Strona główna sklepu internetowego. Omawiamy ją krok po kroku
Strona główna każdego sklepu internetowego stanowi wizytówkę marki. Jest to pierwsza rzecz, którą widzi klient – i to najczęściej właśnie ona decyduje, czy odbiorca na niej pozostanie. Warto więc zaprojektować ją z myślą o użytkowniku i jego pozytywnych doświadczeniach. Strona główna powinna spełniać kilka istotnych kryteriów oraz zawierać podstawowe elementy – zostań z nami, aby dowiedzieć się, jakie. Zapraszamy do lektury!
Z jakich elementów składa się strona główna e-sklepu?
Tworząc stronę główną, należy pamiętać o bardzo ważnej kwestii, a mianowicie – o spójnej identyfikacji wizualnej. Wszystkie części witryny muszą do siebie pasować i układać się w uporządkowaną całość. Strona główna składa się z następujących elementów: logo, wyszukiwarki, koszyka, menu nawigacyjnego, sliderów czy bannerów reklamowych, produktów, treści zoptymalizowanych pod SEO, kontaktu oraz tekstów informacyjnych i sloganów reklamowych. Chcielibyśmy pokrótce omówić każdy z nich. Logo na stronie głównej powinno być widoczne, ale nie dominujące – warto umieszczać je wszędzie, gdzie tylko się da, aby utrwalić obraz logotypu w pamięci użytkowników. Najlepiej jednak robić to w subtelny sposób, aby „nie krzyczało” i nie wydawało się zbyt nachalne. Wyszukiwarka to bardzo istotna część witryny, zwłaszcza dla konsumentów, którzy wiedzą, czego szukają – dlatego musi być zlokalizowana w widocznym miejscu, najlepiej na górze strony. Podobnie jest w przypadku koszyka zakupowego, z reguły znajduje się on w prawym górnym rogu.
Czego jeszcze nie może zabraknąć na stronie głównej?
Menu nawigacyjne ułatwia poruszanie się po sklepie – szczególnie użytkownikom, którzy chcą się rozejrzeć i przejrzeć ofertę. Najczęściej umieszczamy w nim różne kategorie produktów. Slidery z kolei to samoistnie przewijające się grafiki prezentujące najistotniejsze kategorie, produkty czy promocje, a bannery reklamowe to statyczne elementy graficzne, na których nie może zabraknąć atrakcyjnego obrazka czy fotografii, chwytliwego hasła, wezwania do działania oraz – w przypadku bannerów promocyjnych – wysokości obniżek. Po kliknięciu w banner klient zostaje przeniesiony w odpowiednie miejsce (z reklamowanymi produktami czy towarami w niższych cenach). Na stronie głównej sklepu internetowego powinny znaleźć się również niektóre produkty. Zwykle jest to lista bestsellerów, czyli najpopularniejszych artykułów, które stanowią znak rozpoznawczy marki i przynoszą największe dochody. Wspomnieliśmy także o treściach zoptymalizowanych pod SEO – mamy tutaj na myśli przede wszystkim dłuższy tekst opisujący w skrócie Twoją markę i jej ofertę. Kontakt z kolei pozwala użytkownikom poczuć się bezpieczniej – wiadomo bowiem, że w razie kłopotów będą mogli poprosić o pomoc. Teksty informacyjne i slogany reklamowe dodatkowo zachęcają do pozostania w e-sklepie.
Zobacz też: #EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic
Jaka powinna być strona główna?
Wiesz już, jakie elementy muszą znaleźć się na stronie głównej sklepu internetowego. Pamiętaj także, żeby zadbać o to, by spełniała podstawowe warunki: powinna wyróżniać się przejrzystością, spójnością oraz czytelnością – żaden klient nie lubi błądzić i zastanawiać się, co ma zrobić, by trafić do konkretnego miejsca w witrynie, zawierać odpowiednio zhierarchizowaną treść (to, co najważniejsze, jest najbardziej widoczne), posiadać klarowne menu główne, być zaprojektowana zgodnie z zasadami UX (User Experience) i UI (User Interface), ułatwiać nawigację po e-sklepie, a także promować najważniejsze jego elementy. Nie może też wprowadzać odbiorców w błąd. Warto wiedzieć, że jakość zawsze powinna górować nad ilością, a największą popularnością cieszą się estetyczne, minimalistyczne strony, które są przyjemne dla oka.