Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną – najważniejsze informacje

2021.08.20

Sprzedawcy muszą ustosunkować się do reklamacji złożonej na podstawie rękojmi w ciągu 14 dni    kalendarzowych. A może chodzi jedynie o dni robocze? Wątpliwości wielu osób pokazują, że nie jest to do końca jasne. Dlatego dzisiaj pokazujemy, jak prawidłowo obliczyć termin na odpowiedź reklamacyjną.

Dni kalendarzowe czy dni robocze?

Z podstawowych reguł wykładni prawa wynika, że należy brać pod uwagę 14 dni kalendarzowych. Po pierwsze, jeżeli ustawodawca nie nada zwrotom użytym w tekście swoistego znaczenia, innego niż w języku potocznym, powszechnie przyjmuje się to znaczenie, które dane słowo posiada w języku potocznym. W tym konkretnym przypadku, ustawodawca musiałby wykazać, że dzień to dzień roboczy i zdefiniować, czym jest dzień roboczy. Druga zasada zawarta jest art. 110 Kodeksu Cywilnego. Według niej, jeżeli ustawa, orzeczenie sądu lub decyzja innego organu państwowego albo czynność prawna oznacza termin, nie określając sposobu jego obliczania, stosuje się przepisy poniższe. Zgodnie z art. 111. § 1. KC termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Oprócz tego, na podstawie Wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 31 lipca 2013 r., sygn. akt VI ACa 2/13 postanowienie umowne określające czas rozpatrzenia reklamacji na 14 dni roboczych jest sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.

Kiedy reklamujący powinien otrzymać odpowiedź?

Artykuł 561[5] KC mówi: Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione. Nie do końca wiadomo, od którego dnia liczyć ten termin. Chodzi o dzień, w którym sprzedawca otrzyma reklamację, czy dzień następny? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie precyzuje jasno tej kwestii. Z Vademecum Konsumenta wiadomo jednak, że obowiązują w tym przypadku ogólne zasady liczenia terminów. Należy również pamiętać, iż ustawodawca nie uznaje soboty za dzień ustawowo wolny od pracy!

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...