Jak obecnie wygląda e-commerce w Polsce? Wnioski z raportu Gemius
W 2021 roku jeszcze więcej Polaków kupowało w sieci. W stosunku do 2020, liczba wzrosła o 4 punkty procentowe. 77 procent internautów przynajmniej raz zrobiło zakupy online. Tak mówi najnowszy raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej.
Kto dominuje wśród internetowych konsumentów?
Ze statystyk wynika, że przez Internet najczęściej kupują kobiety, osoby powyżej 35. roku życia, osoby z wykształceniem wyższym, mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców. Oczywisty wpływ na wzrost liczby internetowych zakupowiczów ma pandemia COVID-19. W jaki sposób lockdown wpłynął na zachowania konsumenckie? Okazało się, że aż 33% badanych kupuje online częściej, a 30% – więcej. Wynika to przede wszystkim z łatwej dostępności, szybkości zakupów i większego bezpieczeństwa.
Sytuacja tradycyjnego handlu
Wciąż jest spora grupa osób – 23% respondentów – która nie decyduje się na korzystanie z jakichkolwiek sklepów internetowych czy platform e-commerce. Dominują wśród nich mężczyźni, osoby w wieku 50+, z wykształceniem niższym, mieszkańcy wsi. Wskazują oni na kilka przyczyn: przede wszystkim jest to chęć wcześniejszego zobaczenia produktu i przyzwyczajenie do tradycyjnych zakupów.
Smartfony doganiają komputery
Jeżeli chodzi o urządzenia, kupujący online najczęściej korzystają z laptopów (78%) i smartfonów (76%). W grupie wiekowej 15-24 aż 92% robi zakupy za pomocą telefonów. Niestety bardzo często napotykają na różne przeszkody, jak brak mobilnych wersji sklepów czy niekomfortowe wypełniane formularzy.