Dzisiaj mamy: Czwartek, 22 Luty 2024

Czym jest No Code i Low Code?

2022.05.19

„No Code” lub „Low Code” to pojęcia, o których robi się coraz głośniej, zwłaszcza w e-commerce. Są to określenia używane w branży IT. Oznaczają tworzenie różnego rodzaju rozwiązań bez pisania kodów, czyli intuicyjnego oprogramowania, które daje duże możliwości, bez konieczności dysponowania profesjonalnymi umiejętnościami. Tego typu rozwiązania stale zyskują na popularności. Czy czeka nas rewolucja?

Mniejszy udział programistów?

No Code, czyli „bez kodowania” sprowadza się do przygotowywania usług i produktów cyfrowych bez udziału kodu. Zamiast tego opiera się na takich narzędziach, jak kreatory stron www, inteligentne arkusze kalkulacyjne czy builderach służących do układania interfejsów. W skomponowaniu całości pomagają serwisy do automatyzacji. W ten sposób nie tylko programiści mogą wcielać w życie swoje pomysły. Oni także mają ułatwione zadanie, chociaż częściej decydują się na rozwiązanie Low Code, czyli wciąż tworzą kody, ale w mniejszym stopniu. Szacuje się, że do 2024 roku 65% firm będzie się rozwijać przy wykorzystaniu Low Code, a rynek jest już warty 5,8 mld dolarów. W ciągu siedmiu lat ta liczba ma wzrosnąć do 187 mld dolarów.

Przyszłość branży IT

Jeżeli chodzi o No Code, ogólna wartość w 2020 roku wynosiła 12 mld dolarów. Bazuje na rozmaitych narzędziach, np. web builderach (Webflow, Editor X) oraz usługach, takich jak Bubble.io czy Glide, które pozwalają tworzyć interfejsy aplikacji biznesowych. Warto wspomnieć, że nie służą tylko do tworzenia najprostszych stron www, odznaczają się dużo bardziej zaawansowanymi funkcjami. Cieszą się one coraz większą popularnością, nie oznacza to jednak, że zabiorą pracę programistom. Osoby mające fach w ręku znajdą w nich sporo korzyści i zalet.


Przeczytaj też: Czym jest nowoczesny marketing automation? Wywiad z Anną Kaczmarską, CEO w Samito


Platformy No Code i Low Code w firmach

Coraz więcej firm decyduje się na tego typu rozwiązanie, przede wszystkim po to, by zaoszczędzić pieniądze. W dobie pandemii mnóstwo przedsiębiorstw musiało zmienić swoje podejście do prowadzenia biznesu, a oprócz tego – zacząć optymalizować i rozszerzać dostępne zasoby. Niektóre z nich zdecydowały się na wypróbowanie platform No Code i Low Code, które pozwalają na tworzenie aplikacji oraz narzędzi biznesowych bez konieczności zatrudniania programistów. Dzięki temu swoje koncepcje mogą zrealizować osoby spoza branży IT – marketingowcy, analitycy czy administratorzy.

Podstawowe zalety i wady rozwiązania No Code

Do głównych zalet platform No Code należą: łatwość w użytkowaniu, szybkość tworzenia aplikacji, możliwość wykorzystania metody „przeciągnij i upuść”, brak konieczności posiadania wiedzy programistycznej i posługiwania się językiem programowania, dostępność dla firm, które nie mają zespołu IT oraz budżetu potrzebnego na zatrudnienie programistów zewnętrznych. Jeżeli chodzi o wady, wspomnieć należy o braku możliwości tworzenia bardziej rozbudowanych aplikacji, braku pełnej elastyczności i kontroli nad bezpieczeństwem oraz ograniczonych zasobach.

Zalety i wady metody Low Code

Wśród najważniejszych korzyści związanych z Low Code znajdują się: szybsza i łatwiejsza praca dla programistów, możliwość wprowadzania niestandardowych zmian programistycznych, większa elastyczność, opcja integracji z aplikacjami firm trzecich. Jednak rozwiązanie Low Code wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu IT, zostało stworzone głównie dla programistów, a nie zwykłych użytkowników. Nie dostarcza też pełnej kontroli bezpieczeństwa.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...