Dzisiaj mamy: Wtorek, 31 Styczeń 2023

Styczeń 2023. GUS: Nastroje konsumentów ulegają poprawie

2023.01.24

W styczniu 2023 odnotowano poprawę obecnych i przyszłych nastrojów konsumenckich – w porównaniu do grudnia 2022. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który opisuje syntetycznie obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -38,1a. Możemy więc mówić o wzroście o 3,8 punktów procentowych.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej

Zarejestrowano wzrost wartości wszystkich składowych BWUK. Największej poprawie uległy oceny obecnej (+5,1 p.p.) i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (4,2 p.p.). Na kolejnych miejscach znalazły się: ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (4,1 p.p.), ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (3,3 p.p.) oraz ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (2,3 p.p.). W zestawieniu ze styczniem 2022 roku obecna wartość BWUK jest niższa o 8,9 p.p.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), opisujący syntetycznie oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się o 3,1 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca, osiągając poziom -27,6a. Na ten wzrost wpłynęły przede wszystkim oceny: przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (+ 5,1 p.p.), przyszłego poziomu bezrobocia (4,5 p.p.), przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (+4,1 p.p.). Dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy odnotowano spadek o 1,4 p.p. W zestawieniu ze styczniem 2022 roku obecna wartość WWUK jest niższa o 4,1 p.p.


Zobacz też: Sprzedaż detaliczna w listopadzie 2022 roku – dane GUS


Sytuacja na terytorium Ukrainy

Dla 26,5% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski. W styczniu 2023 roku zarejestrowano spadek o 3,7 p.p. w porównaniu do poprzedniego miesiąca. 46,5% badanych określiło wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej jako umiarkowany, 20,1% –jako znaczny. Dla 33,4% obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Obawy pracujących

Oprócz tego, 2,7% respondentów z grupy osób pracujących (60,8% ankietowanych) odczuwa zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności. 8,7% odpowiedziało: „możliwe”, a 27,8% – „raczej nie”. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 55,6%. Niewielka liczba respondentów pracujących (5,2%) nie miała zdania. Z kolei dla 31,4% osób obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Dla 45,2% to zagrożenie jest przeciętne, dla 18,9% – małe, a dla 4,5% – żadne.

Sytuacja finansowa i niepodległość Polski

9,9% badanych twierdzi, że obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. 33,6% uważa to zagrożenie za przeciętne, 35,1% – za małe, a 21,4% – za zerowe. Dla 26,5% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski. Dla 40,1% ankietowanych jest to zagrożenie przeciętne, dla 25,2% – małe, a dla 8,2% – żadne.

GUS
Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #62: YouTube Shorts – wykorzystaj krótkie filmy w reklamie

EcomersyBasic #62: YouTube Shorts – wykorzystaj krótkie filmy w reklamie

2023.01.27
Shorts to usługa do tworzenia, udostępniania i oglądania krótkich form video (trwających maksymalnie 60 sekund), która została wprowadzona przez serwis YouTube w 2021 roku. Filmiki przypominają materiały pojawiające się na TikToku, Instagramie czy Facebooku. Warto mieć na względzie, że tego typu content cieszy się bardzo dużą popularnością wśród odbiorców, dlatego...
EcomersyBasic #62: Czym jest wartościowe SEO?

EcomersyBasic #62: Czym jest wartościowe SEO?

2023.01.20
Optymalizacja i pozycjonowanie to ogromnie ważne pojęcia w świecie marketingu internetowego. Trudno wyobrazić sobie prowadzenie jakiejkolwiek strony czy e-sklepu bez działań związanych z SEO. Na pewno słyszałeś o kilku podstawowych zasad dotyczących tego procesu, jednak warto wiedzieć, że algorytmy Google cały czas się zmieniają, a najnowsze aktualizacje wymagają, by się...
#EcomersyBasic #60: Marketing relacji, czyli jak stworzyć więź z klientem?

#EcomersyBasic #60: Marketing relacji, czyli jak stworzyć więź z klientem?

2023.01.13
Marketing relacji, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na budowie więzi z klientami. I to nie byle jakiej, a długofalowej, obustronnej i opartej na zaufaniu oraz lojalności. Jaki jest cel działań marketingu relacji, czemu warto postawić na maraton zamiast sprintu i dlaczego nawiązywanie relacji z klientami jest tak ważne i...
#EcomersyBasic #59: Inwentaryzacja w e-sklepie

#EcomersyBasic #59: Inwentaryzacja w e-sklepie

2022.12.30
Inwentaryzacja to pojęcie kojarzące się przede wszystkim ze sklepami stacjonarnymi. Można je jednak odnieść również do sprzedaży internetowej. Najprościej mówiąc, jest to zespół działań rachunkowych, które prowadzą do precyzyjnego ustalenia stanu liczbowego i wartości majątku firmy. W inwentaryzacji nie może zabraknąć szczegółowego raportu dotyczącego składników majątkowych oraz źródeł ich pochodzenia....