Przemysł opakowań rośnie w siłę dzięki e-commerce
Branża opakowań radzi sobie coraz lepiej, mimo wielu przeciwności – wzrostu cen surowców (nie tylko tworzyw sztucznych, ale też celulozy, metali czy drewna) i ubiegłorocznych restrykcji związanych z pandemią. Musi również wziąć pod uwagę nowe, proekologiczne trendy. Sytuacja ma związek z pozytywnym wpływem e-commerce.
Opakowania na tle przemysłu
Produkcja sprzedana całego przetwórstwa przemysłowego spadła w ubiegłym roku o 5,2%, jednak w przypadku branży opakowań zanotowano wzrost o ok. 1,3%, przekraczając 45,5 mld PLN. Można już mówić o dużej odporności na kryzysy, podobnie jak w istotnej dla gospodarki branży meblarskiej. Ponadto, przewiduje się, że w 2021 roku przemysł opakowań osiągnie 8-procentowe tempo wzrostu.
Sukces branży opakowań
Mimo lockdownu, w 2020 zanotowano wzrosty np. w produkcji pakowanych wyrobów spożywczych (choćby +30% r/r, jeżeli chodzi o gotowe dania na bazie mięsa). Od czerwca ubiegłego roku stale rośnie popyt na opakowania dla e-commerce, co wiąże się ze wzrostem obrotów w internetowej sprzedaży detalicznej o 41% i, co za tym idzie, zwiększeniem wartości e-handlu do 70 mld PLN. Oprócz tego, w 2021 roku wartość e-zakupów konsumenckich prawdopodobnie dojdzie do ok. 90 mld zł. Nie można jednak zapominać, że sprzedaż internetowa między firmami (B2B) osiąga znacznie większe zyski.
Proekologiczne trendy dominują
W dobie pandemii zmieniły się zachowania i oczekiwania konsumentów. Większą popularność zyskały produkty o długim terminie przydatności do spożycia, zaczęto też zwracać uwagę na bezpieczeństwo, i to nie tylko wśród pojedynczych klientów, ale również wśród firm. Branża opakowań musi dostosować się do proekologicznych wymagań. Do korzystnych rozwiązań należą: zamiana tworzyw sztucznych na bardziej przyjazne środowisku materiały, jak papier czy tektura; zwiększenie udziału biotworzyw lub recyklatu; wykorzystywanie opakowań wielokrotnego użytku.
Regulacje prawne
Według raportów, 23% firm w e-handlu wybiera ekologiczną dostawę, jednak tylko 13% sprzedawców oferuje takie rozwiązanie. Opakowania mają ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę pozostawiany przez nie ślad węglowy, ich transport, zabezpieczenie, potencjalne zwroty. Warto wspomnieć też o najnowszych regulacjach prawnych. 1 stycznia bieżącego roku obowiązywać zaczął podatek w wysokości 0,80 euro za kilogram pierwotnego tworzywa sztucznego wprowadzonego do obrotu. W życie weszła również Dyrektywa, która zakazuje wprowadzać do obrotu wybrane produkty jednorazowe z tworzyw sztucznych oraz nakazuje ograniczenie stosowania styropianowych pojemników na żywność. 1 stycznia 2023 roku natomiast wdrożona zostanie reforma systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, zobowiązująca producentów do większego partycypowania w finansowaniu systemu gospodarki odpadami.