Dzisiaj mamy: Czwartek, 18 Kwiecień 2024

Najpopularniejsze wskaźniki efektywności internetowych kampanii marketingowych

2021.07.09

Reklama w Internecie to podstawa każdego biznesu z branży e-commerce. Bez niej nie sposób zaistnieć w świadomości klientów. Ale skąd wiadomo, czy prowadzone działania reklamowe są skuteczne?

Jak zmierzyć ich efektywność i skąd czerpać wiedzę, co powinno się jeszcze poprawić? Do tego służą rozmaite wskaźniki efektywności, nazywane KPI (ang. Key Performance Indicators). W zależności od tego, jaki obszar działań ma być monitorowany, wybiera się inne KPI. Które z nich są jednak szczególnie istotne? 

Najpopularniejsze wskaźniki efektywności marketingu

Najczęściej wykorzystywane i najbardziej uniwersalne KPI, na które warto zwracać uwagę, to:

  • Współczynnik konwersji (CR – ang. conversion rate) – wskazuje, ile procent użytkowników po kliknięciu w reklamę rzeczywiście podejmie działanie, czyli np. skorzysta z formularza kontaktowego lub złoży zamówienie. Im jest wyższy, tym reklama generuje większe zaangażowanie odbiorców. 
  • Zwrot z inwestycji (ROI – ang. return on investment) – pozwala stwierdzić, czy inwestycja w kampanię była opłacalna. Wyraża w procentach wygenerowany przez nią zysk. Obliczany jest za pomocą wzoru: ROI = ((przychód ze sprzedaży - koszt inwestycji) / koszt inwestycji) x 100%.
  • Zwrot wydatków na reklamę (ROAS – ang. return on advertising spend) – służy do monitorowania tego, jaki zysk wygenerowała konkretna kampania, reklama, a nawet fraza kluczowa. Nie bierze jednak pod uwagę kosztów działalności. Liczy się go ze wzoru: ROAS = (przychód z reklamy - koszt reklamy) x 100%.
  • Koszt pozyskania leadu (CPL – ang. cost per lead) – dzięki temu wskaźnikowi dowiemy się, ile kosztowała reklama w przeliczeniu na lead, czyli pozyskanego potencjalnego klienta (który dokona założenia konta, subskrypcji, zapisu na newsletter itp.). Oblicza się go wg wzoru: CPL = całkowity koszt kampanii / liczba pozyskanych leadów.
  • Koszt sprzedaży (COS – ang. cost of sales) – są to koszty, jakie ponosi przedsiębiorca w stosunku do generowanych przychodów. COS oblicza się zgodnie ze wzorem: COS = (koszty całkowite / przychody) x 100%. O opłacalności możemy mówić, gdy współczynnik COS wynosi powyżej 10%.

Narzędzia do mierzenia skuteczności działań marketingowych

W jaki sposób monitorować skuteczność marketingu? Z pomocą przyjdą Ci narzędzia do analizy ruchu na stronie oraz działań marketingowych, takie jak np. Google Analytics, Brand24, Marketo, BuzzSumo czy InsightSquared. Dane dostarczane przez nie dadzą Ci pełny obraz efektywności Twoich kampanii marketingowych i pomogą w szybkim optymalizowaniu działań.

Polecamy