Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną – najważniejsze informacje

Piątek, 20 Sierpień 2021

Sprzedawcy muszą ustosunkować się do reklamacji złożonej na podstawie rękojmi w ciągu 14 dni    kalendarzowych. A może chodzi jedynie o dni robocze? Wątpliwości wielu osób pokazują, że nie jest to do końca jasne. Dlatego dzisiaj pokazujemy, jak prawidłowo obliczyć termin na odpowiedź reklamacyjną.

Dni kalendarzowe czy dni robocze?

Z podstawowych reguł wykładni prawa wynika, że należy brać pod uwagę 14 dni kalendarzowych. Po pierwsze, jeżeli ustawodawca nie nada zwrotom użytym w tekście swoistego znaczenia, innego niż w języku potocznym, powszechnie przyjmuje się to znaczenie, które dane słowo posiada w języku potocznym. W tym konkretnym przypadku, ustawodawca musiałby wykazać, że dzień to dzień roboczy i zdefiniować, czym jest dzień roboczy. Druga zasada zawarta jest art. 110 Kodeksu Cywilnego. Według niej, jeżeli ustawa, orzeczenie sądu lub decyzja innego organu państwowego albo czynność prawna oznacza termin, nie określając sposobu jego obliczania, stosuje się przepisy poniższe. Zgodnie z art. 111. § 1. KC termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Oprócz tego, na podstawie Wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 31 lipca 2013 r., sygn. akt VI ACa 2/13 postanowienie umowne określające czas rozpatrzenia reklamacji na 14 dni roboczych jest sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.

Kiedy reklamujący powinien otrzymać odpowiedź?

Artykuł 561[5] KC mówi: Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione. Nie do końca wiadomo, od którego dnia liczyć ten termin. Chodzi o dzień, w którym sprzedawca otrzyma reklamację, czy dzień następny? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie precyzuje jasno tej kwestii. Z Vademecum Konsumenta wiadomo jednak, że obowiązują w tym przypadku ogólne zasady liczenia terminów. Należy również pamiętać, iż ustawodawca nie uznaje soboty za dzień ustawowo wolny od pracy!

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...