zapamiętują firmę i chcą do niej wracać.


Warto przeczytać: Czym jest ambush marketing?


Cztery fundamenty brandingu

Sam branding opiera się na czterech fundamentach: identyfikacji wizualnej, spójności marki, unikalnych cechach marki oraz cechach wyróżniających ją na tle konkurencji. O pierwszej z nich już wspominaliśmy, jednak warto dodać, że elementy identyfikacji wizualnej powinny być łatwo zapadające w pamięć i przyjemne dla oka. Spójność natomiast odnosi się do zgodności między przekazywanymi komunikatami a polityką i asortymentem firmy. Unikalne cechy marki decydują o tym, jakie wrażenia zostaną wywołane u potencjalnych klientów. Aby nie wypaść blado przy konkurencji, należy zadbać o nowatorskim podejściu do potrzeb odbiorców oraz wprowadzać innowacyjne rozwiązania.

Znaczenie brand marketingu dla funkcjonowania firmy

Brand marketing ma ogromny wpływ na to, jaką pozycję na rynku zajmuje dana firma. Jeżeli jest wysoka, możliwe staje się dyktowanie cen i decydowanie o nowych trendach. Oprócz tego, zyskuje zdolność do łatwiejszego wprowadzania produktów w obieg. Stała baza klientów pozwala na podejmowanie bardziej ryzykownych działań. Często mówi się też o strategicznym brand marketingu, czyli takim, który bazuje na konkretnym, z góry ustalonym planie. Plan ten powinien obejmować jeden segment rynku, skupiać się na sprecyzowanej grupie odbiorczej i unikalności. Na sam koniec trzeba też zastanowić się, jakimi kanałami chcemy docierać do klientów. Mogą to być media społecznościowe, newslettery, zwiększanie widoczności w wyszukiwarkach, jak również content marketing.

Polecamy