Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Social media prowadzą do samookaleczeń i śmierci

Wtorek, 24 Sierpień 2021

Według badań, zleconych przez 5Rights Foundation, już w ciągu kilku chwil po założeniu konta w social mediach do dzieci docierają nieodpowiednie treści. Szkodliwe obrazy, które oglądają dzieci w wieku 13-17 lat, mają wyjątkowo negatywny wpływ, który może skończyć się nawet samookaleczeniem czy śmiercią.

Badacze postanowili stworzyć fake konta dzieci i nastolatków, by za ich pomocą zbadać, jakie treści docierają do nieletnich użytkowników social mediów i jaka jest skala problemu. Na podstawie rozmów z dziećmi w wieku 13-17 lat o tym, co je interesuje, jakie posty je przyciągają i jakie profile obserwują, powstały fałszywe konta nastolatków na Instagramie. Umożliwiło to sprawdzenie, jakie treści graficzne trafiają do młodych ludzi. Wyniki badania są wysoce niepokojące.

Brutalność, samookaleczenia i pornografia

Okazało się, że dzieci już po kilku chwilach od zalogowania się w serwisie społecznościowym mają styczność ze szkodliwymi materiałami. Algorytmy nie dają sobie rady w ograniczeniu dostępu nieletnim użytkownikom do obrazów pełnych wulgarności, przemocy, samookaleczeń, a także erotyki i pornografii. W dodatku istnieje zagrożenie również ze strony innych użytkowników. Eksperyment pokazał, że z fałszywymi nastolatkami szybko, bo nawet po kilku minutach od założenia konta, kontaktowały się inne profile, oferujące odpłatny dostęp do treści pornograficznych.

Fałszywy obraz rzeczywistości

To jednak nie wszystko, na co narażone są nastolatki w sieci. Zewsząd zalewane są treściami przedstawiającymi idealne sylwetki i rysy twarzy, które nie są rzeczywiste, a jedynie stworzone za pomocą retuszu. Dziesiątki diet i ćwiczeń, które mają dać wymarzony wygląd, również reklamowane są zdjęciami nierealnych ciał. Dzieci jednakże często nie zdają sobie sprawy z tego, że to, co widzą, jest nieprawdziwe. W ten sposób zaszczepia się w nich nierealne oczekiwania wobec własnego ciała. 

Jakie skutki powoduje kontakt dzieci z takimi obrazami?

Większość mediów społecznościowych umożliwia zakładanie kont od 13. roku życia. Obecnie toczy się dyskusja, czy nie należałoby tej granicy podwyższyć. Jak widać, łatwo udowodnić, że postulaty dotyczące podniesienia limitu wieku właściciela konta w regulaminach Facebooka czy Instagrama są niebezpodstawne. Styczność z nieodpowiednimi treściami wywołuje w nastolatkach obniżenie poczucia własnej wartości, niepewność, a także rozmaite zaburzenia, np. zaburzenia odżywiania czy depresję. Dzieci mogą również na podstawie tego, co widzą w sieci, podejmować ryzykowne zachowania – na przykład brać udział w modnych „wyzwaniach” czy okaleczać się. Może się to skończyć tragicznie, doprowadzając nastolatki nawet do prób samobójczych lub śmiertelnych wypadków.

Jakie wnioski należy wyciągnąć?

Badanie miało na celu pokazanie, że konieczne jest zaprojektowanie nowych zabezpieczeń. Przez media społecznościowe przepływają tak wielkie ilości danych, że w tej chwili nie sposób wyłapać wszystkich zagrożeń. Rzecznik Facebooka zapowiedział, że będą podejmowane bardziej agresywne kroki w kierunku zapewnienia najmłodszym użytkownikom bezpieczeństwa. Jednakże równie istotna, a może nawet ważniejsza, jest kontrola rodzicielska. Należy czuwać nad tym, jakie treści oglądają dzieci w Internecie, a także od samego początku ich obecności w sieci edukować je, jak bezpiecznie z niej korzystać – zarówno w domu, jak i w szkole.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...