Dzisiaj mamy: Niedziela, 28 Kwiecień 2024

Uwaga! To już ostatnie dni na wprowadzenie Google Consent Mode v2

2024.02.29

Jeżeli aktywnie działasz w sieci i korzystasz z systemu reklamowego i analitycznego Google, powinieneś wiedzieć, że zmiany zbliżają się wielkimi krokami. Tryb uzyskiwania zgody trzeba wdrożyć na początku marca, w przeciwnym wypadku napotkasz problemy z reklamami personalizowanymi w Google Ads. Dowiedz się, czym właściwie jest Google Consent Mode v2 i jak go wprowadzić – nie ma na co czekać! Zapraszamy do naszego poradnika, w którym zebraliśmy najważniejsze informacje.

Czym jest Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 to kolejna, uaktualniona wersja podstawowego trybu uzyskiwania zgody, czyli narzędzia wprowadzonego przez Google w celu zarządzania zgodami użytkowników na przetwarzanie ich danych osobowych w oparciu o wymogi dotyczące prywatności. Mechanizm ten dotyczy plików cookies (ciasteczek), czyli niewielkich plików tekstowych, które pozwalają witrynie zapamiętywać informacje na temat wizyt internautów. Google Consent Mode v2 odnosi się do takich usług, jak Google Analytics, Google Ads, Google Tag Manager. Jego głównym przeznaczeniem jest zapewnienie lepszej ochrony danych, a śledzenie odbiorców odbywa się za ich wyraźną zgodą. Nowa wersja narzędzia wejdzie w życie 6 marca 2024 roku, jednak warto wdrożyć ją już wcześniej.

Consent Mode v2 a Consent Mode v1 – różnice

Consent Mode v1 zostało uruchomione przez Google już w 2020 roku, pozwalając użytkownikom decydować, czy chcą być śledzeni przez pliki cookies w celach reklamowych i analitycznych. Nowa wersja narzędzia wprowadza nowe stopnie dostosowania prywatności zgodne z DMA. Obecnie można zaimplementować na swojej stronie internetowej wersję Basic (nowość) lub Advanced. Pierwsza z nich jest obowiązkowa (Google Consent Mode v1 było opcjonalne) i blokuje wszystkie tagi Google, dopóki użytkownik nie udzieli zgody na śledzenie przez ciasteczka. Z kolei o wprowadzeniu wersji Advanced każdy przedsiębiorca decyduje samodzielnie. W tym przypadku tagi ładują się jeszcze zanim użytkownik udzieli lub odmówi zgody na śledzenie w banerze zgody. Jeśli zezwoli na pliki cookies, dane zbierają się normalnie, z kolei jeżeli tego nie zrobi – nadal można zbierać o nim informacje, ale w ograniczonym zakresie. Braki danych będą jednak uzupełniane za pomocą sztucznej inteligencji i modelowania behawioralnego.


Zobacz też: Google Gemini. Co warto wiedzieć o ChatGPT od Google?


Nowość od Google – modelowanie behawioralne

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, brak zgody na pliki cookies będzie tworzyć luki informacyjne. Mogą one zostać uzupełnione automatycznie, dzięki AI – to główna innowacja technologiczna Google Consent Mode v2. Google wykorzystuje sztuczną inteligencję do odtwarzania zachowań użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na ciasteczka, a następnie porównuje je z użytkownikami, którzy wyrazili tę zgodę. Działa więc na podstawie wzorców i trendów behawioralnych. Dane są modelowane w oparciu o doświadczenia innych internautów.

Dlaczego należy wdrożyć Google Consent Mode v2?

Nowy tryb uzyskiwania zgody jest obligatoryjny dla wszystkich witryn, w tym dla Twojego sklepu internetowego. Jeżeli nie wprowadzisz Google Consent Mode v2 w wyznaczonym czasie, mogą Cię spotkać przykre konsekwencje, czyli głównie straty w sprzedaży. Bez tego trybu niemożliwe stanie się gromadzenie jakichkolwiek danych o użytkownikach, a kampanie remarketingowe stracą sens. Trudnione będzie również mierzenie konwersji.

Polecamy