Nawyki zakupowe Polaków – wolimy kupować zdalnie czy stacjonarnie?
Codziennie z Internetu korzysta 92% Polaków, co bardzo wpływa na nasze funkcjonowanie i sposób robienia zakupów. Jednak według raportu Santander Consumer Banku niemal co trzeci Polak kupuje stacjonarne równie często co online. Kluczowe udogodnienia to bliskie punkty odbioru (dla ponad połowy badanych) oraz szybkie dostawy (dla ponad 40%).
Zakupy online czy w tradycyjnych sklepach? Najlepiej takie i takie
Korzystanie z Internetu każdego dnia stało się normą, zwłaszcza wśród osób w wieku 18-29 lat (97%) i 30-39 lat (98%). Co ciekawe, zgodnie z raportem Santander Consumer Banku 41% Polaków częściej wybiera zakupy stacjonarne, 27% preferuje online, a 30% korzysta z obu form równie często. Preferencje różnią się w zależności od miejsca zamieszkania, wieku i dochodów – np. w małych miastach 44% badanych częściej kupuje stacjonarnie. Kobiety chętniej wybierają zakupy online, podczas gdy mężczyźni wolą tradycyjne sklepy.
Co się najbardziej liczy?
Współcześni konsumenci oczekują wygody, szybkich dostaw i intuicyjnego procesu zakupowego. Z raportu „Między półką a ekranem” możemy się dowiedzieć, że dla 54% Polaków kluczowe są punkty odbioru blisko domu, a dla 42% szybkie dostawy. Oprócz tego zakupy bez kas (26%) i ekologiczne opcje (17%) zyskują na popularności, z kolei takie technologie jak showroomy (9%), AR (7%) czy AI w personalizacji (6%) mają marginalne znaczenie. Najmniejsze znaczenie mają wirtualni asystenci zakupowi (3%).
Cena pozostaje kluczowym czynnikiem
Dla 44% Polaków programy lojalnościowe i subskrypcje są ważnym czynnikiem zakupowym, zwłaszcza w przypadku osób w wieku 40-49 lat (52%), mieszkańców dużych miast (50%) i zarabiających 4000-4999 zł (55%). Znaczenie rabatów i promocji udowadnia, że cena pozostaje kluczowa przy wyborze oferty. Postęp technologiczny wprowadza nowe rozwiązania ułatwiające płatności i przyspieszające finalizację transakcji, np. integrację produktów bankowych z aplikacjami rządowymi, takimi jak mObywatel.