Automatyzacja w e-commerce. Więcej za mniej
Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, czy niektóre elementy bądź usługi w Twoim sklepie internetowym mogłyby zostać automatyzowane? To rozwiązanie ułatwiłoby Ci prowadzenie biznesu, umożliwiło szybsze oraz sprawniejsze działania i – najprawdopodobniej – wpłynęło pozytywnie na poziom sprzedaży. Jak więc taki proces wygląda w świecie e-commerce? Zostań z nami, aby się dowiedzieć.
Dlaczego warto postawić na automatyzację?
Na początek warto przytoczyć kilka danych liczbowych. Według badania przeprowadzonego przez amerykański instytut, Nucleus Research, automatyzacja marketingu zwiększa wydajność sprzedaży o 14,5% i zmniejsza ogólne koszty marketingowe o 12,2%, a automatyzacja powtarzalnych czynności pozwala zaoszczędzić nawet 50% czasu i kosztów pracy. Metoda ta staje się coraz bardziej popularna wśród właścicieli sklepów online. Nic dziwnego – zmechanizowanie pewnych elementów może znacznie odciążyć pracowników, wpłynąć pozytywnie na ich produktywność i poprawić komfort oraz zadowolenie klientów. W końcu warto poświęcać więcej uwagi kreatywnym zadaniom, prawda?
Główne obszary automatyzacji
Jeżeli masz wrażenie, że w Twojej firmie nigdy na nic nie starcza czasu, automatyzacja okaże się wręcz zbawienna. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, które dokładnie obszary mogą jej podlegać. Warto je podzielić na pięć kategorii: doświadczenie konsumenta, marketing, zamówienia, magazynowanie produktów oraz ceny i płatności. Pierwsza z nich służy polepszeniu UX (user experience). Automatyczna obsługa klienta zapewni mu natychmiastową reakcję czy odpowiedź na problemy. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim chatboty, czyli narzędzia służące do generowania odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w oparciu o słowa kluczowe. Oprócz tego, zautomatyzować można wiadomości e-mail (informujące, dajmy na to, o wydłużonym czasie oczekiwania na odpowiedź czy o dostarczeniu wiadomości, ale też zawierające prośbę o wystawienie recenzji po zakupie), odpowiedzi na negatywne opinie czy nagradzanie najbardziej zaangażowanych klientów.
Przeczytaj koniecznie: Czym jest nowoczesny marketing automation? Wywiad z Anną Kaczmarską, CEO w Samito
Automatyzacja marketingu i zamówień
Z kolei automatyzacja marketingu służy pozyskiwaniu nowych odbiorców oraz promocji marki. Związane z nim działania pozwolą sprawdzić, które produkty cieszą się największym powodzeniem, ile czasu dany użytkownik spędza na Twojej stronie oraz skąd trafił do Twojego e-sklepu. Marketing automation może usprawnić wszystkie czynności dotyczące reklamy, takie jak planowanie i publikacja postów w social mediach czy wyświetlanie konkretnych treści konkretnym użytkownikom bądź automatyczny newsletter. Z pomocą przyjdzie Google Ads oraz Facebook Ads. Jeżeli chodzi o proces zamówień, zdecydowanie warto poddać automatyzacji ich akceptację i wszelkie zmiany statusów (plus powiadomienia o nich), generowanie faktur i listów przewozowych, możliwość śledzenia dostawy przez klienta, potencjalne zwroty, obsługę kurierów, a także – co ważne – przypomnienia o porzuconych koszykach.
Automatyzacja magazynowania produktów oraz cen i płatności
Automatyzacja związana z magazynowaniem pozwoli Ci uniknąć wielu problemów dotyczących niedoboru produktów czy opóźnionej bądź niedokładnej synchronizacji stanów magazynowych. Przydatny okaże się integrator e-commerce, który regularnie sprawdza i w razie potrzeby aktualizuje właśnie stany magazynowe oraz dane techniczne produktów. Generuje też powiadomienia o dostępności (web push czy e-mail). Ostatnim obszarem są ceny i płatności. Warto skorzystać z usług operatorów płatności – dzięki nim cały proces przebiega dużo szybciej, a konsumenci mogą cieszyć się nowoczesnymi rozwiązaniami. Integrator e-commerce pomoże też dostosować ceny towarów do realiów rynkowych i konkurencji, a także zmienić je w czasie rzeczywistym.
Jak zautomatyzować sklep internetowy? Z jakimi korzyściami się to wiąże?
Zadajesz sobie pytanie, jak właściwie dokonać automatyzacji tych wszystkich obszarów (albo części z nich)? Tak naprawdę masz dwie opcje. Po pierwsze, możesz zatrudnić programistę lub zewnętrzną firmę IT. Zapłacisz, ale zyskasz pewność, że wszystko zostanie zrobione, jak trzeba. Możesz też spróbować zrealizować swój plan samodzielnie, przy wykorzystaniu platform No Code, niewymagających żadnej wiedzy programistycznej. Jak już wspominaliśmy, automatyzacja pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze, zwiększy rentowność i efektywność, pozytywnie wpłynie na stosunek klientów do Twojego e-sklepu, usprawni i przyspieszy pracę, zmniejszy liczbę popełnianych błędów, a także spotęguje przewagę nad konkurencją.