E-commerce w świecie kobiet. Jak sprzedawać w branżach fashion i beauty? Wywiad z Kamilą Gębik, autorką książki ,,Piękny e-commerce”
Czy marketing ma płeć? Z pewnością komunikaty adresowane do kobiet i mężczyzn różni od siebie wiele. O tym, jak prowadzić sklep internetowy w branży fashion lub beauty rozmawiamy z Kamilą Gębik, autorką książki ,,Piękny e-commerce”. Zachęcamy do przeczytania wywiadu, który pomoże trafić ze strategią sprzedażową wprost w kobiece serca.
Joanna Pawłowska-Tomczak, Ecomersy: Czy marketing w e-commerce ma płeć?
Kamila Gębik, „Piękny e-commerce”: Nie od dziś wiadomo, że płeć ma ogromne znaczenie wobec tego, jak dokonujemy zakupów online. W 63% to kobieta odpowiada za zakup produktu. W szczególności ma to miejsce w branżach takich jak: fashion, beauty, home & deco. Dzięki statystykom analizy demograficznej w Google Analytics jesteśmy w stanie dokładnie sprawdzić kto jest naszą personą i jakie osoby na co dzień odwiedzają nasz e-sklep. Dlatego też nie bez powodu wszelkie przekazy marketingowe promujące sklepy online kierowane są bezpośrednio do kobiet. Trzeba pamiętać także o tym, że w dobie konkurencji i wysypu wielu sklepów online zwłaszcza w dobie pandemii, kobiety stały się bardzo niecierpliwe i wymagające. Kobiety zwracają uwagę na cenę, jakość, skład produktu. Comarch i Kantar TNS przeprowadził badanie w którym wykazał, że kobiety dużo bardziej stawiają na lojalność wobec produktów zwłaszcza w branży fashion & beauty. W przekazach marketingowych nie możemy natomiast zapominać o Panach, którzy też robią sporo zakupów przez Internet i są oni bardziej konkretni. Zakupy nie tylko robią dla siebie, ale także na prezent. Mamy przecież takie akcje specjalne jak: ,,Dzień Matki” czy „Dzień Kobiet”. Warto w działaniach marketingowych stawiać na wielokanałowość i łączyć budowanie wizerunku z performance marketingiem.
Czym charakteryzują się sklepy przeznaczone dla kobiet?
Aby wiedzieć jak budować sklep online dla kobiet, trzeba wiedzieć czym się kierują kobiety dokonując zakupów przez Internet i jakie komunikaty rewelacyjnie na nie działają w każdym procesie lejka sprzedażowego, który budujemy. Mówiąc o sklepach ,,przeznaczonych dla kobiet” warto skupić się na tych z branży odzieżowej, obuwniczej, kosmetycznej. Nie możemy zapomnieć o biżuterii i akcesoriach. Takie sklepy online stawiają przede wszystkim na design platformy. Bardzo ważna jest przyjazna kolorystyka, intuicyjna nawigacja i dostosowanie do mobile. Wielu z nas dokonuje zakupów stojąc w korku, w kolejce, czekając na coś. Warto jeszcze lepiej eksponować nowości i bestsellery, a także wyróżnić specjalną belkę USP prezentując na niej kody czasowe. Warto zerknąć jak robi to marka DeeZee na co dzień. Sklepy z asortymentem dla kobiet stawiają na omnichanel (przenikanie kanału online ze sklepem stacjonarnym) dbając o spójną politykę cenową. Ecommerce’y często stosują tak zwany ,,efekt FOMO” – czyli strach przed tym, że coś nas ominie. Mowa o hasłach: ,,ten produkt ogląda teraz 40 osób”, ,,została ostatnia sztuka”. Kobiety uwielbiają także promocje i programy lojalizujące, takie jak u Ava-May program VIP lub akcja zostań ambasadorką naszej marki. Takie sklepy podążają za harmonogramem akcji specjalnych i wyprzedaży idąc tropem fenomenalnego Dnia Singla w Chinach.
Na które elementy najbardziej zwracamy uwagę?
