Sprzedaż detaliczna w listopadzie 2022 roku – dane GUS
Według danych udostępnionych przez GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 roku była wyższa o 1,6% niż w tym samym miesiącu 2021 roku (wobec wzrostu o 12,1% w listopadzie ubiegłego roku). Odnotowano także spadek sprzedaży detalicznej o 0,3% w porównaniu z październikiem 2022. W okresie od stycznia do listopada br. sprzedaż zwiększyła się o 5,4% rdr. (w 2021 był to wzrost o 7,7%).
Porównanie z analogicznym okresem ubiegłego roku
W listopadzie 2022 roku (w porównaniu z listopadem 2021) największy wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych zarejestrowały jednostki handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem – podobnie jak w dwóch poprzednich miesiącach. Mówimy tutaj o 18,9-procentowym wzroście wobec wzrostu o 55,8% w ubiegłym roku. Sprzedaż zwiększyła się również w następujących grupach: „farmaceutyki, kosmetyki,
sprzęt ortopedyczny” (o 6,1%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 4,8%), „pozostałe” (o 1,5%). Z kolei największy spadek sprzedaży odnotowały podmioty handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 14,4%).
Zestawienie z październikiem 2022 roku
W porównaniu z październikiem br. w listopadzie 2022 wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących wzrosła o 25,2%. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,5% w październiku br. do 11,9% w listopadzie br. Znaczny wzrost udziału sprzedaży online raportowały firmy zaklasyfikowane do następujących grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,0% przed miesiącem do 31,5%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,6% do 21,1%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,7% do 27,2%). Podsumowując, po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 roku była o 0,2% większa niż w październiku 2022.