Dzisiaj mamy: Niedziela, 26 Marzec 2023

Polski rynek e-commerce wciąż rośnie

2021.10.21

Wbrew pozorom rozwój sklepów internetowych w Polsce nie zwolnił po odmrożeniu gospodarki. Pandemia mocno nakręciła popyt na e-sklepy, ten jednak póki co nie ma zamiaru zmaleć. W wielu branżach wciąż widać regularny wzrost. Z raportu opublikowanego przez home.pl w lipcu wynika, że lockdowny przyczyniły się do dynamicznego rozwoju e-commerce. Widać to szczególnie w kilku branżach, które z pewnością mocniej odczuły skutki zamknięcia.

Według raportu home.pl najlepiej radzą sobie e-commerce z tych branż, które najmocniej odczuły skutki wprowadzania obostrzeń covidowych. Rosną między innymi sklepy z kategorii: dom i ogród, moda i ubrania, zdrowie i uroda, motoryzacja, komputery i akcesoria, hobby, sport i podróże, a także branża dziecięca. Widać po tym, że zamknięcie galerii handlowych znacząco przyczyniło się do zmian preferencji zakupowych Polaków. Wiele towarów kupowanych wcześniej stacjonarnie dziś zamawianych jest przez Internet – nawet gdy wszystkie sklepy są już otwarte.

Gwałtowne wzrosty liczby e-zakupów a pandemia

Dane raportu home.pl obejmują okres od maja 2019 do czerwca 2021. Wyraźnie z nich wynika, że największe skoki zainteresowania zakupami internetowymi (w ujęciu ogólnym) są powiązane z obowiązującymi wówczas ograniczeniami – od lutego do kwietnia 2020, od października do grudnia 2020, a także od stycznia do marca 2021. Tendencje zakupowe również łączą się ze zmianami w naszej codzienności. Widać, że wybieraliśmy e-commerce w tych przypadkach, w których kupowanie w sklepach stacjonarnych było niemożliwe lub mocno utrudnione.


Może Cię zainteresować: Wybór platformy e-commerce – na której postawić sklep internetowy?


Dom i ogród

Autorzy raportu home.pl zwracają uwagę na to, że w pandemii znaczenia nabrało dla nas nasze otoczenie – to najbliższe, w którym spędzaliśmy najwięcej czasu. Stąd też wzrost popularności zakupów internetowych do domu i ogrodu – powstanie potrzeby zadbania o swoją przestrzeń. Wzrosła popularność zarówno sklepów z dekoracjami i wyposażeniem domu, jak i ogrodniczych. Szczególnie wysoki skok zainteresowania odnotowano między lutym a majem 2020 – wzrost wyniósł w tym czasie ok. 100%.

Moda i ubrania

Zamknięcie galerii handlowych zmusiło nas do zakupów odzieżowych w Internecie. Poskutkowało to gwałtownym rozwojem e-commerce w branży fashion. Powstało w tym czasie mnóstwo butików oraz niewielkich marek modowych, z których bardzo wiele z nich promuje się jako marki lokalne, odpowiedzialne, szyjące z poszanowaniem środowiska. Dziś, mimo pełnego otwarcia sklepów, tendencja wzrostowa się utrzymuje.

Zdrowie i uroda oraz hobby

W tej branży wzrosty dość dokładnie pokrywają się z lockdownami. Dodatkowo duże skoki popularności pojawiły się w okolicach świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy. Kolejną branżą, której wzrosty korelują z lockdownami i świętami, jest branża hobby. Okazuje się, że spędzanie czasu w domu otworzyło nas na aktywności, na które dotąd zazwyczaj nie było czasu. Dużym wzrostem cieszą się e-sklepy sprzedające planszówki i puzzle, a także te, które sprzedają towary wiążące się ze spędzaniem czasu na świeżym powietrzu.

Motoryzacja, komputery, sport i podróże oraz branża dziecięca

W przypadku tych branż odnotowano wyraźną tendencję wzrostową, jednak bez korelacji z obostrzeniami covidowymi. W przypadku motoryzacji szczególnie owocny był okres letni 2020 roku. Branża komputerowa zaliczyła największy wzrost pod koniec roku 2020, w okolicach Black Friday. Sport i podróże natomiast dzięki pandemii zyskały sporo – przez utrudnienia w podróżach zagranicznych, zamkniętych hotelach, siłowniach i klubach fitness Polacy wybierali inne sposoby na spędzenie urlopu. W przypadku branży dziecięcej również nie widać powiązań z covidem, jednakże, jak w przypadku wszystkich tutaj wymienionych, obserwuje się dobrą passę i optymistyczne wzrosty.


Zobacz również: Jak obecnie wygląda e-commerce w Polsce? Wnioski z raportu Gemius


Podsumowanie

Z raportu opublikowanego przez home.pl można wysnuć wnioski, że przed nami wciąż dobre czasy dla e-commerce. Popularność zakupów internetowych wciąż rośnie, niezależnie od całkowitego odmrożenia gospodarki i otwarcia wszystkich sklepów stacjonarnych. Dzięki pandemii wielu z nas odkryło, że zakupy przez Internet są proste, szybkie i wygodne. Można przypuszczać, że na rynku e-commerce wciąż pozostaje sporo miejsca dla nowych przedsiębiorców.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

2023.03.24
Sposób, w jaki komunikujemy się z naszymi odbiorcami, ma ogromny wpływ na wizerunek marki. Dlatego właśnie strategia komunikacyjna jest równie istotna, co biznesplan. To naprawdę rozległe określenie, które kryje w sobie mnóstwo elementów. W dzisiejszym artykule postaramy się nakreślić najważniejsze kwestie związane z tworzeniem takiej strategii i wykorzystywaniem jej do...
EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

2023.03.17
E-commerce w Polsce rozwija się prężnie, co oznacza, że sklepów internetowych cały czas przybywa. Klienci muszą więc znajdować sposoby, by wybrać odpowiednie miejsce na zrobienie zakupów online. Skąd wiadomo, że dany e-sklep spełni ich oczekiwania? Internauci często kierują się opiniami innych osób – poprzednich konsumentów, którzy wcześniej byli na ich...
EcomersyBasic #68: SXO - więcej niż SEO

EcomersyBasic #68: SXO - więcej niż SEO

2023.03.10
Właściciele sklepów internetowych i wszystkie osoby związane z e-commerce doskonale zdają sobie sprawę, że świat marketingu online stale się zmienia. W branży zaczynają dominować nowe trendy i strategie, wprowadzane są coraz nowocześniejsze narzędzia. Wszystko po to, by odpowiedzieć na aktualne potrzeby i wymagania konsumentów. Większa liczba odwiedzających stronę przekłada się...
EcomersyBasic #67: Jak zmniejszyć liczbę zapytań o zwroty w sklepie internetowym?

EcomersyBasic #67: Jak zmniejszyć liczbę zapytań o zwroty w sklepie internetowym?

2023.03.03
Aby sklep internetowy mógł działać jak dobrze naoliwiona maszyna, powinniśmy zadbać o każdy aspekt jego funkcjonowania. Na pewno zdajesz sobie sprawę, jak duże znaczenie dla klientów ma polityka zwrotów. Istnieje wiele metod, które pozwalają na usprawnienie całego procesu. Bardzo ważne jest to, aby klient posiadał jasne informacje na temat oddawania...