We współczesnym zabieganym świecie w dobie bardzo dużej konkurencji na pewno na szybkość realizacji przesyłki. Zależy nam na tym, aby proces realizacji zamówienia był błyskawiczny i intuicyjny. Dlatego warto tworząc swój sklep zadbać o sprawny UX. Mowa tutaj o ,,zasadzie trzech kliknięć” czyli dążymy do trzech kliknięć, aby dokonać zakupu online. Strona powinna także szybko się ładować. Nie możemy zapomnieć o lekkich i atrakcyjnych, ale nie obciążających strony zdjęciach i filmach video, a także o odpowiednich opisach produktów na karcie produktowej. Dodatkowo kobiety zwracają uwagę na wyróżnione zakładki: NOWOŚCI, WYPRZEDAŻ, BESTSELLERY. Warto wyróżnić te przyciski dodatkowym kolorem. Kobiety często oceniają sklep online pod kątem zarówno funkcjonalności jak i atrakcyjności wizualnej. Polecam wdrożyć także zakupy na żywo i prezentację produktów ze wszystkich stron 360 stopni i w formie karuzeli video. Ważne też, aby można było łatwo zwrócić produkt, otrzymać darmową dostawę, a także wiedzieć jak zareklamować daną rzecz. Przejrzysty regulamin sklepu online i jego spójna polityka to podstawa.
A jak my, kobiety robimy zakupy. To proces przemyślny czy działamy pod wpływem chwili?
Co kobieta to oczywiście inny charakter. Jedne osoby działają pod wpływem impulsu, chwili, czasami zachcianki czy potrzeby na już. Kierujemy się często zdjęciami na Instagramie, rekomendacjami znanych influencerów lub opiniami koleżanek czy znajomych. Dużo kobiet reaguje emocjonalnie na wszelkie przekazy marketingowe. Inna grupa konsumentek online to kobiety, które potrzebują około ,,6 punktów styku z produktem” zanim go kupią. Muszą zobaczyć produkt w poście, potem wchodzą na skrzynkę pocztową i widzą grafikę w mailingu, po czym przykładowo ich koleżanka mocno poleci produkt. W przypadku takiego segmentu musimy być bardziej cierpliwi prowadząc sklep. Wiele kobiet upatrzy sobie produkt i czeka na akcję wyprzedażową, aby go kupić po cenie promocyjnej - niekiedy nawet -50% taniej. Musimy pamiętać o tym, że mamy bardziej impulsywne osoby, ale też takie, które chcą się jeszcze zastanowić ,,czy dana rzecz naprawdę będzie mi potrzebna?”. Duży odsetek Pań w dobie ,,darmowych zwrotów” zamawia sporo produktów do domu po to, aby na spokojnie je przymierzyć i sprawnie odesłać.
Co zaskoczyło Cię najbardziej, kiedy wzięłaś pod lupę internetowe sklepy z branży fashion i beauty?
Przede wszystkim zobaczyłam jak prowadzenie sklepu internetowego online w dobie tak ogromnej konkurencji jest czasochłonne i wymagające. Niektóre osoby uważają, że postawią na gotowym szablonie sklep online z produktami fashion i beauty i będzie to tak zwany samograj. Niestety tak się nie dzieje. Jest bardzo dużo różnych czynników i zmiennych wpływających na sprzedaż. Zaskoczył mnie fakt, jak dużo sklepów nie dba o podstawowe elementy na przykład nie ma podpiętych takich narzędzi analitycznych jak Google Analitycs, nie monitoruje swoich danych, nie zwraca uwagę na UX. Często strony ładują się wolno, zdjęcia i opisy są bardzo słabej jakości i nie dbamy o detale sklepu i przyjazność dla konsumenta. Sklepy nie zawsze podążają za trendami, a to jest must have w dzisiejszych czasach, aby nie pozostać w tyle! A z badań Ican Institute wynika, że tylko 26% e-sklepów ma stworzoną strategię marketingową.
Wiemy, że na wiosnę 2023 planujesz kolejną książkę. Czy możesz zdradzić czym zajmujesz się tym razem?
W grudniu 2021 wydałam jako self-publisher książkę ,,PIĘKNY E-COMMERCE. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie?” Wyszedł z tego ogromny projekt. Patronat medialny objął FORBES POLSKA, FORBES WOMAN, WIRTUALNA POLSKA. Wersję papierową i e-book można kupić na moim autorskim sklepie online: www.pieknyecommerce.pl Natomiast obecnie rzeczywiście realizuję w wolnych chwilach projekt związany z Przyszłością E-commerce dla fashion i beauty. Premierę nowej książki planuję na wiosnę 2023. NFT, cyberinfluencerzy, voice-commerce i wiele innych rewelacyjnych wątków. Więcej na razie nie zdradzę.