Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Przemysł opakowań rośnie w siłę dzięki e-commerce

2021.08.25

Branża opakowań radzi sobie coraz lepiej, mimo wielu przeciwności – wzrostu cen surowców (nie tylko tworzyw sztucznych, ale też celulozy, metali czy drewna) i ubiegłorocznych restrykcji związanych z pandemią. Musi również wziąć pod uwagę nowe, proekologiczne trendy. Sytuacja ma związek z pozytywnym wpływem e-commerce.

Opakowania na tle przemysłu

Produkcja sprzedana całego przetwórstwa przemysłowego spadła w ubiegłym roku o 5,2%, jednak w przypadku branży opakowań zanotowano wzrost o ok. 1,3%, przekraczając 45,5 mld PLN. Można już mówić o dużej odporności na kryzysy, podobnie jak w istotnej dla gospodarki branży meblarskiej. Ponadto, przewiduje się, że w 2021 roku przemysł opakowań osiągnie 8-procentowe tempo wzrostu.

Sukces branży opakowań

Mimo lockdownu, w 2020 zanotowano wzrosty np. w produkcji pakowanych wyrobów spożywczych (choćby +30% r/r, jeżeli chodzi o gotowe dania na bazie mięsa). Od czerwca ubiegłego roku stale rośnie popyt na opakowania dla e-commerce, co wiąże się ze wzrostem obrotów w internetowej sprzedaży detalicznej o 41% i, co za tym idzie, zwiększeniem wartości e-handlu do 70 mld PLN. Oprócz tego, w 2021 roku wartość e-zakupów konsumenckich prawdopodobnie dojdzie do ok. 90 mld zł. Nie można jednak zapominać, że sprzedaż internetowa między firmami (B2B) osiąga znacznie większe zyski.

Proekologiczne trendy dominują

W dobie pandemii zmieniły się zachowania i oczekiwania konsumentów. Większą popularność zyskały produkty o długim terminie przydatności do spożycia, zaczęto też zwracać uwagę na bezpieczeństwo, i to nie tylko wśród pojedynczych klientów, ale również wśród firm. Branża opakowań musi dostosować się do proekologicznych wymagań. Do korzystnych rozwiązań należą: zamiana tworzyw sztucznych na bardziej przyjazne środowisku materiały, jak papier czy tektura; zwiększenie udziału biotworzyw lub recyklatu; wykorzystywanie opakowań wielokrotnego użytku.

Regulacje prawne

Według raportów, 23% firm w e-handlu wybiera ekologiczną dostawę, jednak tylko 13% sprzedawców oferuje takie rozwiązanie. Opakowania mają ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę pozostawiany przez nie ślad węglowy, ich transport, zabezpieczenie, potencjalne zwroty. Warto wspomnieć też o najnowszych regulacjach prawnych. 1 stycznia bieżącego roku obowiązywać zaczął podatek w wysokości 0,80 euro za kilogram pierwotnego tworzywa sztucznego wprowadzonego do obrotu. W życie weszła również Dyrektywa, która zakazuje wprowadzać do obrotu wybrane produkty jednorazowe z tworzyw sztucznych oraz nakazuje ograniczenie stosowania styropianowych pojemników na żywność. 1 stycznia 2023 roku natomiast wdrożona zostanie reforma systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, zobowiązująca producentów do większego partycypowania w finansowaniu systemu gospodarki odpadami.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...