Dzisiaj mamy: Czwartek, 22 Luty 2024

Sprzedajesz na Allegro bez firmy? O tym musisz wiedzieć!

2023.07.06

Czy wiesz, że aby zostać sprzedawcą na Allegro, nie musisz prowadzić działalności gospodarczej? Możliwość zarobienia pieniędzy bez wychodzenia z domu kusi wiele osób, jednak nie wszyscy chcą zajmować się tym „na pełen etat” (wiele osób traktuje tę opcję jako dodatkowe źródło zarobku). Oznacza to, że nie opłaca im się zakładać firmy. Dowiedz się, jak wygląda sprzedaż na Allegro bez działalności od strony prawnej. Zapraszamy do lektury!

Działalność nierejestrowana a sprzedaż na Allegro

Sprzedaż na platformach typu marketplace można prowadzić jako osoba prywatna, unikając w ten sposób różnych opłat, takich jak składki ZUS. Nie trzeba więc rejestrować działalności gospodarczej, jednak warto wiedzieć, że bez firmy mamy ograniczone opcje. Możemy bowiem sprzedawać jedynie w ramach Allegro Lokalnie – części portalu dedykowanej głównie osobom wystawiającym przedmioty okazjonalnie. Towary, które pojawiają się na Allegro Lokalnie, wyświetlają się użytkownikom z całego kraju, nie tylko z regionu (wbrew nazwie). Sprzedawcy powinni również pamiętać, że mogą prowadzić działalność nierejestrowaną (nieewidencjonowaną), która pozwala na swobodny handel (bez zakładania firmy), o ile miesięczny przychód nie przekracza 50% wynagrodzenia minimalnego na dany rok – od 1 lipca br. jest to 2700 zł.

Podatek dochodowy i podatek VAT

Pamiętaj, że mimo braku działalności gospodarczej wciąż dotyczy Cię obowiązek odprowadzenia podatku od sprzedaży. Mamy na myśli przede wszystkim podatek dochodowy, który na ogół wynosi 12% (jeżeli pozostajesz w pierwszym progu podatkowym – oznacza to, że Twój roczny dochód nie przekracza 120 000 zł). Nie musisz jednak płacić podatku dochodowego, jeżeli prowadzisz na Allegro okazjonalną sprzedaż przedmiotu używanego przez minimum 6 miesięcy. Miej również na względzie kwotę wolną od podatku (30 tys. zł), która obejmuje dochody ze wszystkich źródeł. Z kolei podatek VAT w większości przypadków nie dotyczy osób prowadzących działalność nierejestrowaną – zwolnienie podmiotowe obejmuje wszystkich sprzedawców, którzy otrzymali kwotę nieprzekraczającą 200 tys. rocznie.


Zobacz też: Jak korzystać z Allegro Ads?


Jak sprzedawać na Allegro bez firmy?

Aby sprzedawać na Allegro jako osoba prywatna, wystarczy założyć zwykłe konto – będziesz go używać także do robienia zakupów. Nie możesz bowiem stworzyć konta firmowego, jednak po ewentualnym założeniu działalności łatwo przekształcisz profil prywatny w firmowy. Aukcje wystawiaj ręcznie bądź korzystaj z dwukierunkowej integracji z Allegro, aby zautomatyzować sprzedaż. Pamiętaj, by za każdym razem dopracować swoją ofertę – zadbaj o odpowiednie zdjęcia (wyraźne, jasne, estetyczne – zachęcające do kupna), klarowny tytuł i przydatny opis. Gdy ktoś dokona zakupu Twojego przedmiotu, zabezpiecz go odpowiednio i wyślij w określonym terminie.

Ograniczenia związane ze sprzedażą bez działalności

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, sprzedaż na Allegro bez firmy jest jak najbardziej możliwa. Warto jednak pamiętać, że wiąże się z różnymi ograniczeniami. Na Allegro Lokalnie masz dostęp jedynie do uproszczonego formularza wystawiania, a przy tym możesz mieć maksymalnie 200 aktywnych ogłoszeń na jednym koncie (a w przypadku motoryzacji – maksymalnie 10 aktywnych ogłoszeń). Kolejne ograniczenia to brak oceny sprzedaży, brak ogłoszeń Allegro Smart!, brak możliwości promowania ogłoszeń Monetami i brak możliwości zakupów na raty.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...