Jak wyglądała ostatnia „Dekada polskiego e-commerce”? Sprawdźcie w najnowszym raporcie e-Izby
12 stycznia br. pojawił się ważny raport e-Izby, czyli „Dekada polskiego e-commerce”, w którym pojawiła się analiza okresu od 2013 do 2023 roku. Wynika z niego, że w ciągu ostatniej dekady nastąpił 3-krotny wzrost udziału sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej ogółem, a wartość rynku e-commerce B2C wzrosła 5-krotnie.
Dynamiczny rozwój
Izba Gospodarki Elektronicznej opracowała raport z okazji 10-lecia swojej działalności, pokazując, jak dużo zmieniło się przez ten czas. Pod koniec 2022 roku liczona razem sprzedaż cyfrowa do konsumentów i firm prawdopodobnie wyniosła ponad 850 mld zł. Zgodnie z przewidywaniami, do 2027 roku sam e-commerce B2C w Polsce osiągnie wartość 187 mld zł, co stawia nasz kraj w czołówce państw najszybciej rozwijających tę część gospodarki. Na rynku działa obecnie ponad 150 tys. firm, które działają w Internecie.
Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej
Sprzedaż online ma coraz większy udział w całościowej sprzedaży detalicznej w Polsce. W ciągu dekady wzrósł on z około 3,5% w 2013 roku do średnio 10% w latach 2021 i 2022. Dla przykładu – w branży odzieżowej e-commerce stanowi już 21,7% całej sprzedaży detalicznej. W sieci kupuje już 87% użytkowników, w tym 62% Polaków w wieku 16-75 lat. Jest to dwukrotnie więcej niż w 2013 roku. Zdecydowana większość internautów korzysta z szybkich płatności online. Z kolei przesyłki odbieramy w paczkomatach albo zamawiamy przez kuriera.
Polacy chcą kupować przez Internet
Pandemia sprawiła, że tempo wzrostu e-sprzedaży B2C przekroczyło 30%, a dynamikę sprzedaży cyfrowej B2B w tych latach szacuje się na 42% rocznie. Obecne problemy gospodarcze kierują Polaków w stronę e-commerce ze względu na lepszą kontrolę wydatków, atrakcyjne promocje czy płatności odroczone. Zakupy internetowe są również uznawane za bardziej ekologiczne niż tradycyjne. Pełny raport można znaleźć na stronie e-Izby.