Dzisiaj mamy: Sobota, 9 Grudzień 2023

Polski rynek e-commerce wciąż rośnie

2021.10.21

Wbrew pozorom rozwój sklepów internetowych w Polsce nie zwolnił po odmrożeniu gospodarki. Pandemia mocno nakręciła popyt na e-sklepy, ten jednak póki co nie ma zamiaru zmaleć. W wielu branżach wciąż widać regularny wzrost. Z raportu opublikowanego przez home.pl w lipcu wynika, że lockdowny przyczyniły się do dynamicznego rozwoju e-commerce. Widać to szczególnie w kilku branżach, które z pewnością mocniej odczuły skutki zamknięcia.

Według raportu home.pl najlepiej radzą sobie e-commerce z tych branż, które najmocniej odczuły skutki wprowadzania obostrzeń covidowych. Rosną między innymi sklepy z kategorii: dom i ogród, moda i ubrania, zdrowie i uroda, motoryzacja, komputery i akcesoria, hobby, sport i podróże, a także branża dziecięca. Widać po tym, że zamknięcie galerii handlowych znacząco przyczyniło się do zmian preferencji zakupowych Polaków. Wiele towarów kupowanych wcześniej stacjonarnie dziś zamawianych jest przez Internet – nawet gdy wszystkie sklepy są już otwarte.

Gwałtowne wzrosty liczby e-zakupów a pandemia

Dane raportu home.pl obejmują okres od maja 2019 do czerwca 2021. Wyraźnie z nich wynika, że największe skoki zainteresowania zakupami internetowymi (w ujęciu ogólnym) są powiązane z obowiązującymi wówczas ograniczeniami – od lutego do kwietnia 2020, od października do grudnia 2020, a także od stycznia do marca 2021. Tendencje zakupowe również łączą się ze zmianami w naszej codzienności. Widać, że wybieraliśmy e-commerce w tych przypadkach, w których kupowanie w sklepach stacjonarnych było niemożliwe lub mocno utrudnione.


Może Cię zainteresować: Wybór platformy e-commerce – na której postawić sklep internetowy?


Dom i ogród

Autorzy raportu home.pl zwracają uwagę na to, że w pandemii znaczenia nabrało dla nas nasze otoczenie – to najbliższe, w którym spędzaliśmy najwięcej czasu. Stąd też wzrost popularności zakupów internetowych do domu i ogrodu – powstanie potrzeby zadbania o swoją przestrzeń. Wzrosła popularność zarówno sklepów z dekoracjami i wyposażeniem domu, jak i ogrodniczych. Szczególnie wysoki skok zainteresowania odnotowano między lutym a majem 2020 – wzrost wyniósł w tym czasie ok. 100%.

Moda i ubrania

Zamknięcie galerii handlowych zmusiło nas do zakupów odzieżowych w Internecie. Poskutkowało to gwałtownym rozwojem e-commerce w branży fashion. Powstało w tym czasie mnóstwo butików oraz niewielkich marek modowych, z których bardzo wiele z nich promuje się jako marki lokalne, odpowiedzialne, szyjące z poszanowaniem środowiska. Dziś, mimo pełnego otwarcia sklepów, tendencja wzrostowa się utrzymuje.

Zdrowie i uroda oraz hobby

W tej branży wzrosty dość dokładnie pokrywają się z lockdownami. Dodatkowo duże skoki popularności pojawiły się w okolicach świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy. Kolejną branżą, której wzrosty korelują z lockdownami i świętami, jest branża hobby. Okazuje się, że spędzanie czasu w domu otworzyło nas na aktywności, na które dotąd zazwyczaj nie było czasu. Dużym wzrostem cieszą się e-sklepy sprzedające planszówki i puzzle, a także te, które sprzedają towary wiążące się ze spędzaniem czasu na świeżym powietrzu.

Motoryzacja, komputery, sport i podróże oraz branża dziecięca

W przypadku tych branż odnotowano wyraźną tendencję wzrostową, jednak bez korelacji z obostrzeniami covidowymi. W przypadku motoryzacji szczególnie owocny był okres letni 2020 roku. Branża komputerowa zaliczyła największy wzrost pod koniec roku 2020, w okolicach Black Friday. Sport i podróże natomiast dzięki pandemii zyskały sporo – przez utrudnienia w podróżach zagranicznych, zamkniętych hotelach, siłowniach i klubach fitness Polacy wybierali inne sposoby na spędzenie urlopu. W przypadku branży dziecięcej również nie widać powiązań z covidem, jednakże, jak w przypadku wszystkich tutaj wymienionych, obserwuje się dobrą passę i optymistyczne wzrosty.


Zobacz również: Jak obecnie wygląda e-commerce w Polsce? Wnioski z raportu Gemius


Podsumowanie

Z raportu opublikowanego przez home.pl można wysnuć wnioski, że przed nami wciąż dobre czasy dla e-commerce. Popularność zakupów internetowych wciąż rośnie, niezależnie od całkowitego odmrożenia gospodarki i otwarcia wszystkich sklepów stacjonarnych. Dzięki pandemii wielu z nas odkryło, że zakupy przez Internet są proste, szybkie i wygodne. Można przypuszczać, że na rynku e-commerce wciąż pozostaje sporo miejsca dla nowych przedsiębiorców.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

2023.12.08
Klienci sklepów internetowych mają mniej możliwości weryfikacji produktów niż klienci sklepów stacjonarnych – nie mogą ich dotknąć ani zobaczyć. Właśnie dlatego kupujący chwytają się różnych sposobów, aby upewnić się, że nie zostaną oszukani albo że nie otrzymają wadliwego towaru. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe są opinie innych...
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...