Czym jest lead magnet i jak go wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż?
Niewiele sklepów internetowych może się pochwalić wysokim współczynnikiem konwersji, czyli odsetkiem osób, które wykonują pożądaną akcję na stronie. Według danych udostępnionych przez Digital Experience Benchmark 2022 średni CR (ang. Conversion Rate) w e-commerce w 2021 roku wyniósł zaledwie 2,96%. Jeżeli zastanawiasz się, co można zrobić, by go zwiększyć, powinieneś zainteresować się terminem lead magnet. Zostań z nami, żeby poznać szczegóły.
Lead – krótkie wytłumaczenie
Zacznijmy od samego leadu. W marketingu termin ten oznacza podmiot, który ma potencjał, by stać się naszym klientem lub kontrahentem, stanowi więc szansę sprzedażową. Zawiera najpotrzebniejsze dane o tym podmiocie: nazwę/imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, a także informacje o potrzebach, nawykach czy zachowaniach konsumenckich. Krótko mówiąc, lead staje się niezwykle przydatny w momencie, kiedy chcemy sporządzić indywidualną ofertę bądź przygotować się do negocjacji. Wiele firm zajmuje się więc generowaniem leadów, czyli systematycznym budowaniem list potencjalnych klientów.
Lead magnet
Lead magnet z kolei to, można powiedzieć, coś w rodzaju transakcji wymiennej. Polega bowiem na dostarczeniu odbiorcy jakiejś wartości w zamian za pozostawienie danych kontaktowych. Najczęściej są to darmowe treści rozrywkowe i edukacyjne (np. e-booki, poradniki) czy bonusy okołosprzedażowe (np. kod na bezpłatną dostawę). Dzięki temu można łatwiej wprowadzić użytkownika na początkowy etap lejka sprzedażowego. Pozyskane leady nierzadko podaje się nurturingowi (pielęgnowaniu, czuwaniu), który oznacza przygotowywanie podmiotów do wykonania najważniejszej akcji – dokonania zakupu. Polega na zastosowaniu szeregu taktyk mających na celu zwiększenie zaangażowania potencjalnych klientów, takich jak osobiste interakcje, treści sprzedażowe, treści edukacyjne, tworzenie wizerunku eksperta.
Zobacz też: Czym są mikromomenty i jak wykorzystać ich potencjał?
Czym się kierować, przygotowując lead magnet?
Podczas tworzenia lead magnetu, warto mieć na względzie kilka istotnych zasad. Tego typu treści powinny być konkretne, zwięzłe i precyzyjne. Nie ma tutaj miejsca na niejasności i „lanie wody”. Aby przyciągnąć konsumenta, najlepiej zwrócić uwagę na prawdziwy problem, a następnie zaproponować jego rozwiązanie. Można oczywiście zahaczyć o szersze tematy, jednak tylko pokrótce (aby „zarzucić sieć”). Chcesz przyciągnąć uwagę odbiorcy? Umieść w lead magnecie obietnicę szybkich rezultatów, jeżeli tylko zdecyduje się on na zakup Twoich produktów czy skorzystanie z usług. Żeby zrozumieć, czego klient potrzebuje, musisz dobrze poznać swoją grupę docelową – gdzie mieszka, czym się zajmuje, jakie ma przyzwyczajenia itp. Bardzo ważne jest to, by wiedzieć, do kogo się mówi. Zadbaj również o wysokiej jakości content, czyli odpowiednie słownictwo (nie potoczne, ale też nie przesadnie oficjalne), Call to Action, język korzyści, prostą składnię, brak błędów ortograficznych czy interpunkcyjnych. Pamiętaj, że lead magnet stanowi wizytówkę Twojej firmy. Liczy się także profesjonalna oprawa graficzna, uporządkowana, estetyczna i spójna. Dopilnuj, by to, co oferujesz użytkownikom w zamian za dane kontaktowe, było dostępne natychmiast. Oprócz tego – pokaż im, dlaczego powinni wybrać właśnie Ciebie, a nie konkurencję. Co wyróżnia Twoją firmę na tle innych? Zbuduj w ich oczach wizerunek eksperta.
Trzy pomysły na lead magnety
Chcielibyśmy przedstawić Ci trzy pomysły na kreatywne lead magnety, które bez wątpienia przyciągną uwagę. Po pierwsze, video – edukacyjny filmik czy webinar. Dzięki takiej formie dostarczysz odbiorcom praktyczną wiedzę w przystępny sposób, nawiążesz z nimi bardziej bezpośredni kontakt (pozwolisz się lepiej poznać) i zyskasz możliwość korzystnego zaprezentowania się. Zastanów się, co chcesz przekazać, a później przygotuj dokładny plan. Po drugie, darmowe próbki produktów albo testowy dostęp do jakiegoś narzędzia. Potencjalni klienci zobaczą, dlaczego warto wybrać akurat Twoją ofertę i przekonają się, że nie masz nic do ukrycia. Po trzecie, e-book – elektroniczna publikacja spodoba się fanom słowa pisanego, a do zamieszczonych w niej informacji będą mogli wrócić w każdej chwili.
Podsumowanie – zalety tego rozwiązania
Jakie korzyści może przynieść stosowanie lead magnetów? Jak wspomnieliśmy na samym początku, tego typu forma promocji przyczynia się do wzrostu współczynnika konwersji, a co za tym idzie – do zwiększenia sprzedaży. Dzięki niej Twoja praca stanie się łatwiejsza i bardziej efektywna, szczególnie po jakimś czasie. Dostęp do danych kontaktowych potencjalnych klientów pozwoli Ci na skuteczniejszą komunikację. Możesz kierować do nich swoje reklamy, przekazywać treści edukacyjne, przedstawiać zalety swojej oferty.