Dzisiaj mamy: Niedziela, 28 Maj 2023

AI w e-commerce – co już wiemy?

2022.03.30

Sztuczna inteligencja, inaczej AI (ang. artificial intelligence) to temat bardzo nośny, zarówno w popkulturze, jak i w świecie nauki oraz biznesu. Jesteś ciekawy, jak wygląda rozwój tej technologii, jeżeli chodzi o rynek e-commerce? Możemy zapewnić, że ta branża nie pozostaje w tyle! Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze informacje.

Najważniejsza jest personalizacja

Utrzymanie przy sobie wcześniej pozyskanych klientów okazuje się dużo bardziej opłacalne niż zdobywanie nowych. Aby osiągnąć ten cel, trzeba zapewnić im wszystko, co najbardziej pożądane – indywidualnie dostosowaną ofertę, szybkość dostaw, sprawny proces zakupowy. Wysoki poziom personalizacji nierzadko jest głównym wyznacznikiem satysfakcji konsumentów. Właśnie w tej kwestii warto skorzystać z pomocy algorytmów sztucznej inteligencji. Nie chodzi tutaj tylko o wirtualnych asystentów czy chatboty.

Sztuczna inteligencja zdominuje rynek e-commerce?

Nie od dzisiaj wiadomo, że AI prędzej czy później zdominuje mnóstwo dziedzin życia. Już dzisiaj klienci oczekują jak największej mechanizacji – samoobsługowych kas w sklepach, automatycznych odpowiedzi na pytania, automatycznych płatności. Wielu z nich liczy też na spersonalizowane rekomendacje produktów, a później przyjdzie czas na rozszerzoną rzeczywistość oraz hologramy. Wydaje Ci się to niezwykle odległe? Nic bardziej mylnego. Zdaniem Servion Global Solutions do 2025 roku sztuczna inteligencja zastąpi ludzi w 95% interakcji z klientami.


Zobacz też: Czym jest nowoczesny marketing automation? Wywiad z Anną Kaczmarską, CEO w Samito


Dzielenie odbiorców na małe grupy

Z kolei z raportu The Next Level of Personalization in Retail wynika, że konsumentom najbardziej zależy na otrzymywaniu propozycji, które spełnią ich indywidualne potrzeby. 40% badanych przeznaczyło na zakupy większą kwotę niż pierwotnie planowało po zapoznaniu się ze spersonalizowaną ofertą. Najszybciej rozwijające się biznesy e-commerce już teraz stosują tę technologię, aby zwiększyć swoje zyski. Nie trzeba przygotowywać osobnych propozycji dla każdej pojedynczej jednostki, ważne, by podzielić odbiorców na mniejsze grupy, zastanowiwszy się wcześniej, czego właściwie potrzebują. Nie uda się tego zrobić bez zapoznania się z zachowaniami użytkowników i sporządzenia kryteriów podziału.

Sztucznie generowane rekomendacje – to już się dzieje

Dzięki narzędziom AI strona główna danego sklepu internetowego nie będzie taka sama dla wszystkich. Różni klienci zobaczą różne elementy na pierwszym planie. Jedna z firm e-commerce, Fast White Cat, tworzy właśnie tego typu projekt, który na razie jest na etapie badawczym. Kategoryzowanie użytkowników okaże się możliwe dzięki uczeniu maszynowemu, przydzielającemu konsumentów do konkretnych grup. W ten sposób działa jeden z największych gigantów w branży e-commerce, Amazon. Użytkownicy platformy otrzymują spersonalizowane rekomendacje generowane przez sztuczne sieci neuronowe. Przypuszcza się, że AI zwiększa poziom sprzedaży całkowitej firmy o 35%.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...
EcomersyBasic #75: Trudny klient a prawa sprzedawcy. Jak bronić się przed atakiem?

EcomersyBasic #75: Trudny klient a prawa sprzedawcy. Jak bronić się przed atakiem?

2023.04.27
Większość z nas zdaje sobie sprawę, że trudnych klientów nie brakuje – wielu sprzedawców przekonało się o tym na własnej skórze. Wina nierzadko leży po stronie przedsiębiorcy, jednak nie zawsze. Czasami ataki i pretensje konsumentów okazują się zupełnie nieuzasadnione. Jak sobie radzić w takiej sytuacji? Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik...