Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Przemysł opakowań rośnie w siłę dzięki e-commerce

Środa, 25 Sierpień 2021

Branża opakowań radzi sobie coraz lepiej, mimo wielu przeciwności – wzrostu cen surowców (nie tylko tworzyw sztucznych, ale też celulozy, metali czy drewna) i ubiegłorocznych restrykcji związanych z pandemią. Musi również wziąć pod uwagę nowe, proekologiczne trendy. Sytuacja ma związek z pozytywnym wpływem e-commerce.

Opakowania na tle przemysłu

Produkcja sprzedana całego przetwórstwa przemysłowego spadła w ubiegłym roku o 5,2%, jednak w przypadku branży opakowań zanotowano wzrost o ok. 1,3%, przekraczając 45,5 mld PLN. Można już mówić o dużej odporności na kryzysy, podobnie jak w istotnej dla gospodarki branży meblarskiej. Ponadto, przewiduje się, że w 2021 roku przemysł opakowań osiągnie 8-procentowe tempo wzrostu.

Sukces branży opakowań

Mimo lockdownu, w 2020 zanotowano wzrosty np. w produkcji pakowanych wyrobów spożywczych (choćby +30% r/r, jeżeli chodzi o gotowe dania na bazie mięsa). Od czerwca ubiegłego roku stale rośnie popyt na opakowania dla e-commerce, co wiąże się ze wzrostem obrotów w internetowej sprzedaży detalicznej o 41% i, co za tym idzie, zwiększeniem wartości e-handlu do 70 mld PLN. Oprócz tego, w 2021 roku wartość e-zakupów konsumenckich prawdopodobnie dojdzie do ok. 90 mld zł. Nie można jednak zapominać, że sprzedaż internetowa między firmami (B2B) osiąga znacznie większe zyski.

Proekologiczne trendy dominują

W dobie pandemii zmieniły się zachowania i oczekiwania konsumentów. Większą popularność zyskały produkty o długim terminie przydatności do spożycia, zaczęto też zwracać uwagę na bezpieczeństwo, i to nie tylko wśród pojedynczych klientów, ale również wśród firm. Branża opakowań musi dostosować się do proekologicznych wymagań. Do korzystnych rozwiązań należą: zamiana tworzyw sztucznych na bardziej przyjazne środowisku materiały, jak papier czy tektura; zwiększenie udziału biotworzyw lub recyklatu; wykorzystywanie opakowań wielokrotnego użytku.

Regulacje prawne

Według raportów, 23% firm w e-handlu wybiera ekologiczną dostawę, jednak tylko 13% sprzedawców oferuje takie rozwiązanie. Opakowania mają ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę pozostawiany przez nie ślad węglowy, ich transport, zabezpieczenie, potencjalne zwroty. Warto wspomnieć też o najnowszych regulacjach prawnych. 1 stycznia bieżącego roku obowiązywać zaczął podatek w wysokości 0,80 euro za kilogram pierwotnego tworzywa sztucznego wprowadzonego do obrotu. W życie weszła również Dyrektywa, która zakazuje wprowadzać do obrotu wybrane produkty jednorazowe z tworzyw sztucznych oraz nakazuje ograniczenie stosowania styropianowych pojemników na żywność. 1 stycznia 2023 roku natomiast wdrożona zostanie reforma systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, zobowiązująca producentów do większego partycypowania w finansowaniu systemu gospodarki odpadami.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...