Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Lipiec 2024

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02

W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz, ale o to, jak się prezentujesz i jakie relacje nawiązujesz z klientami. Zobacz nasze sposoby na budowanie trwałych więzi z kupującymi!

Czym jest marka osobista w e-commerce?

Marka osobista w e-commerce odnosi się do wyraźnego i charakterystycznego wizerunku, który przedsiębiorca, właściciel sklepu internetowego lub ekspert kreuje w świecie online. To unikalny zestaw cech, wartości, atrybutów i sposobów komunikacji definiujących daną firmę. Personal branding sprawia, że marka zyskuje rozpoznawalność i może zostać lepiej zapamiętana przez klientów. Zarządzanie nią polega na tworzeniu, rozwijaniu i utrzymaniu spójnego image’u w sieci – dzięki temu łatwiej osiągnąć wyznaczone cele.

Marka osobista – od czego zacząć?

Prowadzisz sklep internetowy, a może dopiero planujesz go założyć? Chciałbyś wykreować markę osobistą, ale nie wiesz, od czego zacząć? Spieszymy z pomocą! Warto na początku zastanowić się, co zamierzasz osiągnąć i wskazać priorytetowe kwestie. Chodzi o to, by zwiększyć widoczność w sieci, zdobyć nowych klientów, a może poprawić doświadczenia zakupowe? Następnie wskaż swoje mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia. Określ też swoją grupę docelową i postaraj się jak najlepiej zrozumieć jej potrzeby. Później zastanów się nad tonem komunikacji i zadbaj o jednolitość swojego wizerunku – w tworzeniu marki osobistej kluczowa jest spójność.

Działalność w mediach społecznościowych i pokazywanie siebie

Aktywność firmy w mediach społecznościowych ma ogromne znaczenie dla budowy skutecznej marki osobistej. Tego typu platformy są nie tylko znakomitym narzędziem promocji, służą także do bezpośredniego kontaktu z klientami i zachęcają do interakcji. Regularne publikowanie postów, udostępnianie wartościowych treści i udział w dyskusjach sprawiają, że marka zyskuje większą atrakcyjność w oczach odbiorców. Social media skracają dystans między e-sklepem a kupującym – w dzisiejszych czasach to bardzo ważne. Internauci chcą wiedzieć, kto zarządza daną firmą, dlatego warto przedstawiać w sieci działalność „od kuchni”, pokazywać twarz, opowiadać anegdoty i różne ciekawe historie, wpływać na emocje. To wszystko sprawi, że użytkownicy o Tobie nie zapomną.

Empatyczna komunikacja

Czy zdarzyła Ci się taka sytuacja, że klient był niezadowolony z Twoich usług albo borykał się z jakimiś kłopotami? Chyba każdy sklep internetowy mógłby udzielić twierdzącej odpowiedzi. Trzeba przygotować się na to, że przydarza się to większości przedsiębiorców, jednak istotne jest to, jak wygląda Twoja reakcja. Pamiętaj, że w efektywnym kreowaniu marki osobistej kluczowe znaczenie ma empatyczna i sprawna komunikacja. Powinieneś reagować na każdą próbę kontaktu i odpowiadać na komentarze w sieci – i to w sposób uprzejmy, skupiając się na znalezieniu rozwiązania. Zawsze zachowuj profesjonalizm i sympatyczny ton wypowiedzi.


Zobacz też: Strategie remarketingowe. Jak zachęcić klientów do powrotu po zakupie?


Personalizacja i nowoczesne rozwiązania

Personalizacja pozwala na dostosowanie komunikacji i oferty do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów. Konsumenci czują się bardziej docenieni, gdy widzą, że marka rozumie ich unikalne oczekiwania, co zwiększa poziom ich zaangażowania i lojalności. Warto zdawać sobie sprawę, że obecnie większość kupujących personalizacji oczekuje – podobnie jak nowoczesnych rozwiązań opartych na technologii. Mamy tutaj na myśli propozycje produktowe, szybkie płatności czy dostęp do chatbota.

Czy warto budować markę osobistą?

Autentyczność i transparentność są dzisiaj w cenie, a marka osobista w dużej mierze bazuje właśnie na tych dwóch wartościach. Dlatego polecamy tę strategię większości sklepów internetowych, które chcą polepszyć relacje ze swoimi klientami. Systematyczne analizy i myślenie o swoich mocnych oraz słabych stronach sprawiają również, że przedsiębiorcy lepiej znają własną firmę.

Polecamy