Dzisiaj mamy: Niedziela, 3 Grudzień 2023

Przemysł opakowań rośnie w siłę dzięki e-commerce

2021.08.25

Branża opakowań radzi sobie coraz lepiej, mimo wielu przeciwności – wzrostu cen surowców (nie tylko tworzyw sztucznych, ale też celulozy, metali czy drewna) i ubiegłorocznych restrykcji związanych z pandemią. Musi również wziąć pod uwagę nowe, proekologiczne trendy. Sytuacja ma związek z pozytywnym wpływem e-commerce.

Opakowania na tle przemysłu

Produkcja sprzedana całego przetwórstwa przemysłowego spadła w ubiegłym roku o 5,2%, jednak w przypadku branży opakowań zanotowano wzrost o ok. 1,3%, przekraczając 45,5 mld PLN. Można już mówić o dużej odporności na kryzysy, podobnie jak w istotnej dla gospodarki branży meblarskiej. Ponadto, przewiduje się, że w 2021 roku przemysł opakowań osiągnie 8-procentowe tempo wzrostu.

Sukces branży opakowań

Mimo lockdownu, w 2020 zanotowano wzrosty np. w produkcji pakowanych wyrobów spożywczych (choćby +30% r/r, jeżeli chodzi o gotowe dania na bazie mięsa). Od czerwca ubiegłego roku stale rośnie popyt na opakowania dla e-commerce, co wiąże się ze wzrostem obrotów w internetowej sprzedaży detalicznej o 41% i, co za tym idzie, zwiększeniem wartości e-handlu do 70 mld PLN. Oprócz tego, w 2021 roku wartość e-zakupów konsumenckich prawdopodobnie dojdzie do ok. 90 mld zł. Nie można jednak zapominać, że sprzedaż internetowa między firmami (B2B) osiąga znacznie większe zyski.

Proekologiczne trendy dominują

W dobie pandemii zmieniły się zachowania i oczekiwania konsumentów. Większą popularność zyskały produkty o długim terminie przydatności do spożycia, zaczęto też zwracać uwagę na bezpieczeństwo, i to nie tylko wśród pojedynczych klientów, ale również wśród firm. Branża opakowań musi dostosować się do proekologicznych wymagań. Do korzystnych rozwiązań należą: zamiana tworzyw sztucznych na bardziej przyjazne środowisku materiały, jak papier czy tektura; zwiększenie udziału biotworzyw lub recyklatu; wykorzystywanie opakowań wielokrotnego użytku.

Regulacje prawne

Według raportów, 23% firm w e-handlu wybiera ekologiczną dostawę, jednak tylko 13% sprzedawców oferuje takie rozwiązanie. Opakowania mają ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę pozostawiany przez nie ślad węglowy, ich transport, zabezpieczenie, potencjalne zwroty. Warto wspomnieć też o najnowszych regulacjach prawnych. 1 stycznia bieżącego roku obowiązywać zaczął podatek w wysokości 0,80 euro za kilogram pierwotnego tworzywa sztucznego wprowadzonego do obrotu. W życie weszła również Dyrektywa, która zakazuje wprowadzać do obrotu wybrane produkty jednorazowe z tworzyw sztucznych oraz nakazuje ograniczenie stosowania styropianowych pojemników na żywność. 1 stycznia 2023 roku natomiast wdrożona zostanie reforma systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, zobowiązująca producentów do większego partycypowania w finansowaniu systemu gospodarki odpadami.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...