Dzisiaj mamy: Wtorek, 9 Sierpień 2022

Jak zatrzymać klientów w sklepie internetowym

2022.07.28

Stworzenie biznesu internetowego, który ma wielu klientów i przynosi wysokie zyski nie jest łatwe. Wymaga to wiele pracy i zaangażowania, dlatego warto myśleć długofalowo, żeby po tym początkowym wysiłku nie tracić klientów. Pomocny w kontrolowaniu tego jest wskaźnik customer churn, który jest wartością procentową obliczaną w skali miesiąca. Uzyskuje się o dzieląc liczbę osób, które opuściły Twój sklep przez ich początkową liczbę, im wyższy wskaźnik customer churn tym gorsze wiadomości dla Twoich finansów.

Przyczyny utraty klientów

Odchodzenie klientów ze sklepu internetowego może mieć wiele przyczyn i nigdy nie jest łatwo wyjaśnić je wszystkie. Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że są przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne odchodzenia klientów. Pominę kwestię przyczyn zewnętrznych, typu sytuacja osobista lub finansowa klienta, bo na nie żaden właściciel sklepu nie ma najmniejszego wpływu. Należy skupić się na tych czynnikach, które rzeczywiście są zależne od przedsiębiorcy i można je zmienić, aby poprawić sytuację swojego biznesu.

Co najczęściej zniechęca klientów?

Poniżej omówione zostaną najczęstsze przyczyny odchodzenie klientów:

  • Niski poziom obsługi klienta – każdy chce się poczuć wyjątkowo robiąc zakupy w Twoim sklepie. Jeśli klient zostanie zignorowany, źle poinformowany, albo co gorsza obrażony w trakcie obsługi swojego zamówienia z pewnością nie wróci. Nie obroni Cię nawet najwyższa jakość towaru i dobre ceny. Żaden klient nie będzie skłonny wracać do sklepu, gdzie obsługa jest niskiej jakości.
  • Kiepska jakość strony internetowej – strona jest Twoją wizytówką i musisz o nią zadbać. Strona sklepu musi być prosta w obsłudze i intuicyjna, klient chce się po niej poruszać bez większego trudu. Jeśli nie może czegoś znaleźć, albo wyszukiwanie kończy się rezultatem niezgodnym z jego oczekiwaniami szybko się zniechęci. Wszystkie produkty muszą mieć wysokiej jakości zdjęcia i dokładny opis, nikt nie zdecyduje się na zakup przysłowiowego kota w worku. Menu i klasyfikacja produktów muszą być zrozumiałe dla klienta, jeśli nie będzie wiedział gdzie czego szukać zniechęci się i przejdzie do innego sklepu.
  • Zbyt wysokie ceny – klienci mają wiele narzędzi w postaci porównywa rek cen, dzięki którym mogą bez trudu znaleźć najkorzystniejszą ofertę, dlatego nie możesz przesadzić z poziomem swojej marży. Zorientuj się w ofercie konkurencji i dostosuj do średniego poziomu cen.
  • Brak marketingu – warto przypominać o sobie klientom i informować ich o nowej ofercie, ale nie nachalnie. Zadbaj o zrównoważoną strategię remarketingową, aby Twoi klienci byli na bieżąco, ale nie mieli serdecznie dość Twoich reklam.

W jaki sposób ograniczyć odpływ klientów?

Powyżej zaprezentowane zostały najważniejsze czynniki, które decydują o pozostaniu klientów w Twoim sklepie i na które przedsiębiorca ma realny wpływ. Warto przemyśleć swoje działania i poprawić słabe punkty, żeby nie tracić stałych klientów, bo zdobycie nowego klienta jest wielokrotnie droższe niż zatrzymanie starego. Aby nie działać w ciemno warto zapoznać się z raportami dotyczącymi oczekiwań klientów, które są dostępne online i mogą znacznie ułatwić optymalizację działania Twojego biznesu.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?

#EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?

2022.08.05
Aby sklep online działał jak najlepiej, powinien spełniać potrzeby wszystkich klientów – zarówno tych, którzy korzystają z komputerów, jak i urządzeń mobilnych (przede wszystkim smartfonów oraz tabletów). Witryna dopasowana do różnych rodzajów i wielkości ekranów to witryna responsywna, czyli dostosowująca się do konkretnej szerokości. Dlaczego warto zadbać o ten aspekt?...
#EcomersyBasic 39: Atrakcyjne opakowanie i jego rola w e-commerce

#EcomersyBasic 39: Atrakcyjne opakowanie i jego rola w e-commerce

2022.07.29
Na poziom sprzedaży mają wpływ różne czynniki, czasami nawet bardzo zaskakujące. Opakowanie wydaje się zbędną częścią zakupu, mam posłużyć jedynie dla zabezpieczenia towaru. Nic bardziej mylnego, w opakowania tkwi spory potencjał, który należy odkryć i wykorzystać. Opakowanie jest pierwszym elementem, jaki zobaczy Twój klient, dlatego musisz się postarać, żeby to...
EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?

EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?

2022.07.22
Skutecznie prowadzony blog w sklepie internetowym przyciągnie odbiorców, a co za tym idzie potencjalnych klientów. Warto pomyśleć o ciekawych treściach, które przyciągną stałą grupę odbiorców i wygenerują ruch prowadzący do zwiększenia sprzedaży. Dzięki kilku ważnym zasadom stworzysz wartościowe treści, które skutecznie wypromują Twój sklep internetowy.
EcomersyBasic #37: Zwroty w sklepie internetowym. Know-how

EcomersyBasic #37: Zwroty w sklepie internetowym. Know-how

2022.07.15
Odpowiednia polityka zwrotów w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie. Klienci oczekują szybkich, wygodnych i najlepiej bezpłatnych sposobów, by móc oddać swoją przesyłkę. Część z nich nie zdecyduje się na zakupy, jeżeli nie spełnisz ich oczekiwań w tym względzie. Dlatego tak ważne jest, by opracować optymalne zasady zwrotów – takie, które...