Dzisiaj mamy: Czwartek, 25 Kwiecień 2024

Psychologia kolorów w e-commerce

2021.08.10

Zastanawiałeś się kiedyś, jaki wpływ na sprzedaż mogą mieć barwy? Okazuje się, że bardzo duży. Warto zdobyć wiedzę z zakresu psychologii kolorów, aby dobrze sobie radzić w branży e-commerce. Jak na decyzje zakupowe oddziałują poszczególne barwy?

Diabeł tkwi w szczegółach

W sklepie internetowym jest mniej możliwości wpływania na klienta niż w stacjonarnym. Najistotniejszy staje się zmysł wzroku, dlatego warto maksymalnie skupić się na wizualnych aspektach. Wiadomo, że kolory przyciągają uwagę, zwiększają zapamiętywanie i budzą różne skojarzenia, a ponadto – co potwierdzają badania – wpływają na użytkowników strony, postrzeganie marki i zakup. Poszczególne barwy różnie kojarzą się poszczególnym osobom, w zależności od preferencji, doświadczeń czy różnic kulturowych. Istnieją jednak pewne uogólnienia, które okażą się pomocne.

Kilka praktycznych zasad

Po pierwsze, dopasuj odpowiedni kolor do tego, co sprzedajesz. Na przykład zielony sygnalizuje wysoką jakość produktów, świeżość i naturalne pochodzenie, natomiast czarny komunikuje o luksusie czy elegancji. Należy mieć również na względzie zaplecze kulturowe, ponieważ w zależności od pochodzenia, postrzeganie barw może być inne. Podobnie z płcią, wiekiem oraz typem osobowości.

Kolory w sklepie internetowym powinny oddziaływać na jak największe grono odbiorców, niezależnie od ich stanu zdrowia czy sytuacji. Aby sprawdzić, czy Twoja witryna spełnia reguły dostępności, zainstaluj wtyczkę do przeglądarki Colorblinding. Barwy mają skierować wzrok kupującego w odpowiednie miejsce, takie jak call to action.

Jako że nie ma jednego, uniwersalnego koloru, wykonaj testy A/B, które służą do porównania dwóch wariantów kolorystycznych. Pamiętaj też o zasadzie harmonii barw, tak aby się ze sobą nie gryzły.

- Kolorystyka sklepu internetowego jest bardzo istotna. Wykorzystywane barwy powinny odzwierciedlać nie tylko charakter marki, ale również wpisywać się w specyfikę branży, ponieważ wiele gałęzi gospodarki kojarzy się z konkretnymi kolorami. – mówi Piotr Utrata, Graphic Designer & Front-end Developer w MedializerIstotne, by komunikacja wizualna była spójna na różnych poziomach – w sklepie internetowym, w social mediach oraz w materiałach drukowanych.

Polecamy