Dzisiaj mamy: Sobota, 20 Kwiecień 2024

E-Pack, czyli ekologiczne opakowanie wielokrotnego użytku – czy zrewolucjonizuje rynek e-commerce?

2022.10.10

E-Pack to nazwa prototypu inteligentnego opakowania wielokrotnego użytku, który został opracowany przez naukowców związanych z Poznańskim Instytutem Technologicznym. Projekt ten ma być nowoczesnym, rewolucyjnym rozwiązaniem dla branży e-commerce.

Zrównoważony rozwój

Innowacyjne opakowanie pozwoli zaoszczędzić pieniądze, które trzeba obecnie przeznaczać na produkcję, a przy tym zredukuje ślad węglowy powstający podczas transportu. Oprócz tego, e-Pack zniweluje produkcję odpadów, zmniejszy ilość czasu przeznaczanego na wypełnianie dokumentów przez kurierów oraz ułatwi lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Warto również wspomnieć, że będzie posiadać czujniki, które umożliwią monitorowanie stanu, w jakim znajduje się przesyłka. Dedykowana aplikacja posłuży do otwarcia opakowania, a do wygenerowania etykiety zwrotnej wystarczy jeden przycisk.

Kto odpowiada za projekt?

Projekt e-Pack powstał dzięki współpracy trzech instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, Instytutu Mikroelektroniki i Fotoniki oraz Łódzkiego Instytutu Technologicznego. Pierwszy z nich jest liderem tego przedsięwzięcia, a na czele stoi dr inż. Michał Grabia. Na realizację przeznaczono budżet w wysokości 5,2 mln zł. Prace rozpoczęły się w 2020 roku i mają potrwać do 2023. Ekologiczne opakowanie wielokrotnego użytku wykonane zostanie z tworzywa sztucznego, przy czym ma ograniczać zużycie energii. Będzie posiadać elektroniczny zamek otwierany za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Zmiany czekają klientów i kurierów?

Twórcy inteligentnego opakowania zapowiadają, że ma ono mieć wymiary pasujące do skrytek w paczkomatach. Planowany cykl życia e-Packu wynosi 5 lat. Bardzo ważnym elementem projektu jest czujnik, który – w razie potrzeby – wskaże, kiedy dokładnie paczka została uszkodzona, dzięki czemu łatwiejsze stanie się rozpatrywanie reklamacji. Oprócz tego, kuriery staną się bardziej uważni przy obchodzeniu się z przesyłkami. Z kolei klienci będą mieli 48 godzin na zwrot opakowania, a jeżeli przekroczą ten termin, otrzymają karę finansową. Pusty e-Pack przekażą kurierowi, oddadzą w punkcie partnerskim czy umieszczą w jednej ze specjalnych wrzutni, które pojawią się obok paczkomatów. Na razie trwają rozmowy przedstawicieli instytutu z największymi firmami logistycznymi, takimi jak InPost. Opakowanie prawdopodobnie będzie dostępne dla sprzedawców w formie najmu.

Polecamy