Dzisiaj mamy: Sobota, 1 Październik 2022

BLIK znów rośnie

2022.08.16

Znany system płatności mobilnych BLIK znowu cieszy się sukcesami. Według danych podsumowujących drugi kwartał 2022 roku jego użytkownicy zrealizowali 292 mln transakcji o łącznej wartości 38,7 mld zł. Dużo więcej osób korzystało z BLIK w tradycyjnych terminalach płatniczych – liczba takich transakcji wzrosła o 182% rok do roku (było ich aż 55,3 mln).

Więcej użytkowników i więcej transakcji

Prawie 300 mln transakcji w drugim kwartale 2022 to o 66% więcej niż rok wcześniej. Z kolei wartość zwiększyła się o 61%, osiągając niemal 39 mld. Na koniec czerwca BLIK odnotował 11,3 mln aktywnych użytkowników (więcej o 3,3 mln). Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, zaznacza, że od początku istnienia systemu BLIK za jego pomocą zostały zrealizowane 2 mld transakcji, a ponad pół miliarda – w pierwszym półroczu 2022. Już niedługo klientom zostanie udostępniona nowa opcja, płatności odroczone.


Zobacz też: Najważniejsze tendencje na rynku e-commerce w pierwszym półroczu 2022 roku. Dane BLIK-a


E-commerce dominuje

Ponad 57% transakcji dokonanych za pośrednictwem BLIK-a jest powiązanych z segmentem e-commerce. W drugim kwartale 2022 roku konsumenci zapłacili tą metodą za zakupy w sieci 167,4 mln razy (o jedną trzecią więcej niż w drugim kwartale 2021). Między kwietniem a czerwcem wartość transakcji internetowych wyniosła 20,9 mld zł (rok wcześniej było to 14,5 mld zł). Średnia wartość pojedynczego zakupu online to 125 zł. Warto również wspomnieć, że na koniec marca 2022 – według danych Narodowego Banku Polskiego – liczba transakcji opłaconych BLIK-iem przewyższyła liczbę transakcji opłaconych kartami o 218%.

Szybkie przelewy na telefon

Cały czas zwiększa się również liczba przelewów BLIK na telefon. Między kwietniem a czerwcem tego roku użytkownicy wykonali 57,2 mln takich transakcji – ich liczba zwiększyła się o 124% w porównaniu do 2021. Płatności P2P odpowiadają za 20% wszystkich operacji BLIK-iem. W drugim kwartale 2022 ich wartość osiągnęła 6,7 mld zł (o 140% więcej niż w drugim kwartale 2021), a średnia wartość przelewu na telefon wyniosła 125 zł (w porównaniu ze 118 zł w drugim kwartale 2021). Oprócz tego, polscy użytkownicy BLIK-a często posługiwali się tradycyjnymi terminami płatniczymi – w okresie od kwietnia do czerwca skorzystali z nich 55,3 mln razy, z czego ponad jedna czwarta to płatności zbliżeniowe.

Transakcje w bankomatach i ogólne wzrosty

W analizowanym okresie można było zaobserwować także wzrost wypłat gotówki w ATM. W bankomatach zrealizowano 12,3 mln transakcji, z kolei liczba wpłat i wypłat wzrosła o 35% rok do roku, osiągając wartość 8,3 mld zł. Natomiast średnia pojedyncza transakcja wyniosła 671 zł. W drugim kwartale 2022 roku polscy użytkownicy BLIK-a wykonywali średnio 3,2 mln transakcji dziennie. W analogicznym czasie w 2021 roku było to 1,9 mln, a więc o 68% mniej. W najlepszym dniu kwartału zarejestrowano prawie 4,5 mln transakcji (średnia kwota wyniosła wtedy 132 zł).

fot. Dariusz Mazurkiewicz - Prezes Polskiego Standardu Płatności Sp. z. o.o. (operator Systemu BLIK)

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...