Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing to naprawdę potężne narzędzie, które cały czas się rozwija. W jaki sposób najlepiej je wykorzystać? Sprawdź!
Kim są influencerzy?
Słowo „influencer” wywodzi się od angielskiego czasownika „to influence”, który oznacza „wpływać” lub „wywierać wpływ na coś lub kogoś”. Rzeczownik ten odnosi się do osoby mającej zdolność wywierania wpływu na swoje otoczenie, zwłaszcza na platformach społecznościowych. Najprościej mówiąc, influencerzy to twórcy internetowi, którzy zebrali wokół siebie jakąś publiczność (mniejszą lub większą) i regularnie publikują treści. Mają oni moc kształtowania opinii oraz odziaływania na decyzje zakupowe konsumentów, ciesząc się jednocześnie zaufaniem swoich obserwujących.
Jak działa influencer marketing? Rodzaje współprac
Influencer marketing to strategia promocyjna, która opiera się na współpracy danej marki z osobą posiadającą zasięgi w mediach społecznościowych w celu reklamowania konkretnych produktów bądź usług. Służy przede wszystkim dotarciu do docelowej grupy odbiorców poprzez autentyczną rekomendację (przyjmuje ona różne formy). Influencer może podjąć się jednorazowej akcji promocyjnej bądź objąć jakąś markę swoim ambasadorstwem. Firmy często dążą do długotrwałych współprac, ponieważ przynoszą one więcej korzyści. Najczęściej dzielimy je na dwa rodzaje: barterowe oraz płatne. Pierwsza z nich polega na wymianie korzyści – twórca internetowy otrzymuje produkty za darmo w zamian za polecenie ich obserwującym. Z kolei druga zakłada, że influencer otrzyma zapłatę za reklamę.
Co robią influencerzy?
Influencerzy mogą podejmować się różnorodnych działań, aby promować produkty lub usługi firm na swoich kanałach. W ciągu ostatnich kilku lat kluczową platformą do takich aktywności stał się Instagram – twórcy reklamują marki w relacjach, Reelsach (formach video) i postach. Wielu z nich decyduje się na unboxing, w którym pokazują proces rozpakowywania paczek i dzielą się pierwszymi wrażeniami. Często przeprowadzają też szczegółowe recenzje, dokonując porównań z konkurencyjnymi produktami. Influencerzy biorą też udział w specjalnych kampaniach marketingowych, obejmujących konkursy i inne akcje promocyjne. Twórcy nierzadko udostępniają swoim obserwującym kody rabatowe i linki partnerskie (afiliacyjne), z których część zysków idzie do ich kieszeni.
Zobacz też: Kampanie marketingowe dla generacji Z. Jak dotrzeć do młodych kupujących?
Jak znaleźć odpowiedniego influencera?
Jest wiele miejsc w Internecie, w których można szukać influencerów. Marki najczęściej znajdują ich na Instagramie, Facebooku czy TikToku, korzystają również z wyszukiwarki Google czy dedykowanych platform, takich jak Reach a Blogger. Przed podjęciem współpracy warto przeprowadzić research i zastanowić się, na czym najbardziej Ci zależy. Niektóre firmy wpadają w pułapkę liczb, myśląc, że im więcej obserwujących, tym lepsza skuteczność. Nie jest to do końca prawda – często liczby nie przekładają się na poziom zaangażowania. Mniejsza, a wierna publiczność, która darzy zaufaniem influencera, może okazać się dużo bardziej wartościowa. Weź pod uwagę też jego sposób komunikacji, profil działalności, opinie i poprzednie współprace.
Influencer marketing – dlaczego warto w niego inwestować?
Dzięki zasięgom influencerów Twój sklep internetowy może szybciej zyskać rozpoznawalność. Zaangażowana społeczność wykazuje duże zainteresowanie teściami promowanymi przez twórców internetowych, co przekłada się na dużo większą skuteczność komunikacji marketingowej. Oprócz tego influencerzy często specjalizują się w konkretnych dziedzinach, co pozwala markom dotrzeć do swojej docelowej grupy klientów w łatwy sposób.