9 trendów social media. Co zrobić, aby wyprzedzić konkurencję?
Budowanie marki w mediach społecznościowych jest jedną z najbardziej reaktywnych części strategii marketingowych. Jest ono niezwykle wrażliwe na zmiany zachowań użytkowników i nawyków konsumenckich, a także wymiany pokoleniowej. Ta w social mediach — inaczej niż w prawdziwym życiu — nie następuje co kilkanaście, ale najwyżej kilka lat. Z tego powodu musisz trzymać rękę na pulsie i stale optymalizować social media marketing w swojej firmie.
Jakie trendy w mediach społecznościowych będą dominować w 2024 roku? Agencja marketingowa social media Kohai wymienia 9 najważniejszych kierunków działania, które warto wziąć pod uwagę.
Pokolenie Z rządzi internetem. Pokolenie Z wkroczyło lub właśnie wkracza w dorosłość. To dobra wiadomość, bo jest to grupa, która statystycznie spędza w sieci najwięcej czasu i wydaje w niej największe sumy. I to w każdej dziedzinie życia — czy chodzi o wyszukiwanie usług, zakupy, czy zamawianie jedzenia. Dla Ciebie może to jednak oznaczać konieczność mocniejszego zaznaczenia swojej obecności na innych niż dotychczas platformach społecznościowych, np. TikToku czy Instagramie.
1. Nacisk na obsługę klienta. Konsumenci chcą mieć łatwy i przede wszystkim błyskawiczny kontakt z marką.
2. Reklama w social mediach to podstawa. Platformy społecznościowe stają się miejscami, w których wiele osób szuka inspiracji. Coraz więcej internautów przyznaje też, że zakupiło produkty, które zobaczyli w social mediach.
3. Promocja autentycznych i przydatnych treści. Konsumenci nie czują związku z markami, które skupiają się wyłącznie na sprzedaży produktów. Zamiast tego szukają przydatnych informacji, a także emocjonalnych więzi z marką. Uczłowieczają Twoją firmę i Ty musisz za tym podążać — podzielać ich wartości, budować historie i przestawiać prawdziwe emocje.
Rosnące znaczenie mini- i mikroinfluencerów. Reklama poprzez influencerów daje społeczny przykład słuszności wyboru Twojej marki, wzbudza emocje i pozwala odbiorcom utożsamiać się z Twoimi wartościami. Nie musisz jednak sięgać tylko po najsłynniejsze nazwiska — te czasy już minęły. Dziś influencerzy o stosunkowo niewielkich zasięgach mogą prezentować się jako bardziej autentyczni i wzbudzać większe zaangażowanie wśród swoich odbiorców. Dzięki nim łatwiej też dotrzesz do swojej niszy.
1Krótki content lepiej przyciąga uwagę Twoich klientów. Ludzie spędzają coraz więcej czasu w mediach społecznościowych, ale pojedynczym postom poświęcają zaledwie kilka sekund. Ponieważ czas skupienia uwagi przez odbiorców jest bardzo krótki, pożądane są zwięzłe i atrakcyjne wizualnie treści.
Popularność zakupów bezpośrednio przez media społecznościowe rośnie.
Platformy społecznościowe zastępują wyszukiwarkę. Poszukiwanie porad, a także produktów oraz informacji na temat marek za pośrednictwem social media zamiast Google powoli staje się codziennością. Dlatego warto do swoich kampanii reklamowych dodać także content edukacyjny.
Personalizacja jest kluczem do sukcesu. Użytkownicy internetu lubią autentyczne treści, które nie mają charakteru promocyjnego. Jeśli chcesz wzbudzić ich zaufanie, postaw na przejrzystość praktyk biznesowych, treści generowane przez użytkowników i referencje klientów.
Wielotorowe działanie podstawą sukcesu w social mediach
Niektóre trendy w social media marketingu, np. autentyczność czy nacisk na wartości, mają charakter długoterminowy. Można je wykorzystać do opracowania bazowej strategii reklamowej. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ solidna podstawa pozwoli Ci budować spójny wizerunek, a w efekcie — silną markę. Mając pewne wartości, które podzielają Twoi klienci, możesz błyskawicznie reagować na najnowsze i krótkoterminowe trendy. Im płynniej włączysz je do swojej głównej strategii marketingowej, tym lepszą reakcję klientów osiągniesz. Po pierwsze, dotrzesz do nich już na początku popularności trendu, kiedy konsumenci są najbardziej zaangażowani. A po drugie — wyprzedzisz konkurencję.
Nie mniej niektóre aspekty obecności na platformach społecznościowych mogą zmieniać się relatywnie szybko. Mają one związek m.in. z pojawianiem się nowych platform internetowych czy aktualizacji tych istniejących i silnie wpływają zachowania użytkowników, np. preferowane przez nich formaty reklamowe czy najchętniej oglądane typu materiałów video. Właściwa odpowiedź na zmiany zachodzące w użytkownikach i nowe potrzeby pozwoli Ci nie tylko zdobyć nową bazę klientów, ale też utrzymać lojalność starych.
Ostatnią kategorią są natomiast trendy viralowe — bardzo szybko się pojawiają, jak i znikają. Pomimo ich niskiej żywotności i ulotności, nie warto z nich zrezygnować. Memy, popularne piosenki czy treści odnoszące się aktualnych wydarzeń (tzw. real time marketing) błyskawicznie się rozprzestrzeniają i docierają do setek tysięcy osób o różnych profilach demograficznych. Wśród nich z pewnością znajdują się potencjalnie zainteresowani Twoją ofertą, którzy w inny sposób mogliby pozostawać poza Twoim zasięgiem.
Agencja marketingowa social media — postaw na kompleksowe działania i wykorzystaj 100% możliwości mediów społecznościowych
Dobry social media marketing musi obejmować wszystkie rodzaje trendów. Jak je wszystkie zgrać ze sobą, aby na Twoich kontach nie powstał chaos informacyjny, a przekaz był jasny dla odbiorców? Z pomocą może przyjść Ci wyspecjalizowana firma. Dzięki niej przekształcisz trendy w potężne narzędzia do tworzenia wpływowej tożsamości marki, a także:
- będziesz na bieżąco z aktualnymi tendencjami, nie tracąc czasu na przeszukiwanie sieci;
- zmaksymalizujesz zaangażowanie odbiorców za pomocą dopasowanych do nich taktyk marketingowych;
- wyprzedzisz swoją konkurencję — dobra agencja social media śledzi działania firm z branży (i przede wszystkim dysponuje odpowiednimi
- narzędziami) i wie, jakie działania przynoszą skutek, a jakie nie;
- poprawisz wizerunek i stworzysz spójną tożsamość marki;
- wybierzesz platformę społecznościową, dzięki której dotrzesz do największej liczby wartościowych odbiorców;
- stworzysz atrakcyjne treści;
- dowiesz się, jaki sposób komunikacji rezonuje z Twoimi klientami.
O tym, czy Twoja obecność w internecie będzie widoczna i wpływowa, decyduje więc nie tylko świadomość najnowszych trendów, ale nade wszystko ich właściwe wykorzystanie. Tendencje konsumencie zmieniają się tak szybko, że jeden błąd może Cię wiele kosztować i zniweczy wcześniejsze wysiłki.