Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Jak zatrzymać klientów w sklepie internetowym

2022.07.28

Stworzenie biznesu internetowego, który ma wielu klientów i przynosi wysokie zyski nie jest łatwe. Wymaga to wiele pracy i zaangażowania, dlatego warto myśleć długofalowo, żeby po tym początkowym wysiłku nie tracić klientów. Pomocny w kontrolowaniu tego jest wskaźnik customer churn, który jest wartością procentową obliczaną w skali miesiąca. Uzyskuje się o dzieląc liczbę osób, które opuściły Twój sklep przez ich początkową liczbę, im wyższy wskaźnik customer churn tym gorsze wiadomości dla Twoich finansów.

Przyczyny utraty klientów

Odchodzenie klientów ze sklepu internetowego może mieć wiele przyczyn i nigdy nie jest łatwo wyjaśnić je wszystkie. Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że są przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne odchodzenia klientów. Pominę kwestię przyczyn zewnętrznych, typu sytuacja osobista lub finansowa klienta, bo na nie żaden właściciel sklepu nie ma najmniejszego wpływu. Należy skupić się na tych czynnikach, które rzeczywiście są zależne od przedsiębiorcy i można je zmienić, aby poprawić sytuację swojego biznesu.

Co najczęściej zniechęca klientów?

Poniżej omówione zostaną najczęstsze przyczyny odchodzenie klientów:

  • Niski poziom obsługi klienta – każdy chce się poczuć wyjątkowo robiąc zakupy w Twoim sklepie. Jeśli klient zostanie zignorowany, źle poinformowany, albo co gorsza obrażony w trakcie obsługi swojego zamówienia z pewnością nie wróci. Nie obroni Cię nawet najwyższa jakość towaru i dobre ceny. Żaden klient nie będzie skłonny wracać do sklepu, gdzie obsługa jest niskiej jakości.
  • Kiepska jakość strony internetowej – strona jest Twoją wizytówką i musisz o nią zadbać. Strona sklepu musi być prosta w obsłudze i intuicyjna, klient chce się po niej poruszać bez większego trudu. Jeśli nie może czegoś znaleźć, albo wyszukiwanie kończy się rezultatem niezgodnym z jego oczekiwaniami szybko się zniechęci. Wszystkie produkty muszą mieć wysokiej jakości zdjęcia i dokładny opis, nikt nie zdecyduje się na zakup przysłowiowego kota w worku. Menu i klasyfikacja produktów muszą być zrozumiałe dla klienta, jeśli nie będzie wiedział gdzie czego szukać zniechęci się i przejdzie do innego sklepu.
  • Zbyt wysokie ceny – klienci mają wiele narzędzi w postaci porównywa rek cen, dzięki którym mogą bez trudu znaleźć najkorzystniejszą ofertę, dlatego nie możesz przesadzić z poziomem swojej marży. Zorientuj się w ofercie konkurencji i dostosuj do średniego poziomu cen.
  • Brak marketingu – warto przypominać o sobie klientom i informować ich o nowej ofercie, ale nie nachalnie. Zadbaj o zrównoważoną strategię remarketingową, aby Twoi klienci byli na bieżąco, ale nie mieli serdecznie dość Twoich reklam.

W jaki sposób ograniczyć odpływ klientów?

Powyżej zaprezentowane zostały najważniejsze czynniki, które decydują o pozostaniu klientów w Twoim sklepie i na które przedsiębiorca ma realny wpływ. Warto przemyśleć swoje działania i poprawić słabe punkty, żeby nie tracić stałych klientów, bo zdobycie nowego klienta jest wielokrotnie droższe niż zatrzymanie starego. Aby nie działać w ciemno warto zapoznać się z raportami dotyczącymi oczekiwań klientów, które są dostępne online i mogą znacznie ułatwić optymalizację działania Twojego biznesu.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...