Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

Polski rynek e-commerce wciąż rośnie

2021.10.21

Wbrew pozorom rozwój sklepów internetowych w Polsce nie zwolnił po odmrożeniu gospodarki. Pandemia mocno nakręciła popyt na e-sklepy, ten jednak póki co nie ma zamiaru zmaleć. W wielu branżach wciąż widać regularny wzrost. Z raportu opublikowanego przez home.pl w lipcu wynika, że lockdowny przyczyniły się do dynamicznego rozwoju e-commerce. Widać to szczególnie w kilku branżach, które z pewnością mocniej odczuły skutki zamknięcia.

Według raportu home.pl najlepiej radzą sobie e-commerce z tych branż, które najmocniej odczuły skutki wprowadzania obostrzeń covidowych. Rosną między innymi sklepy z kategorii: dom i ogród, moda i ubrania, zdrowie i uroda, motoryzacja, komputery i akcesoria, hobby, sport i podróże, a także branża dziecięca. Widać po tym, że zamknięcie galerii handlowych znacząco przyczyniło się do zmian preferencji zakupowych Polaków. Wiele towarów kupowanych wcześniej stacjonarnie dziś zamawianych jest przez Internet – nawet gdy wszystkie sklepy są już otwarte.

Gwałtowne wzrosty liczby e-zakupów a pandemia

Dane raportu home.pl obejmują okres od maja 2019 do czerwca 2021. Wyraźnie z nich wynika, że największe skoki zainteresowania zakupami internetowymi (w ujęciu ogólnym) są powiązane z obowiązującymi wówczas ograniczeniami – od lutego do kwietnia 2020, od października do grudnia 2020, a także od stycznia do marca 2021. Tendencje zakupowe również łączą się ze zmianami w naszej codzienności. Widać, że wybieraliśmy e-commerce w tych przypadkach, w których kupowanie w sklepach stacjonarnych było niemożliwe lub mocno utrudnione.


Może Cię zainteresować: Wybór platformy e-commerce – na której postawić sklep internetowy?


Dom i ogród

Autorzy raportu home.pl zwracają uwagę na to, że w pandemii znaczenia nabrało dla nas nasze otoczenie – to najbliższe, w którym spędzaliśmy najwięcej czasu. Stąd też wzrost popularności zakupów internetowych do domu i ogrodu – powstanie potrzeby zadbania o swoją przestrzeń. Wzrosła popularność zarówno sklepów z dekoracjami i wyposażeniem domu, jak i ogrodniczych. Szczególnie wysoki skok zainteresowania odnotowano między lutym a majem 2020 – wzrost wyniósł w tym czasie ok. 100%.

Moda i ubrania

Zamknięcie galerii handlowych zmusiło nas do zakupów odzieżowych w Internecie. Poskutkowało to gwałtownym rozwojem e-commerce w branży fashion. Powstało w tym czasie mnóstwo butików oraz niewielkich marek modowych, z których bardzo wiele z nich promuje się jako marki lokalne, odpowiedzialne, szyjące z poszanowaniem środowiska. Dziś, mimo pełnego otwarcia sklepów, tendencja wzrostowa się utrzymuje.

Zdrowie i uroda oraz hobby

W tej branży wzrosty dość dokładnie pokrywają się z lockdownami. Dodatkowo duże skoki popularności pojawiły się w okolicach świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy. Kolejną branżą, której wzrosty korelują z lockdownami i świętami, jest branża hobby. Okazuje się, że spędzanie czasu w domu otworzyło nas na aktywności, na które dotąd zazwyczaj nie było czasu. Dużym wzrostem cieszą się e-sklepy sprzedające planszówki i puzzle, a także te, które sprzedają towary wiążące się ze spędzaniem czasu na świeżym powietrzu.

Motoryzacja, komputery, sport i podróże oraz branża dziecięca

W przypadku tych branż odnotowano wyraźną tendencję wzrostową, jednak bez korelacji z obostrzeniami covidowymi. W przypadku motoryzacji szczególnie owocny był okres letni 2020 roku. Branża komputerowa zaliczyła największy wzrost pod koniec roku 2020, w okolicach Black Friday. Sport i podróże natomiast dzięki pandemii zyskały sporo – przez utrudnienia w podróżach zagranicznych, zamkniętych hotelach, siłowniach i klubach fitness Polacy wybierali inne sposoby na spędzenie urlopu. W przypadku branży dziecięcej również nie widać powiązań z covidem, jednakże, jak w przypadku wszystkich tutaj wymienionych, obserwuje się dobrą passę i optymistyczne wzrosty.


Zobacz również: Jak obecnie wygląda e-commerce w Polsce? Wnioski z raportu Gemius


Podsumowanie

Z raportu opublikowanego przez home.pl można wysnuć wnioski, że przed nami wciąż dobre czasy dla e-commerce. Popularność zakupów internetowych wciąż rośnie, niezależnie od całkowitego odmrożenia gospodarki i otwarcia wszystkich sklepów stacjonarnych. Dzięki pandemii wielu z nas odkryło, że zakupy przez Internet są proste, szybkie i wygodne. Można przypuszczać, że na rynku e-commerce wciąż pozostaje sporo miejsca dla nowych przedsiębiorców.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...